Heineken Nederlands Beheer We proberen alle vragen te beantwoorden. Een afdeling die duidelijk service verleent aan de Heineken medewerkers is het PUM, door de meesten dé PUM ge noemd. Dat staat voor personeeisuitgifte magazijn en het is de plaats waar de personeelsleden ondernemingsprodukten kunnen kopen variërend van een kratje Heineken, een fles whisky tot allerlei reclame-artikelen. De heerA. van der Zwaan van het PUM in Zoeterwoude ver telt enthousiast over z'n dienstverlenende functie. We heb ben een enorme vraagbaakfunctie. Je kunt het zo gek niet verzinnen of mensen stellen er vragen over. Ons assorti ment is de laatste jaren nogal wat groter geworden en vooral het reclamemateriaal is toegenomen. Vol trots vertelt hij dat veel van die artikelen in voorraad zijn zodat de klanten niet teleurgesteld worden. "En hebben we het niet in het magazijn dan zorgen we dat we het binnen 24 uur hebben. Tenzij het uitverkocht is, maar dan wordt de me dewerker die om het artikel gevraagd heeft onmiddellijk ge beld. We laten hier de produkten ook goed zien, door ze zoveel mogelijk uit te stallen. Gemiddeld bezoeken 125 tot 150 per soneelsleden per dag het PUM. In de drukke feestmaanden wil dat aantal wel eens tot 300 oplopen. Maar we proberen altijd vriendelijk te blijven, ook als je van de drukte niet weet waar je het eerst of het laatst moet zijn. Het is spijtig dat we altijd maarzo kort met onze klanten kun nen praten. Maar ja, er staan altijd weer mensen te wachten die graag snel geholpen willen worden. En snelheid is in ons geval ook kwaliteit. Over de samenwerking met de afdeling Reclame Inkoop vertelt Van der Zwaan: "We hebben afgesproken dat zij ons beter informeren over het assortiment. En dat gebeurt de laatste maanden ook. Vroeger hoorden we soms te laat dat een artikel er niet meer was "Wat kan er verbeterd worden? Twee dingen: ten eerste hebben we nu al ruimtegebrek, terwijl het assortiment zich steeds uitbreidt. Een groot deel van de dag zijn we bezig om de spullen heen en weer te slepen. Daar spreekt zeker geen kwaliteit uit! En ten tweede wil ik benadrukken dat we iedereen altijd pro beren te helpen, maar waarom moeten mensen altijd op het laatste nippertje nog even naar het PUM? Als je om vijf voor half zes kunt komen, moet het ook mogelijk zijn om 10 minu ten eerder binnen te lopenadus Van der Zwaan. Loopbaanontwikkeling In 1987 is het rapport 'Het Management Development- beleid bij Heineken' verschenen. Dit rapport bevat de hoofdlijnen van het te voeren management develop- mentbeleid. Deafdeling Loopbaanontwikkeling moet er voor zorgen dat de aanbevelingen uit het rapport in de organisatie ingevoerd worden. Dat moet gebeuren op basis van concrete activiteiten. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze aciviteiten ligt grotendeels bij het lijnmanagement: de leidinggevenden in de onder neming die rechtstreeks verantwoordelijkheid voor personeelsleden dragen. Veel aandacht is daarom gegeven aan een goede informatievoorziening aan de leidinggevenden. Daar naast werd een voorlichtingsbrochure samengesteld, bedoeld voor alle medewerkers op wie het manage ment developmentbeleid van toepassing is. Deze groep bestaat uit de personeelsleden in de salaris groepen 16 en hoger en een aantal personeelsleden in salarisgroep 07. Voor de individuele medewerkers is het belangrijkste waarneembare verschil het splitsen van de jaarlijkse beoordeling. Dat gebeurt in een onderdeel gericht op prestatiebeoordeling en een onderdeel gericht op het schatten van het (toekomstig) potentieel om een an dere functie te vervullen. Bij de jaarlijkse prestatie beoordeling wordt vooral bekeken op welke wijze de werkzaamheden verricht worden en welke afspraken daarover gemaakt moeten worden. De prestatiebeoor deling beïnvloedt in hoge mate de jaarlijkse salaris aanpassing. De potentieelschatting, die elke twee jaar plaatsvindt, wil aangeven welke mogelijkheden een medewerker in de toekomst heeft. Dat kan betrekking hebben op horizontale en verticale overplaatsingen. Met name de gegevens uit de beoordelingen en de potentieelschattingen vormen de basis voor het jaar lijks door elke werkmaatschappij op te stellen manage ment review en de daaruit voortvloeiende personeels planningen per vakdiscipline. Voor het management zijn dit belangrijke hulpmiddelen om kwaliteit en kwan titeit van de aanwezige en toekomstige bemanning positief te beïnvloeden. In 1987 is zowel een beoordelings- als een potentieel- schattingsronde gehouden. Bijna 100% van de uit gezette formulieren 3200) is bij de afdeling Loop baanontwikkeling terug ontvangen. Uit een enquête,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1987 | | pagina 11