I Mlfl E.F.I. Het proces van informatisering heeft in 1985 geleid tot concrete stappen in de beoogde richting van verzelfstandi ging op het terrein van informatievoor ziening. Inspelend op de ontwikkelin gen kreeg de afdeling Informatie Management, deeluitmakend van de dienst E.FI-Bier, meer gestalte. De opbouw van de afdeling dient gezien te worden in het licht van de geplande decentralisatie van de Heineken Auto- matiseringsgroep. De eerste fase in dit decentralisatieproces met waar neembare personele consequenties, vloeide voort uit de beslissing de afde lingen Ontwikkeling en Onderhoud aan de diverse werkmaatschappijen en servicegroepen over te dragen. De hieraan verbonden overplaatsingen van het personeel moesten vóór 1 januari 1986 zijn gerealiseerd. Geko zen werd voor een open interne solli citatieprocedure, opdat zoveel moge lijk de medewerkers uit de H.A.G.- organisatie in de door hen zelf gewen ste functie en werkmaatschappij of servicegroep konden worden geplaatst. Vastgesteld kan worden, dat de overplaatsingen conform de planning en zonder nadelige effecten konden worden uitgevoerd. PRODUKTIE BROUWERIJ AMSTERDAM ORGANISATIE-AANPASSINGEN TECHNISCHE DIENST Eind 1984 werd door de onderne mingsraad positief advies uitgebracht inzake de voorgenomen organisatie aanpassingen binnen de Technische Dienst. Om de Technische Dienstver- leningte optimaliseren zijn de Onder houdsdienst en Storingsdienst in één Onderhouds- en Storingsgroep geïn tegreerd om een betere samenhang tussen onderhouds- en storingswerk te bewerkstelligen. Daarnaast zijn het echte werkplaatsgedeelte en de WERKOVERLEG Meet- en Regeltechniek onderge bracht in de nieuwgevormde afdeling Interne Toelevering. Doorvoering van de organisatie-aan passingen vond plaats in de loop van 1985. Hiertoe vonden gesprekken plaats met alle Technische Dienstme- dewerkers teneinde een verantwoord benoemingsbeleid te kunnen voeren. Mede in verband met de werving van een aantal nieuwe medewerkers voor de Storingsgroep werd eerst in de tweede helft van het jaar de nieuwe organisatie doorgevoerd. Vele mede werkers binnen de Dienst worden thans of in de nabije toekomst verder opgeleid met het doel de verder gaande technische ontwikkelingen te kunnen volgen. Een evaluatie van de doorgevoerde organisatie - aanpassingen zal eind 1986 plaatsvinden. MASTERPLAN Medio 1985 vond een heroriëntatie plaats op het oorspronkelijke Master- plan daterend uit 1984. Deze her oriëntatie resulteerde uiteindelijk in een gewijzigd Masterplan met als belangrijkste elementen: - het brouwen van zowel Heineken- als Amstel Bier; - concentratie afvullen 50 cl-omzet in de Amsterdamse brouwerij in 2- ploegendienst. De belangrijkste personele conse quenties bij realisatie van deze plan nen zouden zijn: - een inkrimping van de bezetting met 30 medewerkers; - overschakeling van een 3-ploegen- dienst naar een 2-ploegendienst voor een groot aantal medewerkers. De terzake bij de ondernemingsraad ingediende adviesaanvraag heeft geleid tot intensief overleg tussen de Bestuurder en de raad. Door de raad werd een externe deskundige aange trokken. Eind 1985 werd bovendien een onder zoek gestart naar de toekomstmoge lijkheden van de Amsterdamse brou werij op langere termijn. OPLEIDINGEN In het kader van de optimalisatie van de Technische Dienstverlening en de daarmee samenhangende organisa torische aanpassingen en personeels- mutaties volgden vele medewerkers van de Technische Dienst cursussen en opleidingen. Ook in 1986 zal hier aan de nodige extra aandacht worden besteed. De cursus Nederlands voor anderstaligen werd voor de tweede keer gegeven; het betrof hier een ver volgcursus. Uit een nader onderzoek zal moeten blijken of een verder ver volg gewenst is. Alle kantinemedewerkers volgden een interne cursus Gastenverzorging, met als doel de serviceverlening te vergroten. Een groot aantal medewerkers van de vestiging maakte kennis met automa tisering in de oriëntatiecursus "Per soonlijk Computergebruik". Daar naast volgden vele medewerkers op individuele basis opleidingen op het gebied van automatisering teneinde de toekomstige ontwikkelingen op dit gebied te kunnen volgen. Binnen de kelders werd in alle ploe gen werkoverleg ingevoerd. Invoering vond plaats op verzoek van de betrok ken medewerkers. Ook binnen de kan tine is in het verslagjaar werkoverleg gestart. Dit overleg wordt binnen deze afdeling ervaren als een nuttig instrument om de vele veranderingen en nieuwe ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden. ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN In 1985 werden de volgende zaken op het gebied van arbeidsomstandighe den gerealiseerd: - in de bottelarij werd het project gehoorbescherming ingevoerd, waarvan gehoorkappen met de mogelijkheid tot muziekontvangst onderdeel uitmaakten; - er werd een vervolg gegeven aan de dia-instructieserie die in 1984 werd opgestart; - er werd een nieuwe portiersloge gerealiseerd, hierdoor zijn de arbeidsomstandigheden van de portiers sterk verbeterd; - hetzelfde geldt voor het personeel van het Centraal Magazijn; er werd namelijk een nieuw Centraal Maga zijn ingericht in de voormalige loka- tie van de Reclame Serviceafdeling.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1985 | | pagina 11