Heineken Nederlands Beheer Door je eigen instelling los je veel problemen op. Dagelijks komen 1000 mensen langs de poortcontrole van het produktiebedrijf in Zoeterwoude. In drukke zomerperio des kunnen dat er nog meer zijn, terwijl ook bij revisies van colonnes dit aantal kan stijgen doordat vele niet- Heineken mensen toch op het terrein moeten zijn. De heer P.J. van Sas werkt al jaren bij de bewakingsdienst en was één van de eerste bewakers die vanuit Rotterdam naar Zoeterwoude kwam. Zelf praat hij wat spottend over pionierswerk. Iemand die met hart en ziel verbonden is met Heineken en de serviceverlening hoog in het vaandel heeft staan. "Natuurlijk hebben we richtlijnen waarnaar we moeten han delen. Service staat daarbij bovenaan. Je houdt je strikt aan die richtlijnen, maar probeert wel ieder mens apart te behan delen. Gelukkig hebben we hier de vrijheid om problemen zelf op te lossenaldus Van Sas. Bij het binnengaan wordt iedereen gecontroleerd, bij het naar buiten gaan worden er bovendien ook nog steekproefs gewijs controles uitgevoerd. Van Sas: "Als iemand van buiten de weg niet weet, dan be geleiden we hem, als het enigszins mogelijk is, naar de plek waar hij moet zijn. De piek in ons werk begint om 10 uur 's ochtends. We willen de mensen niet lang laten wachten, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van onze controle. We moeten niet vervallen in slordigheid. Binnenkort gaan we een cursus klantgericht denken volgen. Een prima zaak! En weet je wat prettig zou zijn en ons in ons werk zou hel pen? Dat elke nieuwe produktiemedewerker even aan ons wordt voorgesteld. Dan weten we meteen dat hij bij ons werkt en weet hij meer van ons functioneren. Bedrijfsgezondheidsdienst De bedrijfsartsen hebben tientallen alcohol en werk bijeenkomsten bijgewoond. Tijdens deze sessies werd de film 'Het Grote Verschil' getoond en werd ge discussieerd over de alcoholproblematiek in het alge meen. Maar ook werd openhartig gepraat over hoe moeilijk het is om een collega met een alcoholpro bleem te helpen. De meeste mensen vinden het erg moeilijk een collega aan te spreken over zijn of haar drankgebruik. De Bedrijfsgezondheidsdienst is van mening dat juist iemand die een vertrouwensrelatie met een collega heeft, in staat is hem te helpen. Als de drankproblematiek in de taboesfeer blijft zal het moeilijker worden iemand van z'n drankprobleem af te helpen. Dan komen te veel probleemgevallen op een te laat tijdstip naar de professionele hulpverlener. De probleemdrinker is dan zo ver heen dat het voor hem zelf erg moeilijk is z'n drankprobleem te overwinnen. Als het maar enigszins mogelijk is moeten we er alles aan doen om te voorkomen dat professionele hulpver lening nodig is. We moeten met z'n allen al in een eer der stadium ingrijpen. Alcohol kan en mag. Maar we moeten goed beseffen dat alcohol ook nadelige gevolgen voor de gezond heid kan hebben. In de werksituatie kan alcohol de veiligheid in gevaar brengen. Bij de voortzetting van het alcohol- en werk-beleid zal rekening gehouden worden met suggesties en op merkingen van medewerkers. Elk jaar staat in het Sociaal Jaarverslag een overzicht van het verzuim door ziekte en ongevallen. De ko mende jaren zal geprobeerd worden om meer en be tere informatie te krijgen over de oorzaken van ver zuim. Bekeken wordt of deze gegevens geregistreerd en opgeslagen kunnen worden in een computer. De afgelopen periode heeft de Bedrijfsgezondheids dienst onderzocht of er een Medisch Registratie Inqui- rysysteem (MRI) moet komen. Sommige andere Be drijfsgezondheidsdiensten werken al met zo'n sys teem. Het is de bedoeling dat niet alleen de directe ziekteverzuimoorzaken worden vastgelegd. Ook bij voorbeeld de gegevens over de werksituatie (ploe gendienst), het werken bij hoge of juist lage tempera turen, de uitkomsten van een gehooronderzoek zullen geregistreerd worden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1987 | | pagina 15