Heineken Nederlands Beheer B. V. aan een interne CTV-cursus, terwijl CTV de bemiddeling verzorgde voor 997 externe cursussen. Seminars en lezingen zijn daarbij niet inbegrepen. Opvallend is dat, ondanks het feit dat het aantal deelnemers aan informati seringsopleidingen is teruggelopen ten opzichte van 1988, deze catego rie opleidingen in het totale pakket een kwart voor zijn rekening neemt. De verdeling over 1989 naar vak discipline is: Algemeen vormend (incl. talen): 8% Administratief: 7% Technisch: 10% Commercieel: 11 Management en Sociale Vaardigheden: 20% Informatisering: 25% Diversen: 19% De meest in het oog lopende activiteiten van CTV waren: Management en Sociale Vaardigheden - De vertrouwde CHMC-cursus is vervangen door de "Heineken Management Workshop". Deze training bestemd voor managers heeft twee keer plaatsgevonden met in totaal 24 deelnemers. Om deze training optimaal te laten aansluiten bij de wensen van het topmanagement werd een "klan ten-forum" opgericht, waarin de algemeen directeuren en enkele topmanagers van de werkmaat schappijen en HTB zitting hebben. Dit "klanten-forum" wordt door CTV geraadpleegd bij de ontwikke ling van managementopleidingen en houdt een vinger aan de pols bij de uitvoering van de management opleidingen. - De Basis Management Leergang heeft eveneens tweemaal plaats gevonden met in totaal 36 deelne mers. Deze leergang is bestemd voor beginnende managers. Hal verwege het jaar heeft deze leer gang een "face-lift" ondergaan, waardoor enkele onderdelen zijn vervangen of veranderd. Onder an dere is een "management-game" toegevoegd, waarbij de deelne mers het geleerde door middel van een praktijksimulatie in de praktijk kunnen toepassen. In 1990 zal tenminste een aflevering worden gereserveerd voor de ervaren managers, zodat ook zij van deze leergang kunnen profiteren. - Voor leidinggevenden bij de afde lingen "beveiliging en bewaking" werd een aangepaste versie van de TOEL-training voor groepsleiders georganiseerd. Dat gebeurde ook voor de chefs van de HTD. - Beoordelings- en functioneringsge sprekken blijven noodzakelijk, maar moeilijk. Daarom is ook in 1989 weer veel gebruik gemaakt van de trainingen daarin. Vooral binnen produktie gebeurde dat met alle leidinggevenden van een gehele afdeling. - De trainingen "Adviesvaardig heden" zijn vooral afdelingsgewijs georganiseerd. Enkele afdelingen hebben deze mogelijkheid aange grepen om, behalve de vaardigheid van hun medewerkers ten aanzien van adviseren te verbeteren, ook te werken aan een gezamenlijke en uniforme manier van naar buiten treden, zodat de klantgerichtheid en de kwaliteit van de adviezen verbeterd kon worden. Daarna volgen de vertegenwoordi gers samen met hun verkoopleider een training, waarbij de marktbena dering per gebied wordt uitge werkt. Bijna alle vertegenwoordi gers hebben inmiddels hieraan deelgenomen. In 1990 wordt dit trainingsproject vervolgd met acquisitietrainingen. - Twee groepen van Thuisverbruik Bier hebben deelgenomen aan een cursus "Supermarkt-Account-Ma- nagement" die werd georganiseerd vanuit de Levensmiddelenhandel zelf. Daardoor is een aansluiting verkregen bij de opleiding die ma nagers van supermarkten krijgen. - Ongeveer 50 medewerkers van de drankenhandels en de HTD hebben deelgenomen aan een training "Commercieel Telefoneren". - 85 medewerkers uit verschillende commerciële functies hebben deel genomen aan de A1 -brouwcursus die in 's-Hertogenbosch wordt georganiseerd. - In vrijwel alle drankenhandels is de communicatie-opleiding voor chauffeurs en bijrijders van start gegaan. Produktie-technische opleidingen - Aan de kaderopleidingen hebben weer veel medewerkers deelgeno men, te weten: "Algemene Brouwkennis" (A3): 22 deelnemers "Brouwcursus" (B6): 18 deelnemers "Brouwen voor niet brouwers": 15 deelnemers Commerciële opleidingen - Bij Horeca-Bier is een trainings project gestart, waarbij in eerste in stantie de managers aangeven welke marktbenadering gekozen wordt. M

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1989 | | pagina 8