Heineken Technisch Beheer 4 Het verslagjaar 1988 stond in het teken van het al eerder ingezette pro ces om service van hoge kwaliteit te verlenen. Gestreefd wordt naar een situatie, waarin zowel intern als door de klan ten, HTB wordt gekarakteriseerd als een wereldwijd, deskundig, innova tief en met kwaliteit opererend bedrijf. Hiervoor is nodig een flexi bele en optimale organisatie, waarin o.a. kennis wordt beheerd en onder houden door personeel van hoge kwaliteit. Belangrijke punten daarbij zijn pragmatisme en motivatie. Ook daarom wordt aandacht besteed aan loopbaanbeleid, toekomstmogelijk heden en doorstroming. Loopbaanbegeleiding Omdat geprobeerd wordt om meer fundamentele research te gaan doen, zijn bij de Research-groep ook dit jaar weer enkele jonge weten schappers aangenomen. Tevens werd een begin gemaakt met een loopbaanbegeleidingsplan voor Research-medewerkers. Dit zal in het komende jaar verder worden ont wikkeld. De eerste stappen zijn gezet om te komen tot een personeelsplan bij Centrale Inkoop met de volgende doelstellingen: - inzichtelijk maken van de loop baanmogelijkheden d.w.z. lokaal binnen Centrale Inkoop, maar ook interlokaal binnen andere organi satiedelen; - verbinding leggen tussen werving, opleiding en doorstroming; - instrument om de flexibiliteit en mobiliteit van de medewerk(st)ers te bevorderen. De proef met de beoordelingen voor CAO-medewerkers bij het Centraal Secretariaat werd met succes afge rond. De beoordelingen zullen daarom voortaan elk jaar worden gehouden. Informatisering In 1988 werd opnieuw veel tijd en energie geïnvesteerd in het introdu ceren van diverse informatiserings systemen. De eerste resultaten voor een betere informatievoorziening - vooral ook voor het management - zijn al zicht baar geworden. Dit is niet in de laat ste plaats te danken aan de grote inspanningen die veel HTB-mede- werkers in dit kader geleverd heb ben. Opleiding Speciaal voor HTB zijn er een aantal activiteiten ontwikkeld, zoals een introductieweek voor nieuwe mede werkers, een cursus 'Presenteren' voor alle leidinggevenden en een cur sus 'Beoordelen' met onderdelen als potentieelschatting en de nieuwe beloningsstructuur. Ons doel: handhaven en verbeteren Heineken imago "Ons bureau bestaat inmiddels al dertig jaar en het is blijkbaar zo leuk om bij het Bouwadviesbureau te werken dat wij als werknemers een gemiddelde diensttijd van 22 jaar hebben,vertelt C. van Kasteel van het Heineken Bouwadviesbureau niet zonder trots. "Door die gebun delde ervaring en kennis is het bouw bureau in staat om de problematiek van bijna elk horecabedrijf goed op te lossen.Het bureau heeft alles met commercie te maken. Het voor naamste doel is commerciële onder steuning, met het accent op het bevorderen van de bierstroom. De werkzaamheden van het bureau bestaan vooral uit adviseren. Van Kasteel: "Als een horeca-onderne- mer wil verbouwen of zijn interieur wil vernieuwen dan praat hij daarover meestal met zijn horecavertegen- woordiger. Die verwijst zo'n onderne mer dan door naar ons. Wij leven ons in in de probleemstelling van de klant en proberen een pasklare oplossing te vinden die hem als een maatkos tuum past. Door de grote ervaring van de adviseurs komen dan "en pas sant" nog een hele serie andere zaken aan de orde waardoor een ondernemer soms weereen geheel nieuwe kijk op het functioneren van zijn bedrijf krijgt. Hierdoor komen rendabele bedrijven tot stand of gaan bestaande café's beter functio neren waardoor de omzet wordt ver beterd en ook meer dranken worden verkocht. Dat daarbij, naast de tech niek, ook de marketing mix aan de orde komt spreekt haast vanzelf. Dat eerste bezoek is altijd gratis; we noe men dat een 'klein advies'. Een gro teradvies kost wel geld. Hierover worden commerciële afspraken gemaakt. Dat moet wel want met deze adviezen zijn vaak duizenden guldens gemoeid en het zou niet terecht zijn als Heineken die zomaar voor zijn rekening neemt.. Maar hoe groot of hoe klein een advies ook mag zijn, ons vaste devies vooralle adviezen is: het moet altijd zo snel mogelijk en zo goed mogelijk want dat is relevant voor de uitstraling van de kwaliteit van ons merk. C/3 O o 30 m 33 CO O to co CO 25

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1988 | | pagina 25