Heineken Nederland B. V. r 4 Amsterdam Opleidingen In 1988 is de verhoogde opleidings inspanning voor de brouwerij verder geconcretiseerd. Op 11 januari is de 'Basis in Company Training' van start gegaan. Er zijn in het gehele jaar vijf cursussen gegeven die tot doel heb ben de instroom naar het vakonder wijs te vergemakkelijken. Aan het vak- en functiegericht opleiden is veel aandacht besteed waarbij de Vapro A, de Basis in Company, de cursus automatisering in de proces industrie en de cursus Analyse Tech- nischeTrainingen zijn geïntrodu ceerd. Er is een cursus Nederlands op de werkvloer van start gegaan ten behoeve van anderstaligen. Binnen de afdeling Verpakken wordt in de vorm van een module training extra aandacht besteed aan die aspecten van de groepsleiderfunctie die met leidinggeven te maken heb ben. Pendelvervoer Mede naar aanleiding van de sluiting Amsterdam is het pendelvervoer, zoals dat in Zoeterwoude door de brouwerij wordt verzorgd, geher structureerd. De vernieuwde struktuur is opgezet in samenwerking met de afdeling Physieke Distributie. In Amsterdam zijn vaste routes gekozen waarop met grote bussen gereden wordt. Met de begeleidingscommissie Ener gie en met de commissie voor Veilig heid, Gezondheid en Welzijn is het overleg als positief en functioneel ervaren. Bedrijfskantoor In 1988 is hard gewerkt aan de bouw van een nieuw bedrijfskantoor, dat 23 januari 1989 werd opgeleverd. De bedrijfsleiding, Technische Dienst, Personeeldienst, Interne Dienst en Bedrijfsbureau zijn nu op loopaf stand van de produktie gehuisvest. In het verslagjaar is er hard gewerkt om het nieuwe kantoorpand, gren zend aan het bestaande kantoor pand op het Weteringplantsoen, te bouwen en in te richten. Verwacht wordt dat medio 1989 vele medewer kers van het hoofdkantoor op A/Wet en het gebouw aan de Mauritskade opnieuw gehuisvest zullen zijn met inschakeling van het nieuwe kantoor pand. Het kantoor aan de Mauritskade blijft nodig voor de huisvesting; in dit kan toor zal onder meerde Exportgroep domicilie blijven houden. Van de gelegenheid wordt gebruikt gemaakt om een aantal voorzienin gen in het oude kantoorgedeelte aan het Weteringplantsoen te vervangen. Zo is inmiddels een nieuw brandmel dingsysteem geïnstalleerd. Ondernemingsraad Het overleg met de ondernemings raad heeft op plezierige en construc tieve wijze plaatsgevonden. De raad heeft zich in het overleg gebogen over van belang zijnde onderwerpen zoals: - investeringen - het personeelsbudget - de reorganisatie voorstellen - het pendelvervoer. In 1989 zullen nog een aantal aan passingen volgen. Uiteindelijk is het de bedoeling, dat de omstandighe den voor een goed werk- en leefkli maat zo ideaal mogelijk worden. Commercieel ingesteld zijn HTD-ers zeker! "Kort gezegd kunnen Commercie en de Horeca Technische Dienst niet zonder elkaar. Wij van de HTD zorgen ervoor dat het bier daadwerkelijk uit de kraan blijft stromen.Dat is de mening van F. Sweben, al 40 jaar bij Heineken in dienst. "Je zou het zo kunnen bekijken. Als de druk wegvalt uit een tapinstallatie, of als de koeling het begeeft, dan valt op zo 'n moment de verkoop van een horeca- onderneming stil. Hoe langerzo'n oponthoud duurt des te lager wordt ook de omzet van Heineken, want zo 'n bedrijf blijft met een voorraad zitten.De HTD zorgt dus voor snelle hulpverlening in het belang van de commercie. Daarnaast geeft zij ook nog technische adviezen aan het Heineken Bouwadviesbureau. Dat gebeurt als een horeca-onderne- mer wil verbouwen. Samen bekijken zij dan wat de beste plaats vooreen tapinstallatie is, waar de koeling komt en vooral wat het gemakkelijkst is voor de man of vrouw achter de tap. Het werk van de HTD is in de loop der jaren nogal veranderd. Sweben: "Toen ik begon had je nog pijpen van lood met een laagje tin. Daar moest je secuur mee werken, want er kon van alles fout mee gaan. Vervolgens hebben we met plastic buizen moe ten werken, maar ook die zijn inmid dels vervangen en wel door nylonlei dingen. Het werk is ondersteunend en vormt een soort buffer tussen Heineken en de klant. Sweben: "Als een installatie stuk gaat dan is de eerste reactie van de ondernemer het op Heineken af te schuiven en even flink te tieren. Als je snel op de klacht reageert, de klant geruststelt en echt naar hem luistert dan ben je ook bezig het gezicht van het bedrijf positief naar buiten te dra gen. Volgens Sweben brengen ook de monteurs de Heineken-produkten aan de man: "Als een ondernemer vraagt of er niet eens een speciaal biertje onderzijn tap kan komen, dan antwoorden wij direct datAmstel en Heineken hele goede speciale tap bieren hebben en helpen wij de ondernemer zo goed mogelijk,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1988 | | pagina 17