Heineken Nederlands Beheer Stem als visitekaartje. Als we het over servicegerichte afdelingen hebben, dan mo gen we zeker de telefonistes niet vergeten. Onderdeel van de Interne Dienst en vooral naar buiten toe de stem van het bedrijf. Een afdeling die als een visitekaartje van Heineken optreedt en zeer klantvriendelijk moet zijn. En dat dat laatste niet altijd meevalt blijkt uit een gesprek met mevrouw M. Tu- renhout, sinds september 1974 telefoniste in Zoeterwoude. "Doordat het openbare net van de PTT op z'n zachtst ge zegd niet optimaal functioneert, krijgen wij te maken met plotseling verbroken gesprekken, kunnen we soms geen buitenlijnen meer krijgen en komen er te veel storingen voor. En omdat velen niet weten waar het aan ligt, neemt men het de telefonistes dikwijls kwalijk. Hoe vaak wij niet te horen krijgen: "U drukt zeker weer op het verkeerde knopje?" Logisch dat dat tot irritaties leidt, aan beide kanten,aldus mevrouw Turenhout. "Alle hoop is nu gericht op de nieuwe installatie die volgend jaar in Zoeter woude geïnstalleerd wordt, maar als het hele Nederlandse telefoonnet 'overspannen' is dan zullen waarschijnlijk niet al le problemen daarmee opgelost zijnzo denkt mevrouw Tu renhout. Maar ook intern kan er nog heel wat verbeterd worden. Veel medewerkers zijn niet aanwezig, hebben geen pieper of geen vervanger die de telefoon kan opnemen. "Het is be langrijk dat afdelingen zoveel mogelijk uitwijktelefoonnum- mers aan ons doorgeven, zodat wij altijd kunnen doorverbin den. Het duurt nu soms te lang voordat we de juiste man of vrouw te pakken hebben. En dat maakt naar buiten toe geen goede indruk, "zegt mevrouw Turenhout. "Boodschappen proberen wij in principe altijd aan te nemen, maar in de praktijk is het vaak moeilijk ze op tijd op de juiste plaats te krijgen. Altijd vriendelijk blijven valt niet mee, als er achter elkaar bo ze mensen aan de lijn komen. "Intern wordt wel eens verge ten dat wij de grote klappen opvangen, dat we een buffer zijn tussen die boze relatie en de Heineken medewerker. Maar we proberen wel om altijd kalm en aardig over te komen. De cursus communicatie die we enkele jaren geleden allemaal gevolgd hebben, heeft ons nog meer met de neus op de fei ten gedrukt. Wij vertegenwoordigen Heineken en de cursus Vogelvlucht heeft er in hoge mate toe bijgedragen dat wij inzicht in de or ganisatie hebben gekregen, en niet alleen wat de vestiging Zoeterwoude betreft. Tenslotte merkt mevrouw Turenhout nog op, dat de telefonis tes het erg prettig vinden, als ze op de hoogte gehouden worden van alle acties en activiteiten in het bedrijf. I

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1987 | | pagina 9