Heineken Nederlands Beheer B.V. j£«"< Centrale Training en Vorming Centrale Training en Vorming heeft, evenals in voor gaande jaren, weer een groot aantal opleidingspro gramma's ontwikkeld en uitgevoerd. Onverminderd groot was de aandacht voor cursussen op het terrein van de informatisering. Daarnaast is een toenemen de belangstelling te zien voor training gericht op de ontwikkeling van managementvaardigheden. Het vaste programma-aanbod van C.T.V. werd op een overzichtelijke wijze samengevat in een brochure. Al le programma's worden hierin op duidelijke wijze om schreven. Ongeveer 500 exemplaren vonden hun weg naar vooral leidinggevenden in de organisatie. In 1985 werd de aanzet gegeven voor een samenhan gende structuur voor informatiserinasopleidinaen. Deze structuur kwam in 1986 gereed. Twee hoofd groepen cursussen zijn te onderscheiden. Algemene oriëntatiecursussen: Management Oriëntatie Informatisering (M.O.I.) (voor hoger management). Deze cursus werd 9 maal gegeven voor groepen van 6 tot 12 personen. Algemene Oriëntatie Informatisering (A.O.I.) (voor middenkader). Deze cursus vond 10 maal plaats met in totaal 160 deelnemers. Samenwerken MetComputers(S.M.C.) Deze nieuw ontwikkelde cursus werd éénmaal gegeven met 16deelnemers. De geplande fre quentie is één cursus per maand. Deze cursus is bedoeld voor medewerkers die automatiserings hulpmiddelen gaan gebruiken en nog weinig ervaring met computers hebben. Er wordt inzicht gegeven in de werking van de computer, voor zover nodig om ermee te kunnen werken. Daar naast wordt op de automatiseringssituatie bij Heineken ingegaan en op het hoe en waarom van de bij Heineken beschikbare hulpmiddelen. Oriëntatie Persoonlijk Computergebruik (O.P.C.) 500 medewerkers volgden deze ééndaagse cur sus, teneinde kennis te maken met de personal computer. Bovenstaande cursussen vormen de voorbereiding op de tweede groep: de vaardigheidstrainingen. Vaar digheidstrainingen zijn bedoeld om zelfstandig com puters te leren gebruiken voor allerlei toepassingen. Er zijn nu 12 cursussen beschikbaar. Er werd 520 maal aan deze cursussen deelgenomen. Veel mede werkers volgden meer dan één cursus. Ten behoeve van medewerkers die samenwerken met systeem-analisten in het opzetten van grote in formatiseringsprojecten werden speciale cursussen georganiseerd. Dit betrof ongeveer 100 medewer kers. De toenemende behoefte aan informatiseringsoplei dingen kan goed verklaard worden aan de hand van degroei van het aantal beeldschermen bij Heineken. Per 1 januari 1986 waren dater560. Per 1 januari 1987 zal dit aantal 750 bedragen. Een toename van 34%. Op het gebied van de managementopleidingen is het volgende te melden: De Basis Management Leergang (B.M.L.) werd, als nieuwe cursus, ontwikkeld. Deze tiendaagse cursus heefttot doel jonge leidinggevenden van h.b.o. en academisch niveau management vaar digheden te laten ontwikkelen. Gezien de grote behoefte zal deze leergang in de toekomst zeker twee maal per jaargeorganiseerd worden. De Centrale Heineken Management Cursus (C.H.M.C.), bedoeld voor jonge managers met enige jaren ervaring, isopnieuwgegeven. Voor meer ervaren managers werd, tezamen met andere Nederlandse ondernemingen, weer deel genomen aan het BOSNO-trainingsproject. De Training Adviesvaardigheden, opgezet voor consultants van H.T.B., bleek van grote waarde. Besloten werd deze training ook te organiseren voor functionarissen uit andere bedrijfsonder delen, die als hoofdtaak advieswerk hebben. S «*komen t

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1986 | | pagina 7