Heineken Nederland B. V. Algemeen Het jaar 1991 kenmerkte zich door veranderingen die als gevolg van de reorganisatie plaatsvonden en die soms nog moeten plaatsvin den. De in 1990 aangekondigde "Vertrekregeling Oudere Mede werkers" kreeg in 1991 gestalte. Deze regeling is van toepassing op alle daarvoor in aanmerking komende medewerkers binnen Heineken Nederland. In het kader van deze Vertrekregeling zijn er presentaties gegeven. Tevens zijn er individue le gesprekken gevoerd met potentiële deelnemers. In veel gevallen was daarbij de partner aanwezig. Ondanks het feit dat de regeling financieel erg aantrekke lijk werd gevonden, was voor veel medewerkers de keuze erg moei lijk. Daarbij speelden ook emotio nele overwegingen een rol. Ter ondersteuning van het reorga nisatieproces werd door leiding gevenden van diverse afdeling de cursus Managing Organizational Changes (MOC) gevolgd. Deze cursus richt zich er met name op hoe veranderingen op construc tieve wijze kunnen worden ingevoerd. Met name tijdens de drukke zomerperiode was sprake van extra inspanningen. Dit betrof zo wel de produktieafdelingen als commercie en de verkooponder steunende diensten als de Regionale Service Centra en de Reclame Service Dienst. De loyale opstelling en de inzet van alle betrokken afdelingen en medewer kers verdienen een woord van dank. Commercie bier Personeelsbezetting Daar binnen Commercie Bier van overtolligheid geen of nauwelijks sprake was, diende zich een dub bele personele aktie aan: vertrek en herbezetting. Zowel de begelei ding van de betrokken uittreders als de begeleiding van bedrijfs organisatorische gevolgen, kenden een goede start. ATV Voor een beperkt aantal CAO- functies (specialistisch/leiding gevend van aard) binnen de Horecagebieden en Regionale Service Centra werd, bij wijze van proef en op basis van vrijwilligheid, de ATV voor de helft financieel gecompenseerd. Evaluatie leerde dat zowel de betreffende mede werkers als het betreffende management de opzet/proef als geslaagd beschouwden. Besloten werd tot continuering op dezelfde basis in 1992. Horecagebieden Ook in 1991 was er bijna perma nent aandacht voor aankoop/voe ging van drankenhandels. In dit verband zijn uiteindelijk alle adviesaanvragen, in constructief overleg met de O.R. Horeca gebieden en het management, van positief advies door de O.R. voorzien. Ook de overige contac ten tussen met name Personeels zaken en de O.R. verliepen in een constructieve sfeer. Op gebieds- niveau kreeg het overleg tussen de betreffende Onderdeelcommissies en Personeelszaken meer gestalte. Amstel Malt: Heineken werknemers vormden representative smaakpanels. Het toevoegen van een alcoholvrij produkt aan het Amstel assortiment lag, gezien de spectaculaire groei van het marktsegment voor alcoholvrij bier, in de lijn der verwachtingen. De heer Mees, brouwer, vertelt hoe het allemaal tot stand kwam. "Er werd een enthousiaste werkgroep van direct betrokkenen geformeerd, waarin Marketing, R&D en Produktie vertegenwoordigd waren. Voor Amstel Malt zijn door R&D in de kleine proefbrouwerij bij elkaar wel zo'n 50 smaken ontwikkeld, die natuurlijk getest moesten worden. Speciaal voor de alcoholvrije bieren zijn er vanuit het personeelsbestand van Heineken 'smaakpanels' geformeerd, als imitatie van de 'consumentenpanels'. Feo Mariens, namens R&D betrokken bij de samenstelling van deze smaakpanels heeft goede herinneringen aan dit experiment. "Maar het was wel een heel gedoe. Alleen al de selectie van mensen. Het moesten medewerkers zijn die binnen de Heineken organisatie enige afstand hebben van het brouwproces. Bovendien was de eis dat ze vrij regelmatig alcoholvrij bier dronken. Dan moesten ze nog enige consistentie hebben qua smaakbeleving, dus niet de ene dag zeggen dat bier A beter smaakt dan bier B, en de dag daarop het omgekeerde beweren.Uiteindelijk is met een smaakpanel van zo'n 60 collega's de eindstreep gehaald. Het experiment bleek een succes. Het marketingbureau dat voor de 'echte' consumententests met een bus het land in trok, kwam tot vrijwel gelijkluidende voorkeuren. Hoe smaakt Amstel Malt nu? De heer Mees: "In vergelijking met Buckler is Amstel Malt wat donkerder, het heeft meer een gebrande moutsmaak en het is wat bitter der. Het heeft tenslotte iets meer hop-karakter. Belangrijk is dat Amstel Malt, evenals Buckler volgens het allernieuwste procédé is gemaakt. Eerst wordt er bier gebrouwen, vervolgens wordt de alcohol eruit gefilterd. Het is dus gewoon echt bier, maar dan zonder alcohol. De in 1990 aangekondigde "Vertrekregeling Oudere Mede werkers" geldt uiteraard ook voor medewerkers van commercie. 11 Cf) O O ZD m ZO Cf) r~ O CD CD

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 13