Heineken Nederland B. V. Produktie 's-Hertogenbosch 4 Y Managementtrainingen/ Werkoverleg In het kader van het kwaliteitsprojekt werd in 1987 een begin gemaakt met managementtrainingen voor alle lei dinggevenden tot en met het niveau van groepsleider. Verbetering van communicatie, informatiestromen en stijl van leiding geven stonden daarbij centraal. Het management project werd in 1988 voortgezet. Eind 1988 hadden alle leidinggeven den deelgenomen aan een gerichte managementtraining. Als vervolg op deze activiteiten wer den middelen ontwikkeld om het werkoverleg te begeleiden. Tevens verscheen een speciale werkoverleg- krant, waarin op speelse wijze nog eens werd uiteengezet wat de doel stellingen en het belang van werk overleg zijn. Optimalisering Technologische Dienstverlening Met de ingebruikname van een eigen laboratorium voor de afdeling Brou wen werd een belangrijke fase van het optimaliseringsproject afgeslo ten. Een van de belangrijkste doelen van het project is de kwaliteit van onze produkten te optimaliseren, door de verantwoordelijkheden daar voor bij de produktiemedewerkers te leggen. De veranderingen hebben invloed op de werkzaamheden van zowel de Bedrijfstechnologische Dienst als de afdelingen Brouwen en Verpakken. Personeelsbegeleidingsplan Ook voor de afdeling Brouwen is een personeelsbegeleidingsplan ontwik keld. In het kader hiervan hebben de groepsleiders Brouwen deelgeno men aan een training Beoordelen, die als gezamenlijke activiteit van Centrale Training en Vorming en Per soneelszaken in eigen beheer werd opgezet. Tevens werden voor alle medewer kers Brouwen voorlichtingsbijeen komsten gehouden. Opleidingen De toenemende behoefte aan oplei dingen voor persoonlijk computer gebruik en vaardigheden in verband met invoering van geautomatiseerde informatie-systemen, maakte het wenselijk in de vestiging Den Bosch opleidingsfaciliteiten te maken. Dat een en ander in een behoefte voor ziet blijkt uit het feit dat in plaats van de geplande 600 dagdelen gedu rende meer dan 1.100 dagdelen trai ningen werden gegeven. Bezetting In verband met de mogelijke perso nele consequenties van een geauto matiseerd Hoogbouwmagazijn, zijn een aantal functies die ten gevolge van onder andere natuurlijk verloop vacant kwamen, met name in de afdeling Intern Transport, niet ver vuld door de aanstelling van vaste medewerkers. De betreffende werk zaamheden worden verricht door contractanten, respectievelijk uit zendkrachten. Ten gevolge van extra werkzaamheden, met name in de afdeling Verpakken, hogere oplei dingsinspanningen en een groter aantal langdurig zieken, steeg het aantal uitzendkrachten boven het oorspronkelijk begrote aantal uit. Ondernemingsraad Het overleg met de oude en dit jaar nieuw samengestelde onderne mingsraad was open en construc tief. In dit overleg werd veel aan dacht besteed aan onder andere: het personeelsbegeleidingsplan Brou wen, hetWAGW-beleid, optimalise ring technologische dienstverlening, het personeelsbudget, veiligheid en integratie Inkoop/Centraal Magazijn. Ook eens buiten werktijd aan je klanten blijven denken "Wij bezoeken dagelijks de groothan del- en detailhandelbedrijven om daar onze produkten te promoten, prijsafspraken te maken en acties aan te kondigen.Een volle dagtaak dus voorde heerP.J. van Strijen, Rayonvertegenwoordiger Thuisver- bruik Bier in de regio Noord-Holland. De taak van een thuisverbruikverte- genwoordiger is ondermeer een zo groot mogelijk marktaandeel Heine ken produkten bij zijn afnemers te realiseren. Daarnaast is het ook de bedoeling dat hij nieuwe Heineken produkten introduceert. Van Strijen: "De laatste jaren hebben wij het met produktintroducties erg druk gehad. Met produkten als Amstel Light, Amstel Gold, Buckler en niet te ver geten de nieuwe flessen en kratten. Die laatste zijn dan wel geen con- sumptieprodukten, maar het was wel een hele overschakeling voor zowel handel als consument. Dat vereiste goede begeleiding en informatiever strekking. Het leuke van het werk is de goede band die in de loop der jaren ontstaat met de klant. Van Strij en: "Daarom is het belangrijk in rede lijkheid met je klant te onderhandelen en ook eens buiten werktijden aan hem te denken. Zo moest er laatst een hoofd Inkoop worden opgeno men in het ziekenhuis. Een bos bloe men en een kaartje is dan een kleine moeite. Daarmee laatje merken dat je ook in de mens achter de inkoop- cijfers geïnteresseerd bent. Naast de landelijke verkooprondes houden de vertegenwoordigers ook regio-evenementen in de gaten en proberen daar met consumentenac ties bij aan te sluiten. Door bijvoor beeld kleine attenties (premiums) die met het evenement te maken hebben gratis weg te geven bij een krat bier. Van Strijven: "Op deze manier ben je als vertegenwoordiger echt betrok ken bij je gebied. Zo leer je je klanten ook kennen in een informele sfeer en heb je de mogelijkheid als bedrijf en vertegenwoordiger een goede indruk achter te laten.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1988 | | pagina 15