Sociaal Jaarverslag 1986 Informatie-management, hoe en wat t r De afdelingen Informatie-management bij de verschillende werkmaatschappijen moeten er voorzorgen dat de organisatie op het juiste mo ment op de juiste plaats over de juiste informa tie beschikt. Om hieraan te kunnen voldoen is het voor het Informatie-management van groot belang dat het informatiebeleid met zorg wordt opgesteld. Met andere woorden: het moet duidelijk zijn welke kant de onderneming op wil met z'n be leid op informatiseringsgebied. Het beleid moet aangeven binnen welke doelstellingen, uitgangspunten, kaders en randvoorwaarden de informatievoorziening zich in de komende jaren moet ontwikkelen. In een informatieplan, uiteraard een afgeleide van het informatiebeleid, wordt onder andere aandacht besteed aan de informatiestromen, de systemen, de gegevensstructuur, economi sche en sociale aspecten. Om op de twee laat ste aspecten wat dieper in te gaan: een infor matieplan moet aangeven wat de informatie voorziening de onderneming kost en wat het de organisatie oplevert; niet alleen wat er méér kan gebeuren, maar juist ook of dat beter werk oplevert. Bij de sociale aspecten wordt geke ken wat de informatievoorziening betekent voor de werkverhoudingen, terwijl een belang rijke factor is in welke mate informatievoorzie ning banen oplevert of wellicht banen kost. Het Informatiemanagement gaat na wat de wensen en eisen zijn van de gebruiker: Wat moet het systeem kunnen, welke functionele eisen worden eraan gesteld? De afdeling Informatie-management van Hei- neken Nederlands Beheer B. V. houdt zich be zig met alle systemen die met personeel te ma ken hebben: het centrale salarissysteem, het personeelsinformatiesysteem, de ziektekos tenregeling, de bedrijfsautoregeling enz. Ook hier is duidelijk te zien dat er een verschui ving plaatsheeft naar het direct verwerken van gegevens, in tegenstelling tot vroeger, toen ge gevens periodiek verwerkt werden. Gebruikers van computersystemen hebben meer bekendheid gekregen met de informati sering; enerzijds door de opkomst van de hob bycomputers, anderzijds door bedrijfscursus- sen. Gebruikers gaan daardoor mééden ken over de mogelijkheden van de computer. In verband met de privacy worden de gege vens waarvoor de gebruiker verantwoordelijk is op de werkplek uitgeprint, niet op de centrale computerafdeling. Naast de normale beveili ging zijn nog extra beveiligingsvoorzieningen aan te brengen, o.a. in de programmatuur. Vastgelegde gegevens moeten niet door der den te lezen zijn. In sommige gevallen moeten gegevens zelfs misvormd worden. Ook aan passwords, de "sleutel" om in het systeem te komen, wordt de nodige zorg besteed. f f 9 minste voor 60% van de normale arbeidstijd werk zaam was. Met ingang van 1 januari 1987 zal deze re geling gewijzigd worden. Vanaf 1 januari 1987 zullen part- timers, ongeacht het part-time-percentage, deelnemen aan het Heineken Pensioenfonds. Alleen over de jaren dat het dienstverband na 1 janua ri 1987 voortduurt zullen pensioenrechten worden toegekend. Uiteraard dient men wel te voldoen aan de voorwaarden van het pensioenreglement. Dit be tekent onder meer dat men 25 jaar of ouder moet zijn. f 0

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1986 | | pagina 22