heineken ncderlond/ beheer bv Loopbaan ontwikkeling Uit de evaluatie bleek dat wij met deze groepsopleidingen op de goede weg zijn. Incidenteel Aan honderdzestig cursisten werd op inci dentele basis een opleiding gegeven. Deze opleidingen hadden onder meer betrekking op telefonische verkoop, Engels, Horeca Tap Service, vergadertechniek voor wacht- chefs en groepsleiders van de Energie- en Storingsdienst. Deze laatste opleiding dien de als voorbereiding op te houden werkbe sprekingen. C. Interne samenwerkingstrainingen Een kleine vierhonderd cursisten volgden een samenwerkingstraining. Het betrof vooral cursussen in de commer ciële sector. Raadgevend Bureau Kinheim verzorgde deze trainingen. Daarin kwam persoonlijk functioneren, vaardigheid in samenwerken en management aan de orde. Verder werd nog eenmaal de cursus 'Com municatieve vaardigheden voor administra tief personeel' gegeven, evenals een trai ning in samenwerken voor de brouwafde- ling in Den Bosch. In totaal werden ruim 1400 langere of korte re opleidingen verzorgd. Hierbij waren zo'n 1000 medewerkers betrokken. D Diverse opleidingsactiviteiten Door C.T.V. werd medewerking verleend aan de werkconferenties van de bedrijfslei ding Den Bosch en Zoeterwoude. Ook werd geassisteerd bij functiegerichte oplei dingen in de brouwafdelingen van deze brouwerijen. Verder werd hulp geboden aan de techni sche dienst van de vestiging Zoetermeer en bij de opleidingen in Bunnik met betrek king tot de bottelarij/siroophal en de sto ringsdienst. In Den Bosch en Zoeterwoude werden op leidingen zelf voortgezet. Het ging om op de functie gerichte opleidingen in de afvul- afdelingen. In de Van der Helststraat werd een project 'Reinigen en desinfecteren' af gerond. Het ideaal: breng de individuele ambities en capaciteiten van alle medewerkers in overeenstemming met de plaatsingsmoge lijkheden binnen de onderneming. Echter als je praat over loopbaanontwikke ling dan is het belang van de medewerkers en de onderneming niet altijd gelijk. De onderneming streeft naar een optimale bemanning; de medewerker naar een opti male ontplooiing. In de praktijk wordt het ideaal, helaas, nim mer bereikt. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat het zicht op een toekomstige functie niet altijd even duidelijk is. Of omdat de ambitie en de belangstelling niet overeenkomen met de capaciteiten van de betrokkene. Of om dat een medewerker het niet eens is met zijn beoordeling. Plannen en veranderen Toch blijft de doelstelling: streven naar een zo gunstig mogelijke ver houding tussen een kwalitatief goede per soneelsbezetting en de beschikbare func ties. Er moet grote nadruk worden gelegd op een tijdige toereikende vervulling van alle functies. Er moet systematisch worden ge pland. Toch blijft plannen op langere ter mijn een moeilijke zaak. Zelfs binnen een periode van enkele jaren kan de techni sche, economische en sociale situatie sterk veranderen. Verantwoordelijkheid Het is erg belangrijk dat iedere leidingge vende functionaris zich verantwoordelijk voelt voor de ontwikkeling van de loopbaan van zijn medewerkers. Vaak is onvoldoende betrokkenheid van de leiding de oorzaak van het in de knel raken van de loopbaanontwikkeling. Beoordeling In het beoordelingsgesprek moet aandacht worden gegeven aan het functioneren in de Eigen visie Een belangrijk hulpmiddel bij de beoorde lingsgesprekken is de registratie van de belangstelling. Daarin kan de medewerker aangeven hoe hij of zij de eigen loopbaan en de mogelijkheden tot ontplooiing ziet. vervolg op pagina 10 achterliggende periode en aan eventuele toekomstige mogelijkheden. Dit beoorde lingssysteem is belangrijk voor het opzetten van loopbaanmodellen. Vaak komen beoordelingsgesprekken niet over zoals zij bedoeld zijn. Dat komt wel licht omdat er tè concrete uitspraken over de toekomst worden gedaan. Dit soort me dedelingen moeten altijd van het nodige voorbehoud voorzien worden. We kunnen vaststellen dat het beoordelingssysteem nog niet helemaal goed werkt. Beoordelin gen vinden soms niet of op een te laat tijd stip plaats. Soms bestaat er twijfel over het nut van zo'n gesprek.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1982 | | pagina 8