Heineken Nederlands Beheer B.V. Tweemaal werd in het afgelopen jaar een Basis Opleiding voor Hore- cavertegenwoordigers georgani seerd. Vierentwintig (nieuwe) vertegenwoordigers werden door dit vier maanden durende programma wegwijs gemaakt in de commer ciële praktijk van de Heineken orga nisatie. De belangstelling voor algemene Marketing opleidingen zoals NIMA is nog steeds zeer groot. (Klantgericht) samenwerken was het thema van vele trainingen die plaatsvonden bij de H.T.D. Alle medewerkers van de H.T.D. en de H.T.S. gingen met hun chefs op cursus om het klantgericht samen werken te verbeteren. Loopbaanontwikkeling Het in 1987 ingevoerde Manage ment Developmentbeleid bij Heineken is het afgelopen jaar ver der ontwikkeld. Het informatie verstrekken in mana gementopleidingen en het verbeteren van de bespreking van de potentieelschattingen heeft tot een inzichtelijker beeld bij de medewerkers geleid. Hierdoor is meer duidelijkheid gekomen over het loopbaanontwik- kelingsbeleid en de verantwoorde lijkheden van elke partij daarin. Daardoor is ook het plannen op lange termijn verbeterd. In het komende jaar zal dit verder worden ontwikkeld en zal meer aandacht worden besteed aan de terugkoppeling van de potentieel- schattingsbespreking naar de indi viduele werknemer. Systemen Functieclassificatie Hoewel er vanwege de aangekondigde reorganisatie in 1990 een minder groot beroep is gedaan op de afdeling Functie- Percentage van Percentage van Gemiddelde de geregistreer het verzuim verzuimduur per de diagnoses ziekmelding in dagen 1990 1989 1990 1989 1990 1989 Luchtweginfecties 37 36 12,8 16,6 4,4 4,5 Gewrichtsklachten 17,4 16,2 34,3 30 25 17,4 Maag/darm ziekten 11,4 11,6 10,2 6,6 11,4 5,3 Psychisch 3,5 3,3 11,7 11,4 42 32,2 Hart- en vaat ziekten 1,3 0,8 5,4 3,2 50 35 en o o classificatie dan in de voorgaande jaren, werd toch een flink aantal functies beschreven en gemeten. Eind 1990 is een onderzoek opge start naar de werking van functie classificatie binnen de Heineken organisatie. Onderzocht wordt of de huidige werkwijze aanpassing behoeft. Een kritische beschouwing van de gebruikte systemen, in het bijzonder het USF-systeem, maakt deel uit van het onderzoek. De afgelopen jaren is er naar gestreefd het aantal functies zo beperkt mogelijk te houden. Voorts is getracht zoveel mogelijk organi satie-onderdelen als geheel te beschrijven, om zo een duidelijk beeld te krijgen van de te onder scheiden functies en de scheiding van taken en verantwoordelijkhe den. Het ligt in de bedoeling de komende jaren op deze manier te blijven werken. gaan welke ziekteverzuimoorzaken geregistreerd werden. De vijf belangrijkste oorzaakgroepen zijn zowel in 1989 als 1990: 1 luchtweginfecties 2 gewrichtsklachten 3 maag/darmziekten 4 psychische oorzaken 5 hart- en vaatziekten Opmerkelijk daarbij is dat vooral het langdurig verzuim scherp gestegen is. Dit geldt alleen niet voor lucht weginfecties, waar de verzuimduur zelfs iets afnam. In de hierbij afge drukte tabel vindt u het percentage voor de diagnoses, het percentage van de totaal verzuimde dagen en de gemiddelde verzuimduur per ziektegeval; de op 1989 betrekking hebbende cijfers zijn ernaast ver meld. Bedrijfsgezondheidsdienst De stijging van het ziekteverzuim in 1990 is reden geweest om met behulp van het MRI (Medisch Regi stratie- en Inquirysysteem) na te m u cn CD co co o 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1990 | | pagina 9