Heineken Nederland B.V. Informatisering in de brouwerij Zowel brouwerij als bottelarij in Zoeterwoude zijn - zij het heel langzaam - bezig met informa tisering. De filosofie voor de toekomst is dat er een geïntegreerd systeem komt waarbij zowel aandacht is voor de bedrijfsorganisatie, de be diening en de bedrijfsleiding. Industriële auto matisering is opgebouwd uit een aantal lagen. Allereerst procescontrole, waarde bedienings man mee te maken heeft. Het gaat hierbij wat de informatisering betreft, om registratie van gegevens uit het produktieproces. Vervolgens een beheersysteem, waar wachtchefs en groepsleiders mee werken. Het beheersys teem moet gegevens verwerken en bewerken. In derde instantie is een informatiekoppeling nodig tussen de verschillende afdelingen en systemen. Hier moeten produktgegevens gea nalyseerd worden om (eventueel) tot een beter produkt te komen. In laatste instantie moet er een koppeling ko men tussen het administratieve- en het mana gementsysteem. Bij Produktie Zoeterwoude is men bezig met de registratie en be- en verwer king van gegevens. De brouwafdeling regis- treed eenvoudige gegevens en legt storingen vast, waarna analyse kan plaatshebben. Het is mogelijk een geïntegreerd systeem te maken waarbij storingen centraal worden gemeld en geanalyseerd, terwijl ook de bedrijfsleiding daarin onmiddellijk inzicht heeft. Met een der gelijk informatiesysteem wordt eind 1987 een begin gemaakt. In de bottelarij worden de lijnen bestuurd door PL.C.'s, dat zijn vrij programmeerbare units. Vanuit deze PL.C.'s wordt, in combinatie met een personal computer, de stilstand geregis treerd. Door analyse van de storingen kunnen eventueel verbeteringen aangebracht worden waardoor het rendement per colonne hoger kan worden. Ook het "scuffing "-vriendelijk aanpakken van de flessen kan via P.L.C. 's ge regeld worden. "Scuffing "is de benaming voor de uitgeslagen slijtagestrepen over de romp van de fles. Het wordt veroorzaakt doordat fles sen tegen elkaar schuren op de transportba nen. Erg belangrijk is de presentatie van nieuwe systemen: hoe worden medewerkers erbij be trokken? Als de afdelingschef, die het systeem introduceert bij z'n medewerkers, zelf het nut er niet van inziet, zal acceptatie moeilijker wor den. Onder de medewerkers is enige weer stand tegen het stilstandregistratiesysteem ge weest, omdat men zich afvroeg of er sprake is van een hulpmiddel voor de bedieningsmen sen of een controlemiddel voor de bedrijfslei ding. Het feit dat in de bottelarij rendementen van zelfs 98% gehaald worden, maakt volgens de medewerkers een registratie- en analyse systeem minder noodzakelijk. Het Brouwen Informatie Systeem (B. I.S.) waar bij alle beschikbare gegevens worden gebruikt en geanalyseerd, verkeert in een beginfase. Ook het informatiesysteem voor de technische dienst, waarbij het vooral gaat om kostenbe heersing en verslaglegging, is opgestart. En: ook in de produktie komen langzamerhand meer personal computers binnen. f f De technische dienst gereorganiseerd De technische dienst is vanaf 1 januari 1986 in een nieuwe structuur gaan werken. Deze nieuwe struc tuur betekent een integratie van de storingsdiensten in de technische diensten. Tevens is de dienst ge splitst in de aandachtsgebieden brouwen/energie en verpakken/magazijn en intern transport. Het werkoverleg binnen de afdelingen Het jaar 1986 is begonnen met een 3-daagse cursus voor de P.Z. functionarissen, waarin de begeleidende rol in het werkoverleg is uitgediept. De invoering is geschied volgens een top-down stra tegie (van boven naar beneden) onder begeleiding van een stuurgroep waarin het management van de 0

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1986 | | pagina 35