Vrumona B. V. 4 19 Herstructurering Mede naar aanleiding van de maatre gelen die in het kader van de her structurering van Vrumona in de jaren 1985, 1986 en 1987 zijn geno men, heeft de rendementspositie van Vrumona zich in positieve zin ontwikkeld. In verband met het beoogde structurele rendementsher stel, zal het bereikte resultaat echter nog moeten verbeteren. Op grond van het bovenstaande zijn interne studies verricht naar moge lijkheden waardoor dit verdere ren dementsherstel kan worden bewerk stelligd. De uitkomsten van deze stu dies hebben onder meer geleid tot het voornemen om, als gevolg van verdere efficiency verbeterende maatregelen, arbeidsbesparende investeringen en het uitvoeren van organisatorische aanpassingen, in de periode 1988 tot en met 1991 een afslanking te realiseren van 42 arbeidsplaatsen. Dit aantal is het saldo van 53 te vervallen functies en het bezetten van 11 nieuwe functies. Nadat van de ondernemingsraad een positief advies was ontvangen met betrekking tot dit herstructure- ringsbesluit Fase II, werd in het voor jaarvan 1988 gestart met de uitvoe ring hiervan. Zoals in het bij dit besluit behorende Sociaal Plan is opgenomen zal de beoogde afslanking gerealiseerd worden door: - natuurlijk verloop - benutten van interne overplaat singsmogelijkheden - toepassing van de 571/2-jarigen regeling uit de ROWOR. In verband met de afzetstijging die in de loop van het verslagjaar werd behaald, is halverwege dit jaar beslo ten een pas op de plaats te maken met toepassing van de 571/2-jarigen regeling voor direct-produktiegebon- den functies. Dit in afwachting van het al dan niet structurele karakter van deze afzetstijging. Het perso neel, de ondernemingsraad en de werknemersorganisaties werden hierover geïnformeerd. Inmiddels is een adviesaanvraag met betrekking tot een verdere afslanking aan de ondernemingsraad voorgelegd. Op grond van de reeds gemaakte afspraken hebben in 1988 10 mede werkers gebruik gemaakt van de 571/2-jarigen regeling. Voorts is één medewerker geremigreerd, op grond van de Remigratieregeling uit het Sociaal Plan Vrumona. De begeleidingscommissie kwam in het afgelopen jaar twee maal bijeen; met betrekking tot de herstructure ring deden zich geen noemenswaar dige problemen voor. Ondernemingsraad Op 20 april 1988 werden ook bij Vru mona de verkiezingen gehouden voor de ondernemingsraad. Bijna de helft van de zittende ondernemings raadleden werd herkozen hetgeen, mede in verband met de continuïteit van het overleg, bijzonder verheu gend te noemen is. In het afgelopen jaar vonden 7 over legvergaderingen plaats. In deze ver gaderingen werden 26 adviesaanvra gen behandeld. Van deze adviesaan vragen hadden er 22 betrekking op investeringen en 4 op organisatori sche aanpassingen, waarvan de aanvraag inzake het "Structureel Rendementsherstel Vrumona Fase II" de belangrijkste was. Het overleg met de raad vond, zowel in de oude als ook in de nieuwe samenstelling, in goede harmonie en op constructieve wijze plaats. Arbeidstijdverkorting Op basis van de positieve ervaringen in 1987 met de ATV-verroostering in de 2- en 3-ploegendiensten is de ATV voor 1988 voor deze medewer kers op dezelfde wijze verroosterd, te weten in de vrijdagavonddienst en de zondagnachtdienst buiten het seizoenDe ATV voor de overige medewerk(st)ers is, in goed overleg, zo flexibel mogelijk verroosterd. Het is een uitdaging om te vechten voor ons marktaandeel De heer R. van Breemen, hoofd mar keting Vrumona, houdt samen met zijn afdeling nauwgezet de ontwikke lingen op de Nederlandse frisdran- kenmarkt in de gaten. Dat is nodig om als bedrijf goed op de markt te kunnen inspelen. De werkzaamhe den van de afdeling Marketing bestaan voornamelijk uit het onder steunen van de verschillende fris drankmerken richting consument. Dat gebeurt met reclame, consu mentenacties, evenementen en ver pakkingsontwikkelingen zoals de PET-fles, blikkoffer en de bag-in-box voorpostmix. Van Breemen: "Op de frisdrankenmarkt is op dit moment een stevige knokpartij aan de gang. Uit dat gevecht proberen we zo goed mogelijk te voorschijn te komen. TV- en radioreclames, acties als 'Doe de Pepsiproef' en evenementen waarbij de consument aanwezig kan zijn, vor men daarbij enkele van onze strijd middelen. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat Vrumona reageert op vragen vanuit de markt. Van Bree men: "Misschien kan ik aan de hand van een heel nieuw produkt, de Sourcy-cosmeticalijn, laten zien hoe wij inspringen op de vraag van de consument. Deze Sourcy cosmetica- lijn is duidelijk een gevolg van de bewuste levensstijl waarvoor de con sument de laatste jaren kiest. Sourcy is een mineraalwater dat gezond en goed is voor je lichaam. Daar sluit een cosmeticaiijn op basis van dat zelfde mineraalwater heel goed bij aan. Voor ons is een dergelijke ont wikkeling belangrijk omdat je overal waar je normaal Sourcy niet tegen zou komen, bij de drogist, bij de kap per en de schoonheidssalon nu toch met Sourcy geconfronteerd wordt. En dat helpt de merkbekendheid te verhogen.Volgens Van Breemen blijft het werk zo leuk omdat je steeds weer slag moet leveren met de concurrent: "Je kunt van de inspanningen op promotiegebied nooit direct resultaat verwachten. Maar je bent wel tevreden als blijkt dat het marktaandeel van Vrumona produkten is gestegen. Dan ben je commercieel op de goede weg. tn O O X m x cn O CD CO CO

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1988 | | pagina 19