Sociaal Jaarverslag 1986 Veranderen functies door de computer? Informatisering en automatisering maakt het f mogelijk dat werkzaamheden die nu centraal worden uitgevoerd, decentraal zullen worden verricht. Informatie is voor meer mensen toe gankelijk en op meer plaatsen in de organisatie beschikbaar, zowel op lager als op hoger ni- f veau. Gelijktijdig met het decentraal verwerken van gegevens, zal op meer centraal niveau be sturing van informatie plaatshebben. Snelle en f betrouwbare informatieverstrekking maakt be sturing van deze informatiesystemen noodza kelijk. f Welke effecten heeft dit op functies, dus op het werk dat we dagelijks verrichten? Degene die de gegevens in de computer stopt zal ook op f basis van de resultaten besluiten moeten ne men. Meer dan nu zal hij direct worden gecon fronteerd met de resultaten van de eigen werk- f zaamheden. Daardoor kan er sneller inge speeld worden op wijzigingen. Er is een tendens dat functies uit elkaar groeien. Eenvoudige functies zullen gelijk blij ven of weinig veranderen. Tegelijkertijd zullen - er echter ook meer specialistische functies ko men, die een breder terrein bestrijken dan nu het geval is. Vooral functies die nu tussen deze twee groepen liggen, zullen sterk veranderen. Rubricering en analysering van gegevens wordt meer en meer overgenomen door de f computer waardoor een deel van het takenpak ket wegvalt. Juist voor deze groep zal veel aan bij- en herscholing moeten worden gedaan. Alhoewel het de verwachting is dat functies uit elkaar groeien, zullen juist de systemen waar mee gewerkt wordt integreren en meer moge- lijkheden bieden. De veranderingen in de infor matiestromen leiden onherroepelijk ook tot veranderingen in de functies. Uiteindelijk zul len deze ontwikkelingen leiden tot manage- ment-informatiesystemen, waarbij gegevens q uit de produktie, van de omzet, de verkopen, enzovoorts, direct op meer plaatsen in de orga nisatie beschikbaar zijn. 0T Daardoor is er snellere communicatie mogelijk tussen de medewerkersin de produktie, bij dis tributie, de administratie en de verkoopafde- r ling. Erg belangrijk is dat het veranderingspro ces beheersbaar blijftniet alleen in technisch en technologisch maar ook in sociaal opzicht. r Investeringen in nieuwe technieken vraagt ook om investeringen in medewerkers in de vorm van opleiding en begeleiding. Met een beleid f waarin rekening gehouden wordt met de socia le aspecten van informatisering en automatise ring, kan worden bereikt dat de zelfstandig- heid, creativiteit en inventiviteit van de mede werkers wordt gestimuleerd en aangemoe- digd. De computer is en blijft daarbij een hulp middel: niet meer en niet minder. het aantal medewerkers (496) dat bij het Hay-project was betrokken, zijn 19 medewerkers in beroep ge gaan tegen het evaluatieresultaat. De behandeling van deze beroepen heeft ertoe geleid dat in 4 zaken het beroep werd toegewezen met als gevolg dat de betreffende functies in een hogere functiegroep wer den ingedeeld. Met het afwikkelen van deze beroeps zaken is het Hay-project beëindigd. In de afbakening van taken die bestaat tussen de af deling Organisatie en Systemen van Concern Socia le Zaken en de afdeling Systemen van Heineken Ne derlands Beheer heeft een verandering plaatsgevon den. Tot het midden van 1986 werden de meeste functies

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1986 | | pagina 14