Heineken Nederlands Beheer Wij willen met iedereen meedenken. De meeste mensen denken bij het woord accountant al snel aan een soort superboekhouder die alleen met cijfertjes be zig is. Dat dat beeld niet juist (meer) is vertelt de heerA. v.d. Ben, medewerker van de Interne Accountants Dienst (IAD) van Heineken Nederland B. V. Een afdeling waar de nadruk op een heel andere wijze van werken komt te liggen met in het achterhoofd kwaliteitsver hoging en serviceverbetering. Van der Ben: "Voor 1987 waren we intern bijna voorde volle 100% bezig met certificering, het controleren van cijfers van onder andere de jaarrekening. Waar we naar toe willen is dat we ons vooral bezig gaan houden met 'operational audit'. Een moeilijk woord dat staat voor het beoordelen van de effi- ciëncy en effectiviteit binnen onze onderneming. Simpel ge zegd: we kijken hoe ons bedrijf functioneert en hoe dat eventueel verbeterd kan worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat onze afdeling veel creatiever moet gaan werken.Lachend: "Ook wij moeten efficiënter gaan werken. We moeten meedenken met onze klanten. Onze werkzaamheden veranderen, we maken gebruik van andere controlemethodes. We kijken veel meer naar het on derlinge verband, minder detaillistisch, waardoor de kwaliteit van het afgeleverde werk omhoog gaat. Dat is voor ons ook een groeiproces; vergt wel een omschakeling. Tot voor kort had iedereen binnen de afdeling z'n eigen spe cialistische taken. Nu werkt de afdeling meer als team. Van der Ben: Met onze veranderde taakopvatting kunnen we eerder aanbevelingen doen. Draait een afdeling niet goed dan zijn wij ervoor om mee te denken hoe het beter kan. We hebben een adviesfunctie, ongevraagd als het moet, maar liever gevraagd en in samen werking meteen afdeling. Een probleem waar we te vaak tegen aanlopen zijn de over volle agenda's: het is bijna onmogelijk om met meer dan twee personen een afspraak op korte termijn te maken. Dat komt misschien omdat mensen niet genoeg delegeren, maar ik denk dat de ATV er ook mee te maken heeft.Van der Ben geeft lachend aan z'n ATV-dagen erg op prijs te stel len, maar: "Als we werkelijk klantvriendelijker en servicege- richt willen werken dan moet je je afvragen of de ATV in de huidige vorm nog wel te handhaven is. Functieclassificatie In een dynamische organisatie zoals die van Heineken zijn functies onderhevig aan veroudering. Dat komt door bijvoorbeeld reorganisaties, aanpassing van werkwijze of door invoering van nieuwe technieken of technologieën. Gevolg is dat jaarlijks zo'n 250 functies worden beschreven en geëvalueerd. Dat niet ieder een tevreden is met de uiteindelijke functiegroepsin deling bleek uit een zestal ingediende beroepen. Geen van deze beroepen werd in de beroepsbehan deling gehonoreerd met een functiegroepverhoging. Niet langer worden functiebeschrijvingen uitsluitend gehanteerd om de functiegroep vast te stellen. Dit heeft tot gevolg dat er een verschuiving plaatsvindt van het beschrijven van individuele functies naar het beschrijven van alle functies binnen een afdeling. Naast evenwichtige verhoudingen binnen de afzon derlijke afdelingen, dienen ook de verhoudingen bin nen de specifieke vakdisciplines correct te zijn. Met disciplines worden werkzaamheden bedoeld die qua vakgeaardheid gelijk zijn, maar die niet uitsluitend bin nen één en dezelfde afdeling voorkomen. Een voor beeld van deze laatste groep zijn de informatiserings functies die na de reorganisatie van de Heineken Au- tomatiseringsgroep opnieuw beschreven en gewaar deerd moesten worden. In het laatste kwartaal van 1987 zijn alle informatiseringsfuncties gelijktijdig be schreven waardoor een evenwichtige vergelijking bin nen de vakdiscipline mogelijk werd. Dit betrof circa 75 functies waarop in totaal zo'n 170 medewerkers zijn in gedeeld. In verband met de complexiteit van dit project (een or ganisatiestructuur die nog steeds in ontwikkeling is, een sterke verwevenheid van functionarissen met be paalde andere functies) is de hulp ingeroepen van een externe deskundige. Hierdoor werd zeker gesteld dat een correcte vertaling plaatsvond van vakspecialisme naar functiebeschrijving. Beloningsstructuren De afdeling Beloningsstructuren houdt zich bezig met het onderzoek naar de meest optimale beloningssys- tematieken en de consequenties daarvan voor zowel werkgever als werknemer. Een onderdeel van de activiteiten is het stelselmatig volgen van de ontwikkelingen op het gebied van belo ningen binnen Nederland. Daarom neemt Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1987 | | pagina 13