Het verslagjaar 1985 stond in het teken van het voortgaande proces van decentralisatie van de informati sering. Door de diverse informatie-/ changemanagers zijn de informatise ringsplannen van de werkmaatschap pijen en servicegroepen opgesteld en voorgelegd op grond waarvan verder gebouwd kon worden aan de eigen informatiseringsfunctie. Dit alles heeft binnen de organisatie van de Heineken Automatiserings- groep de nodige gevolgen gehad. Allereerst de zorg voor het feit dat vastgelegd werd welke taken er bin nen de oorspronkelijke organisatie werden verricht en ten behoeve van wie. Deze inventarisatie, die vanaf het besluit tot decentralisatie liep, kon in 31-12-84 naar uit 31-12-85 H.I.R. 587 56 54 589 Wachtgeld of- Overplaatsings- regelingen 135 18 26 127 VUT 54 15 20 49 Totaal 776 89 100 765 de loop van dit jaar afgesloten wor den. Vooral voor het gedeelte van de groep 'Ontwikkeling' dat zich bezig houdt met Nieuwbouw en Onder houd, werd het daardoor mogelijk deze funktie op te splitsen naar de werkmaatschappijen en servicegroe pen. Een speciaal daarvoor opge zette procedure met eigen vacature krant en poolvergaderingen, heeft de plaatsing van de diverse medewer kers geregeld. Andere functies binnen de Automati- seringsgroepen zijn nieuw opgezet of vernieuwd. Genoemd kunnen worden 'Gegevensbeheer', 'Gebruikersonder steuning', 'Kantoorautomatisering en Communicatie' en 'Netwerken.' De spanning van het schijnbaar tegenge stelde: decentralisatie en afbouw, naast centrale opbouw van nieuwe facetten van informatisering legt ook grote druk op de organisatie en de daarin werkzame medewerkers. Het is vooral de inzet waarmee deze men sen zijn blijven werken, die in belang rijke mate het welslagen van de gehele operatie tot nog toe heeft bepaald. Het proces van verandering is ingezet en ondersteund door in aanvang iedereen te laten deelnemen aan een taak- en relatietraining, waardoor een ieder in de gelegenheid was na te den ken over de door decentralisatie te bereiken mogelijkheden, naast verbe teringen in de eigen (huidige) werksi tuatie. Het pakket van operationele aanbevelingen waarin deze ideeën zijn vastgelegd, is aan de leidinggeven den uitgereikt zodat bij het opnieuw opzetten van de organisatie daarvan gebruik kan worden gemaakt. Tevens is het veranderingsproces onder steund door de realisatie van een uit gebreid vaktechnisch opleidingspro gramma dat per individu is opgesteld. Daarmee wordt beoogd de medewer kers versneld op het gewenste niveau te brengen, zodat informatisering en decentralisatie verder ontwikkeld kun nen worden. Veel tijd en energie werd in 1985 besteed aan de opstelling van een gezamenlijk beleidsplan, een plan van aanpak en de spelregels bij het reali seren daarvan. Om echter dat realise ren mogelijk te maken, dient naast een goede opleiding van de betrokke ne, een goede informatievoorziening over die plannen te worden verzorgd. Deze informatievoorziening heeft, zowel binnen de Automatiserings- groep als daarbuiten veel aandacht gekregen. Naast de informatie via de "lijn" is er uiteraard veel overleg gevoerd met de ondernemingsraad. Hierbij werd ervaren, dat enerzijds alle betrokkenen een positieve instel ling hadden, maar dat anderzijds de problematiek van informatisering geen eenvoudig onderwerp is. Ook in de naaste toekomst zal (derhalve) daaraan veel aandacht besteed moe ten worden. Colofon Tekst: Personeelszaken Heineken Nederlands Beheer B.V Fotografie: PieterTjepkema Produktie: Public Relations Nederland Vormgeving: Ad Productions Druk: De Bussy Ellerman Harms Amsterdam maart 1986 Alf M A DAirUA bokma In tegenstelling tot de voorgaande jaren daalde in 1985 het aantal personen in de non-activiteitsregelingen en wel met 11 personen. Het aantal oud medewerkers in de Heineken Invaliditeitsregeling steeg iets, terwijl het aantal deelnemers aan de Wachtgeld-of Overplaatsingsregelingen en VUT daalde. Het aantal in de "VUT-leeftijd" nog werkzame personen lag per ultimo 1985 rond de 40.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1985 | | pagina 20