Heineken Ideeënbus De Heineken Ideeënbus moet er voor zorgen dat iedere medewerker die ideeën heeft die tot verbeterin gen en hogere efficiëntie leiden die ook kenbaar maakt. De ideeën die nen over het algemeen een kosten besparing tot gevolg te hebben. Deze verbeteringen, kostenbespa ringen, vernieuwingen enzovoort dienen ter handhaving en verstevi ging van de positie van onze onder neming. Een heugelijk feit werd gevierd met het toetreden van de nieuwe plaat selijke Ideeënbus-Commissie Amsterdam-Rotterdam tot de Ideeënbus-familie van Heineken. Alhoewel de eerste ideeën reeds ingediend en beloond zijn, zullen de gegevens van deze commissie vanaf 1991 in de statistieken wor den verwerkt. Ontwikkelingen Na het succesjaar 1989 waarin de Ideeënbus-Commissie zijn 30-jarig bestaan vierde met een succesvolle actie rondom 'Het ei van Columbus' kan ook 1990 een geslaagd jaar genoemd worden. Alhoewel het aantal ingediende ideeën zoals ver wacht lager is dan in 1989, is het totaalbedrag aan uitgekeerde netto beloningen hoger. Dit vertaalde zich in een gemiddeld hoger bedrag per uitgekeerde belo ning. De beloning is een afgeleide van de netto besparing die in 1990 co tot een besparing van meer dan o f 800.000,= opklom. Deze bespa ring werkt op zich nog een aantal Z jaren door. Toekomst 3 Natuurlijk zullen we niet ieder jaar cd opnieuw hetzelfde wiel uitvinden. <o Toch is het van het grootste belang dat iedere medewerker alert blijft op verbeteringen. In een steeds sneller veranderende omgeving komen beslist nieuwe ideeën op ons af. Ideeën die noodzakelijk zijn voor de handhaving en verbetering van de positie van onze onderneming. Resultatenoverzicht 1990 Ideeënbusresultaten over het boekjaar 1990 per vestiging en totaal (tussen haakjes de cijfers over 1989) Vestiging Zoeterwoude Den Bosch Horeca Bunnik Totaal Omschrijving ID CO Ingezonden ideeën 131 305 20 63 519 (267) (430) (44) (50) (791) Inzendpercentage 5.4 25.8 2.4 15.8 10.8 (10.6) (30.0) (5.2) (12.2) (15.2) Afgehandelde ideeën 183 302 21 57 563 (280) (478) (45) (55) (858) Beloonde ideeën 36 122 7 14 179 (81) (135) (8) (13) (237) Bruikbaarheidspercentage 20.3 40.4 0.3 24.7 31.8 (28.9) (28.0) (0.2) (23.6) (27.6) Totaal bedrag aan 40.450 95.255 6.785 3.075 145.565 netto beloningen (60.105) (75.605) (3.125) (2.780) (143.715) Gemiddelde beloning 1.124 781 969 220 813 (812) (560) (391) (214) (606) Netto besparingen 363.048 432.845 15.500 811.393 volgens beloningen (366.321) (363.758) (-) (18.500) (748.579) Aantal ideeën gehonoreerd 60 30 1 18 109 met aanmoedigingspremie (73) (63) (15) (17) (168) Totaal aanmoedigingspremie 4.175 2.250 75 1.250 7.750 (4.935) (4.725) (985) (1.215) (11.860) Gemiddelde 69.6 75.00 75.00 69.45 71.10 Aanmoedigingspremie (67.60) (75.00) (66.00) (71.50) (70.00) Niet beloonde ideeën 81 150 13 24 385 (126) (280) (22) (25) (453) Ideeën nog in behandeling 57 106 1 10 174 (103) (103) (2) (4) (212) 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1990 | | pagina 23