Heineken Nederlands Beheer B.V. Hieronder volgt een opsomming van de uitgevoerde management programma's: de TOEL-cursus, bestemd voor groepsleiders met enkele jaren ervaring heeft eenmaal plaatsge vonden. In deze cursus krijgt de groepsleider meer inzicht in zijn rol als leidinggevende en krijgt hij middelen aangereikt om zijn functie effectief uit te voeren. De Basis Management Leergang heeft eenmaal plaatsgevonden. Deze leergang is bestemd voor jonge leidinggevenden van HBO of academisch niveau en richt zich op ontwikkelen van vaardig heden en opdoen van kennis. De Heineken Management Workshop, bedoeld voor mede werkers met ongeveer 5 jaar managementervaring, is opnieuw gegeven. Voor de meer ervaren managers werd tezamen met andere Nederlandse ondernemingen weer deelgenomen aan het BOSNO-trainingsproject. De voortgezette Management Leergang werd als nieuwe cur sus ontwikkeld en heeft driemaal plaatsgevonden: tweemaal voor HTB-medewerkers en eenmaal voor medewerkers van andere werkmaatschappijen. De VML is bestemd voor ervaren managers die vroeger niet de kans hebben gehad een managementoplei ding te volgen. Het doel van de cursus is managers te leren hoe ze de komende jaren gemoti veerd en flexibel kunnen blijven werken. Daartoe wordt o.a. aan dacht besteed aan de rol van de manager bij het implementeren van veranderingen, sociale vaar digheden en persoonlijke effecti viteit. Er wordt gewerkt aan een Senior Management Workshop. Deze workshop, bestemd voor mana gers van hoog niveau, heeft ten doel de senior manager de mogelijkheid te bieden stil te staan bij zijn rol en bij de ontwik keling van zijn potentiële moge lijkheden in de organisatie. Inmiddels heeft een pilotuitvoe- ring, in samenwerking met twee andere bedrijven, plaatsgevon den. Vaardigheidstrainingen De vaardigheidstrainingen zijn onder te verdelen in mondelinge en schriftelijke communicatievaardig heden. Mondelinge communicatievaardig heden De cursus Gesprekstechnieken, gericht op de basisprincipes van communiceren heeft eenmaal plaatsgevonden. De cursus Beoordelen is twee maal; de cursus Slecht Nieuws gesprekken is viermaal gegeven. Adviesvaardigheden is driemaal uitgevoerd en werd bezocht door medewerkers met een advise rende functie. De cursus Presentatievaardighe den heeft tweemaal plaatsgevonden. Dit geldt tevens voor een eendaagse cursus Pre sentatietechnieken voor gevor derden. Schriftelijke communicatievaardigheden Alle cursussen op het gebied van schriftelijke vaardigheden: schrifte lijk rapporteren, beleids- en advies rapporten schrijven en notuleren hebben tweemaal plaatsgevonden. Informatiseringsopleidingen Administratie en economische opleidingen maakten ongeveer 6 procent van het totaal van deze opleidingen uit. Voor computerop leidingen lag dat percentage op 29. Deze laatste betroffen voor drie kwart kortdurende cursussen, gericht op de bij ons in gebruik zijnde standaardpakketten voor tekstverwerking, rekenen, bijhou den van bestanden enzovoort. Het overige kwart kwam voornamelijk voor rekening van de automatise ringsafdelingen als gevolg van ver andering in hard- en software. Tevens werd bij Heineken Neder land veel aandacht besteed aan de professionele opleiding van auto matiseringsmedewerkers van wie de huidige functie op termijn ver dwijnt. Waarschijnlijk als gevolg van tech nische en organisatorische veranderingen bij enkele automati seringsafdelingen was er weinig vraag naar cursussen gericht op het managen van het opzetten en het gebruiken van informatiefacili teiten. Verwacht wordt dat de vraag hiernaar in 1991 zal toenemen. Commerciële opleidingen Voor de verkoopafdelingen Horeca Bier zijn verschillende verkooptrai ningen ontwikkeld en uitgevoerd. In 1990 namen 127 medewerkers deel aan een op hun gebied gerichte verkooptraining en 35 medewerkers namen deel aan een specifieke verkooptraining. De biercursussen (Rondje Brouwerij en de A1-cursus) waren ook zeer populair bij commerciële medewer kers. De ontvangst op de brouwerij in 's Hertogenbosch en de open wijze waarop cursisten daar inge wijd worden in de geheimen van het brouwproces wordt zeer positief ervaren. Ook de telefoon staat nog steeds (terecht) volop in de belangstelling als het om trainingen gaat. Vaak vinden de eerste contacten tussen Heineken-medewerkers en klanten via de telefoon plaats. Een goede reden om dat gedeelte van de ser vice en communicatie goed te ver zorgen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1990 | | pagina 8