Heineken Nederland B.V. Er worden meer cursussen gegeven. Bij de afdeling Verpakken staat de zorg voor het uiterlijk van het produkt voorop. De medewerker aan de vuiler moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat de juiste kroonkurken gebruikt worden: de etiketteerder let onder andere op de kwaliteit van het etiket. De man aan de pasteur zorgt voor de goede temperatuur en de inpakker let er ook op dat de juiste fles in het juiste krat. komt. Wat wordt er bij Verpakken aan gedaan om de kwaliteit te verhogen? Dat vertelt in grote lijnen de heer L. de Poorter, colonne-operator in de afdeling Verpakken in Den Bosch. "De verantwoordelijkheid voor het eindprodukt hebben we altijd al gehad, maar doordat er meer controle-apparatuur is bijgekomen kunnen wij nu beter zien of iets aan de kwali teitseisen voldoet. Door de hoge snelheden van de lijnen is het veel moeilijker geworden om nog afwijkingen te constateren. Vroeger moesten we met het blote oog schouwen, nu hebben we daar optische apparatuur voor. Er wordt bovendien meer aan opleiding gedaan dan vroeger, dat moet ook wel, met al die nieuwe machines. Gelukkig worden we tegenwoordig al vroeg ingeschakeld als er een nieuw apparaat komt. Komen we niet meer voor verrassin gen te staan Prettig en de kwaliteit van het werk verhogend vindt de heer De Poorter het roulatiesysteem. Stonden in het verleden medewerkers 8 a 9 jaar bij één machine; nu is het uitgangs punt dat men op verschillende werkplekken inzetbaar moet zijn. De Poorter: "Ik heb zelf nooit alleen maar bij één machine gestaan, maar heb veel afwisselend werk gedaan. Eerlijk ge zegd had ik het anders, denk ik, niet zolang volgehouden bij Heineken. Ik zit hier al vanaf 1973 en ben een echte Heine ken-gek!" Zaken die verbeterd kunnen worden zijn er nog wel. De communicatie tussen de Technische Dienst, de afdeling Planning en de Bottelarij kan beter. "Het is erg vervelend als je na een weekeinde terugkomt en niet precies weet wat er gebeurd is aan reparaties aan de machines. Kwaliteitsverbetering betekent voor mij ook dat je de mening van de mensen vraagt die dagelijks met de machines moe ten werken. Want zij weten het beste waar de problemen zit ten. Dat De Poorter zich betrokken voelt bij Heineken blijkt ook uit z'n slotopmerking: "Weet je, ik zou meer informatie wil len hebben over hoe de zaken bij Heineken ervoor staan. We zijn druk bezig in het buitenland brouwerijen te bouwen of te vernieuwen. Spanje en Frankrijk worden gemoderni seerd. Spanje is voor ons een exportland. Raken we hier straks een stuk werkgelegenheid kwijt? Als wij ons volledig inzetten voor Heineken, en dat doen de meesten, dan mag Heineken toch wel de kwaliteit hebben om ons op de hoogte te houden van de bedoelingen van het bedrijf?" Opleidingen Naast opleidingen binnen de kaderschool werd ook in de totale brouwerij veel aandacht aan opleidingen be steed. Behalve de functiegerichte opleidingen, die in tern worden georganiseerd, werden ook extern veel cursussen gevolgd. VAPRO A en B, L.S.B.L., cursus sen op het gebied van besturingen en informatisering, E.V.O.-opleidingen en specialistische cursussen van milieurecht tot magazijnmanagement zijn daarvan voorbeelden. Aan 80 stagiaires werd de gelegenheid geboden stage te lopen. Zes afstudeer-opdrachten werden afgerond. Familie-excursies Om betrokkenheid van het thuisfront bij het werk van hun partners te vergroten werden familie-excursies georganiseerd waarvoor 1512 deelnemers werden aangemeld. De kinderen van werknemers konden tijdens de kinderexcursies, die in de kerstvakantie werden gehouden, het bedrijf bekijken. Hiervan maak ten 271 kinderen in de leeftijd van 9 tot 18 jaar gebruik.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1987 | | pagina 27