Gedistilleerd Wijngroep Nederland B.V. Medische Dienst Alle daarvoor in aanmerking komende mede werksters zijn op hun gehoor getest. Van het onder zoek blijft een audiometrisch rapport bewaard voor vergelijkingsdoeleinden over een reeks van jaren. De uitkomsten van de verrichte COPIH-onderzoeken zijn door de bedrijfsarts met de onderzochte personen besproken. Informatisering/Automatisering Uitvoering van het Informatiebeleid heeft geleid tot goed werkende systemen voor orderontvangst en or derafwikkeling, verkoopinformatie, facturering en hier aan gekoppelde systemen. Vrijwel volgens plan is de GWN in december 1987 "los" van de computer in Zoeterwoude gekomen. Opleidingen Opleidingen werden gevolgd op het gebied van mana gement, financiële besturing, automatisering, techniek en proceskennis, talen en algemene vorming. We weten te weinig van eikaars werk. Als bewakingsbeambte, zoals officieel de functie luidt van wat in de wandelgangen portier genoemd wordt, heb je zo wel te maken met bezoekers als met medewerkers. Hoe probeert de heer A.J. van Staveren, sinds 1968 bewa kingsbeambte bij de G.W.N., z'n werk zo dienstverlenend mogelijk te maken? "Omdat je heel snel vooral als controleur overkomt moet je extra je best doen een stukje service te geven. De controle is de laatste jaren nogal verscherpt. Er zijn meer bepalingen bijgekomen en ook de accijnswetgeving bindt je aan strenge voorschriften. Die controletaak moet nu eenmaal uitgevoerd worden, maar dan wel zo vriendelijk mogelijk", vertelt de heer Van Stave ren. En hij vervolgt: "Vroeger controleerden we wel, maar konden bezoekers sneller door. Nu melden we altijd aan de ontvangende G.W.N.medewerker dat z'n gast gearriveerd is. Je zou kunnen zeggen dat dat een stukje service is, inge geven door een strengere controle! Ook uitzendkrachten moeten we beter controleren. We heb ben een lijst van deze medewerkers bij de poort liggen, zo dat we ook werkelijk weten waar ze werken en of ze werke lijk voor die afdeling zijn opgeroepenGraag zou hij zien dat alle G.W.N.medewerkers die bezoek ontvangen, dat van te voren melden. Dan hoeft de gast, de klant, maar heel kort te wachten. Een zo vriendelijk mogelijke controle en toch dienstverle nend. Dat klinkt bijvoorbeeld door in de vraag die aan elke bezoeker gesteld wordt voordat hij het terrein op kan rijden: mag ik u vragen in verband met de douanevoorschriften of u alcohol-houdende dranken in uw auto heeft? Op het G.W.N.terrein mag in verband met de accijnzen, geen drank in- of afgevoerd worden zonder douaneformulier. Heeft een bezoeker wel drank in z'n auto en wordt hij ge controleerd dan kan hij een hoge boete krijgen. Vandaar dat die controlevraag eigenlijk een stukje dienstverlening is. Van Staveren: "Verder wijzen we een chauffeur die bijvoorbeeld moet lossen altijd de weg, gaan we met hem mee als het no dig is. We zorgen ervoor dat de vroege chauffeurs weten dat er koffie is, en dat ze zich kunnen opfrissen bij het Magazijn voor Intern Transport (M.I.T.) Intern heeft de bewakingsdienst het meeste contact met het M.I.T. en met Marketing. De informatie-uitwisseling is uitste kend, zo geeft Van Staveren aan. Wel moet hem van het hart daf medewerkers onderling weinig weten van eikaars werk zaamheden. Voor de onderlinge verstandhouding (en dus voor de onderneming) zou het beter op de hoogte zijn van eikaars werkzaamheden alleen maar bevorderlijk zijn. Van Staveren: "Met de familie-excursies zijn we al een eind je op weg, maar ik denk dat het de kwaliteit van ons werk al leen maar ten goede kan komen als we meer weten over het werk van anderen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1987 | | pagina 41