Heineken Nederlands Beheer Vriendelijkheid voorop, óók als klanten niet aardig zijn. De meeste mensen kijken dagelijks met verlangen uit naar de maaltijden, thuis of op het werk. En juist op het werk is de eetpauze een moment om van te genieten, een welkom rustpunt in de drukke werkzaamheden. De diverse kantines proberen daarom dat ene halfuurtje zo aangenaam mogelijk te laten zijn. Een gesprek met de heer G. Kappen, medewerker van het bedrijfsrestaurant in Den Bosch. "We proberen de mensen zo goed mogelijk van dienst te zijn door ze nauwelijks te la ten wachten op hun consumpties. Het is erg belangrijk dat medewerkers zoveel mogelijk van hun toch al korte schaft tijd genieten. Met de 10 minuten om heen en terug te lopen blijven er toch maar 20 minuten over. Vooral 's ochtends krijgen wij hier in Den Bosch vaak een grote groep van meer dan 100 medewerkers tegelijk binnen. Dan is het wel eens moeilijk om de wachttijden te beperken, maar we werken er met man en macht aan. Minder leuk is, dat niet alle mensen begrip hebben voor die drukte. De heer Kappen vertelt dat het wel eens moeilijk is om vriendelijk te blijven als boze mensen je antwoorden naar je hoofd slingeren waar de honden geen brood van lus ten. Ze vergeten dan dat wij ook collega's zijn en echt ons ui terste best doen,verzucht hij. Er wordt nu geprobeerd de afdelingen meer in groepen te laten komen zodat de 'spits' niet altijd op één tijdstip valt, maar vermeden kan worden. Als extra service rijdt er overdag en 's nachts een serveer wagen met broodjes, koffie en soep langs de produktieafde- lingen. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Een poging om de tafeltjes aan te kleden met onder andere droogboeketjes is mislukt. Blijkbaar waren ze zo mooi, dat iedereen ze thuis wilde laten zien. Jammer, vindt de heer Kappen want kwaliteit van de eetomgeving en dus een leu ke aankleding is toch ook belangrijk. In het kader van Alcohol en Werk wordt er momenteel actie gevoerd in Den Bosch: posters die iedereen erop attende ren dat niet meer dan 2 glazen bier per persoon gebruikt mogen worden en een vriendelijke vermaning van het kanti- nepersoneel als iemand zich 'vergist' in het aantal. Kappen: "Dat laatste is niet altijd gemakkelijk om te zeggen, vooral niet omdat je vriendelijk moet blijven. Het is gemakkelijker, ook als vriendelijke gastheer om te doen of je het niet ziet. Dat geeft minder problemen. Maar ja, we zien het belang er van in, dus we doen het wel. Centrale Ondernemingsraad Wat betreft het overleg met de Centrale Ondernemings raad lijkt 1987 een tamelijk rustig jaar te zijn geweest. Aan het einde van de laatste overlegvergadering van de C.O.R. verwoordde de voorzitter van deze Raad, de heer Van der Werff, het overleg als volgt: "In het thans nagenoeg afgesloten jaar zaten Bestuur der en Raad vaak op één lijn, hetgeen de effectiviteit heeft bevorderd. Dat zegt ook iets over de activiteiten in commissieverband. Met betrekking tot de overleg structuren kan worden teruggekeken op een goed jaar. Een aantal punten dat in het overleg met de C.O.R. aan de orde kwam wordt hierna genoemd. In het regelmatige overleg is uiteraard veel meer aan de orde geweest. De C.O.R.-krant bericht uitgebreid over dit overleg. Gevolgen overheidsmaatregelen Alcohol wetgeving Begin 1987 was het nog onzeker welke maatregelen de overheid zou nemen om het alcoholmisbruik terug te dringen. Met betrekking tot de alcoholnota was door de overheid een commissie ingesteld die de Tweede Kamer moest adviseren. De Centrale Ondernemings raad was vooral geïnteresseerd hoe Heineken de ef fecten op termijn bij de consument inschatte. De on derneming is uitgebreid op deze problematiek inge gaan. Nieuw beoordelings- en potentieelschattings- systeem In de eerste overlegvergadering van 1987 vond een uitgebreide presentatie plaats van een nieuw beoorde lings- en potentieelschattingssysteem. Daaraan voor afgaand had Personeelszaken Heineken Nederlands Beheer de beslissing genomen te onderzoeken op welke wijze het Management Developmentsysteem verbeterd zou kunnen worden. Aanpassing van het bestaande systeem was nood zakelijk, omdat gebleken was dat met de tot dan toe gebruikte formulieren niet goed te werken viel. Om die reden werd er te weinig mee gedaan. De C.O.R. heeft ingestemd met de invoering van het nieuwe sys teem.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1987 | | pagina 17