Vrumona B. V. 19 Ondernemingsraad Gedurende het afgelopen jaar von den 8 overlegvergaderingen plaats waarbij 32 adviesaanvragen aan de Ondernemingsraad werden voorge legd. Van deze adviesaanvragen had den er 22 betrekking op investerin gen. Over al deze adviesaanvragen is door de Raad een positief advies uit gebracht. Naar aanleiding van de ad viesaanvraag omtrent de herziening van de streefnorm personeelsbezet ting voor 1989 werd met de Raad overeengekomen dat zij over de uit voering van de afslanking via advies aanvragen geïnformeerd zou worden. In dit kader zijn 9 adviesaanvragen aan de Raad voorgelegd. Op 8 aan vragen is een positief advies uitge bracht en 1 adviesaanvraag is aange houden. Ten behoeve van de Raad werden in 1989 een 7-tal presentaties verzorgd over uiteenlopende onder werpen. Mede in het kader van Herstructure ring Fase II heeft de Raad zich gedu rende 1989 veelvuldig mogen buigen over belangrijke onderwerpen. Gesteld kan worden dat het overleg met de Raad in alle gevallen op een open en constructieve wijze is verlopen. Arbeidsomstandigheden De dalende lijn van het aantal onge vallen en de daaruit voortvloeiende verminderde verzuimdagen die zich in de afgelopen jaren heeft voorge daan, heeft zich in 1989 helaas niet voortgezet. Het aantal verzuimdagen als gevolg van ongevallen is in 1989 gestegen met 90. Het aantal onge valsmeldingen is met 6 toegenomen. In 1989 werden er twee halfjaarlijkse inspectieronden gehouden, gevolgd door één na-inspectie. De Arbo-beleidsgroep en de VGW- commissie kwamen in dit verslagjaar tweemaal in vergadering bijeen. Punten van overleg tijdens deze ver gaderingen waren: gehoorbescher- ming, tochtbescherming, welzijn, werkoverleg, communicatie en het gevoerde milieubeleid. Dit overleg vond in goede harmonie plaats. Daarnaast is een start gemaakt met het opzetten van een Vrumona milieuzorgsysteem. Bij de installatie van nieuwe machi nes in de afdeling Verpakken werd rekening gehouden met een zo laag mogelijke geluidsbelasting waardoor de werkomstandigheden aanzienlijk zijn verbeterd. Bij de installatie van kratten- c.q. flessenbanen is zoveel als mogelijk rekening gehouden met een ergonomisch goede bereikbaar heid van de bedieningsplaatsen. Het bottelarijkantoor is verbouwd waar door de werkomstandigheden voor de daar werkzame functionarissen aanmerkelijk zijn verbeterd. In samenwerking met de Bedrijfsge zondheidsdienst is een proef gestart met het verstrekken van ruggordels. Er zal in de komende periode worden nagegaan of bij die medewerkers met rugklachten aan wie deze gordels zijn verstrekt een afname van de rug klachten geconstateerd kan worden. In overleg met de medewerkers van Intern Transport is de plaats en de opstelling van de klussenhal aange past. Door deze aanpassingen zijn de werkomstandigheden verbeterd. C/3 O O 33 m 33 CO O co 00 co

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1989 | | pagina 21