Vrumona B.V. Doe niet via Via wat je zelf direkt kunt doen Ook in Bunnik is men hard op weg de informati sering te decentraliseren. Ook hier wordt eerst gewerkt aan de vervanging en uitbreiding van de (centrale) Zoeterwoudse systemen, waarna het de bedoeling is tot vernieuwingen, nieuwe ontwikkelingen, te komen. Evenals in Zoeter- meer staat hier een (centrale) computer, sys teem 38. In januari 1988 hoopt men het groot ste deel van de huidige centrale systemen overgebracht te hebben naar Bunnik. Het sala rissysteem en het personeelsinformatiesys teem blijven, op voorschrift van Heineken Ne derlands Beheer, in Zoeterwoude. Onder het motto "Wat goed is voor een organisatie van 5.000 mensen, hoeft dat nog niet te zijn voor een organisatie met 500 medewerkersmaakt men in Bunnik systemen die passen bij de Vru mona schaalgrootte. De kantoorautomatisering, die nu 40 gebrui kers kent, zal uitgebreid worden, zodat erin de toekomst 80 medewerkers mee gaan werken. Het is de gebruiker die bepaalt wat er moet ge beuren: bijvoorbeeld de administratie heeft zelf de touwtjes in handen op het informatise ringsterrein: beeldbuizen, afdrukmachine en het zelf bepalen wanneer "de maand wordt af gesloten en overzichten worden vervaardigd. Bij Vrumona is men er alert op dat qua informa tisering er daadwerkelijk gedecentraliseerd wordt en dat niet domweg opnieuw gecentrali seerd wordt, maar dan één niveau lager! Dat heeft de kreet "Doe niet via Via wat uzelf direct kunt doen" opgeleverd. Terverduidelijking: Via staat voor Vrumona Informatie/Automatise ring. Door invoering van informatiesystemen verandert de organisatie. Informatiestromen beperken zich niet tot afzonderlijke afdelingen maar doorbreken juist de afdelingsgrenzen die tussen afdelingen opgeworpen zijn. Medewer kers zullen zelf gaan ontdekken dat herverde ling van taken over afdelingen belangrijk is. Mensen moeten groeien naar die verandering in taken. Belangrijk is dat voor het acceptatie proces de tijd wordt genomen. Liever een half jaar waarin schijnbaar niets gebeurt, maar waarin het ondertussen "gist" in de organisa- f tie, dan veel langere vertragingen doordat mensen zich "veranderden" in plaats van zich "veranderaars" voelen. 9 In principe wordt er in Bunnik niet gekozen voor het plaatsen van grote aantallen p.c. 's. Op enkele korte termijn uitzonderingen na, wordt f gewerkt via systeem 38 op terminals. In Bunnik is men van mening dat p.c. 's vele nadelen be- zitten, waarvan de belangrijkste is dat elke p.c. op zijn eigen werkgebied informatiestromen beheerst, terwijl een medewerker op een an- der werkgebied veel baat zou kunnen hebben bij die informatie, die echter niet voor hem be schikbaar is. "Informatiestromen gaan niet f door muren heenwordt treffend opgemerkt bij Vrumona. Met terminals aangesloten op systeem 38 is f men ervan overtuigd meer communicatiemo gelijkheden te hebben. Ondermeer met tekst verwerking, spread-sheet, kaartenbak, elec- tronische post, agenda en gebruikersopvraag- taal, die in samenhang met de door de formele systemen in de computer gebrachte gegevens kunnen worden gebruikt. Hierbij is systeem 38 een personal computer voor veel personen te- gelijk. Onderkend wordt dat het in eerste in stantie eenvoudiger lijkt personal computers in te voeren. Het veranderingsproces in de orga- nisatie door de informatisering staat bij Vrumo na echter voorop, niet slechts een ogenschijn lijk snelle invoering. Medewerkers gebruiken 0 samen een hulpmiddel en komen, via dat hulp middel, er achter dat taken en werkwijzen gaan veranderen. 0 Echter, als een werkwijze niet goed is en men gaat het werk toch automatiseren, dan zal het sneller fout gaan, en niet beter. Door goede be- geleiding en opleiding en het vroegtijdig be trekken van de medewerkers wordt verwacht dat (bijna) iedereen in staat zal zijn mee te gaan in het veranderingsproces.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1986 | | pagina 39