Heineken Ideeënbus y In 1989 bestond de Ideeënbus van Heineken dertig jaar. Een jubileum dat de Centrale Ideeënbus Commis sie zeker niet stil voorbij wilde laten gaan. In het kader hiervan werd onder het motto "Volg het spoor van Columbus" in de periode januari tot en met juni 1989 een promotionele actie voor de ideeënbus gehouden. Daarbij waren diverse interessante prijzen te winnen. Doel van de jubileumactie was de medewerkers te stimuleren nog meer ideeën in te sturen en de bekendheid van de ideeënbus te vergroten. Om de actie te ondersteunen werden speciale "jubileum-eieren" gemaakt, die in de diverse vestigingen zijn op gehangen. Medewerkers werden van de actie op de hoogte gesteld door middel van een folder, die naar de huisadressen werd gestuurd. Hierin stonden het doel en de te winnen prijzen vermeld. Columbus Waarom een actie rondom Colum bus? Deze Portugees ging op ontdekkingstocht naar de "nieuwe wereld" in een tijd waarin algemeen gedacht werd dat de aarde plat was. Vandaar dat zijn reis veel durf en doorzettingsvermogen vereiste. Medewerkers van Heineken die een idee inzenden zijn eigenlijk ook "ont dekkers". En voor dit "ontdekken" kunnen zij in aanmerking komen voor een geldelijke beloning. In de jubileumactie kwamen daar nog eens drie extra prijzen bij. Alle ideeën die in de periode januari tot en met juni 1989 werden ingezonden, dongen namelijk mee naar drie vakantiebe stemmingen. Een reis naar Portugal, het geboorteland van Columbus en een vakantie naar de Canarische Eilanden, die Columbus als eerste aandeed op zijn ontdekkingstocht, vormden de derde en tweede prijs. Maar de hoofdprijs was ook niet mis. Dat was een reis naar het land dat Columbus ontdekte: Amerika. Enthousiast De promotionele actie had zeker suc ces. Er werd enthousiast gereageerd. De eieren waren goed gevuld. Ook bleek de bekendheid van de Ideeën bus te zijn vergroot door de actie. Op 30 juni was het aantal inzendin gen aanzienlijk hoger dan het aantal ideeën dat in dezelfde periode in 1988 werd ingestuurd. Vooral in de twee produktievestigin- gen in Den Bosch in Zoeterwoude leverden veel mensen een idee in. In Den Bosch werden in de eerste helft van 1989, 314 ideeën ingeleverd (in de eerste helft van 1988 waren dat er 152) en in Zoeterwoude 182 (in 1988 74). De inzendingen in Zoetermeer, Bunnik en de horecagebieden waren nagenoeg gelijk aan die van 1988. In totaal waren er 138 ideeën die vol deden aan de voorwaarden van het reglement van de Ideeënbus en die daardoor mee konden dingen naar de drie prijzen. Goede ideeën Ook in 1990 wacht de ideeënbus commissie op goede ideeën. Wie een idee heeft, kan dit in de ideeënbus kwijt. Dat idee hoeft overigens niet eens zo heel ingewikkeld te zijn. Al lijkt een idee nog zo simpel, doe het niet af met "het zal wel niet goed genoeg zijn". Stop het in de bus en laat de commissie beoordelen of het een goed idee is. Waarschijnlijk is de kans net zo groot (of misschien nog wel groter) dat het ingediende idee wèl heel bruikbaar is. De besparing die door de invoering van het idee wordt bereikt, is tenslotte het doel van de Ideeënbus. Dat was dertig jaar geleden zo en dat geldt nu nog steeds. cn O O J3 m J3 cn O co 00 co

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1989 | | pagina 25