Heineken Nederlands Beheer B. V. Centrale training en vorming A De behoefte aan opleidingsactivitei ten was in 1988 opnieuw groot. De sterke nadruk die gelegd wordt op kwaliteit en service, maar ook tal van veranderingen op technisch en tech nologisch gebied, dragen daar direct aan bij. In vele onderdelen van de organisatie is het opleiden en trainen dan ook een continue activiteit geworden. CTV heeft zich met onder andere de volgende opleidingsactiviteiten bezig gehouden: Management en sociale vaardigheden - De Training 'Operationeel en Effek- tief Leidinggeven' (TOEL) voor nieuw aangestelde groepsleiders vond vier maal plaats met 48 deel nemers. - De 'Basis Management Leergang' (BML), voor jonge leidinggevenden op hbo- en academisch niveau, telde twee afleveringen met elk 32 deelnemers. - Besloten is de 'Centrale Heineken Management Cursus' (CHMC) niet langer te organiseren. Opzet en inhoud van dit programma volde den niet meer voldoende aan de te stellen eisen. Als alternatief werd de 'Heineken Management Workshop' (HMW) ontwikkeld. De eerste uitvoering van deze cursus zal in 1989 plaatsvinden. - Detraining 'Adviesvaardigheden' wordt steeds meer afdelingsgewijs georganiseerd. Dit geeft de moge lijkheid niet alleen de vaardigheid van individuele medewerkers te vergroten, maar ook de klantge richtheid van de afdeling als totaal nader te bekijken. - De training 'Beoordelen' vond in verschillende varianten plaats voor HTB en brouwerij-afdelingen in Den Bosch en Zoeterwoude. - Nieuw was de cursus 'Heineken Project Management'. Deelnemers komen zowel uit technische, infor- matiserings-, als commerciële functies. - De trainingen International Nego tiating' en 'Commercieel Onder handelen' vonden enkele keren plaats. - In het kader van het Alcohol en Werkbeleid werd een training 'Mo tivational Interviewing' voor mede werkers van Personeelszaken gehouden. - Voor bewakingspersoneel werd een training 'Communicatieve Vaardigheden' uitgevoerd. - Zestig medewerkers volgden het Vogelvluchtprogramma. Commerciële opleidingen - Het grootste opleidingsprojekt dat plaats vond was de A1 Biercursus. Medewerkers die uiteenlopende functies binnen Commercie Bier vervullen kunnen door deze cursus hun kennis van en inzicht in het produkt en het produktieproces vergroten. De cursus bestaat uit een theoretisch deel en een praktijkoriëntatie van vijf dagen in de brouwerij Den Bosch. Het aan tal deelnemers bedroeg 100. - Besloten is de cursus 'Communi catieve Vaardigheden' voor chauf feurs en bijrijders uit de horecage- bieden landelijk te organiseren. Met de uitvoering van dit project werd begonnen. - Een begin werd gemaakt met de ontwikkeling van een cursus 'Phy- sieke Distributie' voor medewer kers van drankenhandels. - Opnieuw vond de 'Basisopleiding Horecavertegenwoordigers' plaats. Produktietechnische opleidingen - De kaderopleidingen telden weer vele cursisten: 40 deelnemers aan 'Algemene Brouwerijkennis' (A1), 30 deelnemers aan 'Algemene Brouwkennis' (A3) en 24 deelnemers aan de 'Brouwcur- sus' (B6). - Voor de storingsdiensten van de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch werd een 'Verpakkings cursus' gehouden. - De cursus 'Brouwen voor niet- Brouwers' telde 15 cursisten. Meegaan met de markt w O "Commerciële activiteiten in de markt? Een drankenhandel is puur commercieel, puur met verkoop bezig", is de kernachtige stelling van Boudewijn van der Kroon, chef expe- m ditie van drankenhandel Veraar in cn Hoofddorp. "De contacten tussen de klanten en onze expeditie-afde- _l ling lopen voor het overgrote deel via oo de telefoon en gaan vooral over afle veringen, aflevertijden en - helaas - ook over fouten. Niet direct verkoop- gericht, maar het gaat wel over je produkten en je service. Bij een dran kenhandel is het contact met de klant essentieel. De verkooptelefonie zorgt voor de orders en wij zorgen voor de aflevering. De chauffeuren bijrijder hebben uiteraard rechtstreeks met de klant te maken. Zij komen elke week langs en hebben, net als een vertegenwoordiger, een band met hun klanten. Als er iets geregeld moet worden, dan krijgen zij dat, door hun persoonlijke contacten, sneller voor elkaar dan de man die van hieruit een telefoontje moet ple gen om een probleem op te lossen. Aan de introductie van Amstel Light hebben de chauffeurs en bijrijders hard meegewerkt. Zij komen vaak bij klanten waar een vertegenwoordiger niet komt, zoals bedrijf- en school kantines. Onze chauffeurs en bijrij ders hebben er hard aan getrokken om Amstel Light juist daar te verko pen. 'Commercieel zijnbetekent voor Van der Kroon ook meegaan met de markt. "Buckler is een groot succes. We zijn bij Heineken goed bezig met onze nieuwe produkten, maar een drankenhandel moet ook aan de andere vraag van de klant denken. Bij onze drankenhandel heb ben we sinds enige tijd de mogelijk heid om meer dan 40 buitenlandse bieren te leveren. Vroeger moest een klant daarvoor naar een ander bedrijf. Nu wordt het metz'n 'normale' bestelling meege nomen. En er is niets van te merken dat die verkopen ten koste van Amstel of Heineken gaan. De klant kocht het namelijk toch wel, maar niet bij ons. Nu houden we het in eigen huis. Dat is pas echt commer cieel denken!" 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1988 | | pagina 7