Heineken Ideeënbus Maakt de Heineken Ideeënbus deel uit van onze secundaire arbeidsvoor waarden? Is zij ingesteld uit 'sociale' overwegingen? Nee, zeker niet. De Ideeënbus is er om te bevorderen dat medewerkers de ideeën, die zij ongetwijfeld hebben om verbeterin gen, vernieuwingen, of kostenbespa ringen in hun werk door te voeren, kenbaar maken. Door dat te doen leveren zij een bijdrage aan de hand having en voortdurende versteviging van de positie van de onderneming. Heineken stelt daar natuurlijk iets tegenover. Zo werd in 1988 in totaal een bedrag van 93.385,- uitbe taald aan de inzenders van 193 ideeën. De een kreeg een lager, de ander een (aanmerkelijk) hoger bedrag. Dat is afhankelijk van de besparing die het ingediende idee op jaarbasis oplevert. Hoe groter de besparing voor het bedrijf, hoe gro ter de beloning voor de inzender van het idee. Gelukkig zette de stijgende lijn, die in 1987 voor het eerst sinds jaren zichtbaar was, zich ook in 1988 voort. Opnieuw werden meer ideeën inge diend dan in het jaar daarvoor. Het bruikbaarheidspercentage daalde helaas enigszins. Daartegenover staat dat de gemiddelde beloning per idee flink gestegen is. Dat bete kent dat de kwaliteit van de ideeën, die voor beloning in aanmerking komen, hoog was. We kunnen niet allemaal het wiel uit vinden. Die uitvinding is al eens gedaan. Toch bedenken we er vaak, ieder op onze eigen manier, nieuwe variaties op, waardoor het nóg beter rolt, sneller of misschien juist minder snel. Al naar gelang we het in een bepaalde situatie nodig hebben. Dat dit speciale wiel al in een andere bedrijfstak, of misschien zelfs al in een andere afdeling binnen Heine ken, wordt gebruikt is niet erg. Een idee moet nieuw naar plaats èn tijd zijn. En uiteraard bruikbaar zijn. De Ideeënbus heeft een overzichtelij ker reglement naar alle medewerkers gestuurd, met gewijzigde spelregels en aantrekkelijker beloningen en cadeaus. Daarmee wilde zij bevorde ren dat medewerkers die een goed idee hebben, dat niet voor zichzelf houden. Maar dat zij het op papier zetten en het in een Ideeënbus-ei stoppen, zodat de waarde ervan kan worden bepaald dooreen commis sie van deskundigen. Grote kans dat er een aanmoedigingspremie voor de inzender inzit. Of zelfs een belo ning. Om het inzenden van ideeën extra te stimuleren, heeft de Heine ken Ideeënbus in 1988 bovendien een speciale actie voorbereid voor 1989. In dat jaar vindt een jubileum wedstrijd plaats ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de Ideeën bus binnen Heineken. Iedere inzen der van een idee dat voor behande ling door Ideeënbuscommissie in aanmerking komt, maakt kans op een van de drie reizen. Naar Portu gal, de Canarische Eilanden, of-de hoofdprijs - naar Amerika. Zonder twijfel kan er in het jaarverslag over 1989 worden opgenomen dat velen de reis naar een Ideeënbus-ei heb ben ondernomen Wij bewaken zorgvuldig de Heineken uitstraling Bij een horecabedrijf midden in het hartje van Amsterdam is Jos Keizer, chauffeur van een kelderbierwagen, bezig een' kelderbierinstallatie te vul len met ons produkt. "Om te begin nen zorgen wij natuurlijk altijd dat onze wagens goed verzorgd en vooral schoon rond rijden. Tenslotte werk je met een consumptieprodukt dus dat is een eerste vereiste. Nogal logisch is dat je als leverancier altijd beleefd en vriendelijk bent tegen de afnemer.De kelderbierwagenchauf- feurs maken lange dagen, 's Mor gens om zes uur vertrekken zij vanaf de brouwerij in Den Bosch om het bier in geheel Nederland te leveren. Soms zijn ze pas 's avonds om half zeven weer terug op de brouwerij. Keizer: "Wat ik in ons werk een grote vooruitgang vind, is de verdeling van Nederland in rayons. We bezorgen nu één vaste dag per week in een bepaald rayon. Zo weet de klant altijd op welke dag we komen en staat hij niet voor verrassingen. Ook werkt deze oplossing veel economi scher. Vroeger gebeurde het nog wel eens dat je op maandag bij café A in Amsterdam moest leveren en dan vertrok naar café B ergens in Fries land. Terwijl je de volgende dag bij hun naaste collega's moest zijn en dan moest je dezelfde reis nog een keer maken. Deze indeling bespaart veel tijd en daardoor dus geld. Natuurlijk wordt de nieuwe beleve- ring niet al te strikt uitgevoerd. Als de klant een vergissing heeft gemaakt dan rukken we toch uit, ook als het buiten onze normale werkuren is. Want de klant blijft koning.De horeca-ondernemers verwachten wel dat wij er altijd op tijd zijn en er netjes in onze Heineken kleding bijlo pen en dat we de kelder schoon ach terlaten. Daar besteden we ook veel zorg aan. We laten nooit bierresten achter, we controleren altijd of alles nog goed is afgesteld en sluiten daarna zorgvuldig af. Op deze manier stralen wij toch de kwaliteit uit die zo vanzelfsprekend hoort bij de naam Heineken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1988 | | pagina 27