Heineken Nederland BV 13 Inleiding lede dank zij de inspan ning van alle medewerkers kan worden teruggezien op een geslaagd jaar 1984. Na vele discussies en veelvuldig overleg met de lokale on dernemingsraden werd besloten ATV niet op een uniforme wijze voor alle medewerkers in te voeren maar de wijze van toepassing van ATV afhan kelijk te doen zijn van de mogelijkhe den binnen een dienst of afdeling. Voorts is overeengekomen 1985 als een proefjaar te beschouwen en op basis van opgedane ervaringen na te gaan op welke wijze ATV in de komende jaren het best gerealiseerd kan worden. Binnen Heineken Neder land B.V. zijn voor 1985 slechts 12 functies in de salarisgroepen 2 t/m 30 uitgezonderd van de ATV. In 1984 is gestart met het beschrijven en waarderen van functies in de sala risgroepen 20 t/m 30 volgens de Hay- methode. Gezien de voortvarendheid waarmee de afdeling Functieclassifi catie dit project aanpakt, mag ver wacht worden dat dit in de loop van 1986 kan worden afgerond. In het verslagjaar is een aantal afdelin gen gestart met werkoverleg op basis van de Notitie en het Reglement Werkoverleg. De realiteit gebiedt te constateren dat niet iedere afdeling bereid is werkoverleg op basis van het Reglement Werkoverleg te starten. De reden daarvan is gelegen in het feit dat in het reglement wordt bepaald dat een verslag van de werkoverleg- bijeenkomst aan de betreffende ondernemingsraad dient te worden toegezonden. Voor Brouwerij De Ridder is in 1984 een nieuw plan ontworpen en goed gekeurd. Brouwerij De Ridder zal, met inachtnemen van te maken afspra ken, zelfstandig op de Nederlandse markt gaan opereren. In de Nederlandse markt maakt Hei neken Nederland B.V., commercieel gezien, moeilijke jaren door. Efficiën ter en dus goedkoper werken en pro duceren is van vitaal belang. Het is onze stellige overtuiging dat daar naast opnieuw moet worden gekeken naar de toegevoegde waarde van onze produkten (alle aspecten die onze produkten waardevoller dan die van de concurrentie maken). Wij heb ben zeer veel te bieden maar we moe ten daarvan echt zelf doordrongen zijn zodat we de consument kunnen overtuigen onze betere produkten te kopen en te gebruiken. Onze omgeving verandert voortdu rend. Willen wij het contact niet verlie zen, dan zullen wij moeten meeveran- deren. We dienen ons aan te passen, te heroriënteren en we moeten zono dig nieuwe doelstellingen vaststellen. Op vele gebieden binnen onze onder neming zijn we daar hard mee bezig. Het kan echter alleen succes hebben, als iedere medewerker bereid is dit veranderingsproces te accepteren en te activeren. De directie heeft er het Mutaties niet-actieven 1984 (tabel 5) volste vertrouwen in, dat wij met z'n allen erin zullen slagen deze proble men op te lossen. Stafdiensten Bier In het kader van de verdere uitwer king van de reorganisatie naar werk maatschappijen werd in 1984, na positief advies van de Centrale Onder nemingsraad, besloten de afdelingen Juridische Zaken en Directie Secreta riaat bij Heineken Nederlands Beheer B.V. en de afdeling Public Relations Nederland en Office Management bij Heineken Nederland B.V. onder te brengen. Na positief advies van de Onderne- mingsraad-Zoeterwoude werd beslo ten de afdeling Financiën Bier op te 31-12-83 Naar Uit 31-12-84 HIR 576 54 43 587 Wachtgeld- of Overplaatsingsregelingen 139 21 25 135 V.U.T. 48 20 14 54 Totaal 763 95 82 776 Nam in 1983 het aantal personen inde niet-actievenregelingen nogmet 47 toe, in 1984 was die toename teruggelopen tot 13. Het aantal oud-medewerkers in de Heineken Invaliditeits- regeling steeg met 11 en het aantal deelnemers aan de Wachtgeld- of Overplaatsingsregelingen daalde zelfs iets. De toename van het aantal deelnemers in de VUT-regeling was met 6 iets lager dan de voorafgaande jaren. Het aantal in de "VUT-leeftijd" nog werkzame personen lag per ultimo 1984 rond de 40. splitsen. De groep Vorderingenbe- heer en Financieringen voor en door derden werd ondergebracht bij Com mercie Bier; de afdeling Centraal Betalingsverkeer werd onderge bracht bij de Administratie. In het najaar 1984 werd besloten tot opheffing van de afdeling Administra- tie-Horeca. De activiteiten van deze afdeling alsmede de betrokken perso neelsleden zijn geplaatst binnen de afdeling Interne Accountantsdienst. Al deze organisatiewijzigingen kon den zonder personele consequenties worden gerealiseerd. Dit jaar werd een begin gemaakt met herstructureren van de informatise ring. Een drietal change/informatie- managers werd benoemd. J

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1984 | | pagina 13