wM Vrumona B.V. onze huidige werknemers hierop voor te bereiden. Het formuleren van een opleidingsbeleid dat hierop in speelt is dan ook van groot belang. In het opleidingsmodel is vastgelegd welke opleidin gen noodzakelijk- dan wel gewenst zijn per functie. Een aantal functiegerichte opleidingen werd verzorgd door groepsleiders uit de afdeling Verpakken. Vooraf gaand hieraan volgden deze groepsleiders intern de cursus Instructie Technieken. De Korte Technische Technologische cursus werd gegeven aan medewer kers uit de afdeling Verpakken. Deze cursus, met 25 deelnemers, werd gegeven om de basiskennis van het produktieproces te verhogen en zal ook in de ko mende periode regelmatig georganiseerd worden. De medewerkers, die met het fenomeen "beeldbuis" in aanraking kwamen, kregen vooraf de gelegenheid daaraan te wennen door het volgen van de cursus "Oriëntatie Persoonlijk Computergebruik". Om het kwaliteitsaspect ten aanzien van CAO-beoor- delingen te verbeteren, volgden groepsleiders uit de produktie-afdelingen een driedaagse interne training Beoordelen. Om in alle opleidingsbehoeften te kunnen voorzien werd een grotere opleidingsruimte in gebruik geno men waardoor onder meer met moderne instructie middelen gewerkt kan worden. In totaal 71 medewerkers/sters volgden in 1987 een externe cursus waarvan de kosten door de onder neming werden vergoed. Stages In het verslagjaar brachten 32 stagiair(e)s van verschil lende onderwijsinstellingen hun stageperiode door bij Vrumona. Het totaal aantal stagemaanden was 86, ver deeld over 17 HBO-(st)ers en 15 MBO-(st)ers. Verkopen komt op de tweede plaats. Medewerkers die rechtstreeks te maken hebben met de af nemers, of dat nu een detaillist is of een groothandelaar, zul len in de term 'klantgericht denken' niets nieuws zien. Een verkooporganisatie moet in de allereerste plaats denken aan wat de klant wil. Het lijken open deuren, maar volgens de heer J. Colly, algemeen verkoopleider Horeca bij Vrumona, schort het nog wel eens aan het klantgericht zijn. "Alhoewel wij meer met de klant bezig moeten zijn, lijkt het er soms op of wij elkaar intern aan het bezig houden zijn. Dat kan toch niet de bedoeling van een verkooporganisatie zijn? De bier- en concerndrankenhandelvertegenwoordiger verkoopt al jaren ons frisdrankenpakket. Daarnaast gaan wij nu met een eigen verkooporganisatie in de horeca starten. In het algemeen kan gesteld worden dat de horeca-onder- nemer heel wat kritischer en zakelijker is geworden en meer wil weten over het produkt. Die kennis moet dan ook bij elke vertegenwoordiger aanwezig zijn. Service moet daarbij hoog in ons vaandel staan. We zijn niet de goedkoopste, moeten we dan qua service en kwaliteit niet de beste zijn?" Hij benadrukt dat niet alleen kennis van het uitgebreide fris drankenassortiment belangrijk is, maar dat de goede relatie met de klant even belangrijk is. Dat èn de felle concurrentie op de frisdrankenmarkt dwingt tot een andere aanpak. Dat betekent bijvoorbeeld dat we hoge eisen stellen aan onze vertegenwoordigers. Wij kijken gericht naar de kwaliteit van de mensen die we in huis halen. Ook de werkwijzes veranderen: we moeten onze mensen meer armslag geven in hun onderhandelingen en vooral minder papierwerk. Rapportage is noodzakelijk, maar dat kan op een zakelijke wijze. We moeten ons veel meer afvra gen wat we aan informatie over de klant daadwerkelijk nodig hebben. De informatiestroom moet dus niet vergroot worden, maar verbeterd. Allerlei noodzakelijke admipistratieve handelin gen kunnen ook door andere mensen gedaan worden. Het aantal formulieren dat in het verleden dagelijks ingevuld moest worden, kan nog drastischer teruggebracht worden. In het verleden is door de herstructurering de verkooporga nisatie bij Vrumona aanmerkelijk ingekrompen, maar nu groeit de afdeling weer. Colly: "We hadden zodanig afge slankt dat we niet meer toekwamen aan het dagelijkse werk maar constant brandjes aan het blussen waren. We kunnen nu weer proberen onze bestaande klanten te koesteren en nieuwe te winnen. Ook intern wordt aan kwaliteit en service gewerkt. Ongeveer een jaar geleden is er een maandelijks contact ingesteld tus sen produktie en commercie. Problemen die de verkoopor ganisatie bij hun klanten tegenkomen worden op die bijeen komsten besproken. "De klant ergert zich bijvoorbeeld aan vieze kratjes. In het verleden hoorden wij dat en probeerden we de zaak zo goed mogelijk te regelen. Maar van terugkoppeling was geen sprake. Nu rapporteren we dit soort zaken aan de pro duktie en horen we van hen veel meer wat de moeilijkheden zijn. Je krijgt begrip voor eikaars problemen en je weet van elkaar dat je ze probeert op te lossenaldus een enthou siaste Colly. 33

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1987 | | pagina 35