Sociaal Jaarverslag 1987 Wij hebben de klant nodig, en hij ons. Op de afdeling Extern Transport in Zoeterwoude werken drie order-telefonistes. Hun telefoonwerk brengt hun recht streeks in contact met de klant. Het vocale visitekaartje, zo als ze zichzelf gekscherend noemen. Een service-verlenen de afdeling, die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Over kwaliteit en het werk mevrouw Y Mense, die sinds 1987 op deze afdeling werkt en met een frisse blik tegen Heineken aankijkt. "Het leukste in het werk van een order telefoniste is het dagelijkse contact met de afnemers. Bo vendien is het een afgeronde taak, je ziet van begin tot eind waar je mee bezig bent. Jij zorgt door jouw telefoontjes voor een stukje klantenbinding. Nee, amicaal worden we nooit, we blijven correct maar vriendelijk, want ook dat is een stukje kwaliteit. We proberen zo soepel mogelijk problemen op te lossen. We werken bijvoorbeeld via af leverschema's: maandags wordt gebeld voor aflevering op donderdag. Tussentijdse be stellingen, bestellingen die nog voor het weekeinde binnen moeten zijn, kunnen helaas alleen handmatig verwerkt wor den. Maar toch zullen we alles in het werk stellen om de klant aan die bestelling te helpen Om de kwaliteit te verhogen wordt het werk in de toekomst anders verdeeld: één persoon wordt verantwoordelijk voor een bepaald traject. Er wordt een splitsing gemaakt in hore- ca/rectame en thuisverbruik/thuis-tap terwijl de rayoninde ling verdwijnt. Mevrouw Mense: "Ook bij ons gaat er wel eens wat fout. Een afnemer bijvoorbeeld die zegt iets anders gekregen te hebben dan besteld is. Moeilijkheid in ons werk is dat niets zwart op wit staat. Wij kunnen het verkeerd verstaan hebben, hebben mis schien een verkeerde code ingetikt, maar de afnemer kan het zelf ook verkeerd doorgegeven hebben. De waarheid ligt meestal in het midden. Maar we blijven kalm en beleefd, zelfs als er iemand verschrikkelijk te keer gaat". Kan er wat verbeterd worden? "Ja, het is erg belangrijk dat de commerciële dienst ons goed informeert over alle acties die lopen. Ordertelefonie moet niet het puur noteren van be stellingen worden, maar moet ook antwoord kunnen geven op de vragen van de klant. Zonder dat we pure verkopers worden denk ik dat we door meer begeleiding en informatie, beter en succesvoller kunnen gaan werken. En in het mate riële vlak kan er zeker iets verbeterd worden. Ons werk is onlosmakelijk verbonden met de telefoon. Dat de lijnen vaak overbezet zijn, dat weten we, maar dat wij, die altijd extern bellen, nog steeds eerst een nul moeten draai en, nee, dat is geen kwaliteitzegt mevrouw Mense tot slot. 16 Personal computers voor gebruik door medewerkers Op verzoek van de C.O.R. is door de onderneming nogmaals gekeken naar de mogelijkheid om personal computers aan te kopen, die door medewerkers kun nen worden gebruikt buiten hun werkplek. Eind 1987 nam Heineken Nederlands Beheer de beslissing dat gedurende een half jaar een proef zou worden gehou den met maximaal 1.000 personal computers. Uitein delijk zijn er 1.900 aangevraagd. Stichting Heineken Pensioenfonds In een van de overlegvergaderingen heeft de heer R. van de Vijver uiteengezet waarom het beter is de Stichting Heineken Pensioenfonds onder te brengen bij Heineken Nederlands Beheer. De Centrale Onder nemingsraad stelde onder andere vragen over statu tenwijziging, zekerheid van financiële verplichtingen, uitgezondenen en waarborg-onafhankelijkheid van de Stichting na invoering van de wijziging. De COR ging akkoord met de voorgestelde wijziging. In 1988 zal nog met de COR overlegd worden over de overplaat sing van de personeelsleden naar Zoeterwoude. Personeelsdrankenpakket Zoals de laatste jaren gebruikelijk is werd het perso neelsdrankenpakket weer aangepast na overleg met een delegatie uit de COR. Op verzoek van de Raad zal er met ingang van 1988 sprake zijn van volledige uitwisselbaarheid van sterk en zwak alcoholhoudende dranken. Investeringsplan HNB 1988 In de laatste overlegvergadering van 1987 werd zeer uitvoerig stilgestaan bij de investeringsplannen voor het jaar 1988. In 1987 werden wij geconfronteerd met een aantal minder gunstige tendensen, zoals een ver minderde export-opbrengst en een stagnerende groei in Nederland. De overlegvoorzitter, de heer G. van Schaik, memo reerde in dit verband dat wij in een onzekere wereld leven en dat het niet onbelangrijk is 1988 behoedzaam in te gaan, zonder dat er daarbij van ongerustheid sprake hoeft te zijn. Onderdeel van die behoedzaam heid is het letten op de uitgaven. Verder gaf hij aan dat voor de besluitvorming betreffende sluitingen en her-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1987 | | pagina 18