heineken nederland/ beheer bu De arbeidsomstandighedenwet (Arbo-wet) kavo Regeling vakantierechten bij ziekte. Uitbreiding regeling kort verzuim. Uitbreiding regeling onbetaald verlof. Pro-rato regeling in geval van arbeidson geschiktheid in het 2e jaar. Uitbreiding regeling bijzonder verlof ou dere werknemers. Zekerheidsstelling VUT-rechten. de werkingssfeer van de CAO met de groe pen 16 en 17 aan de orde stellen. Vraag is namelijk of voldoende medewer kers uit deze categorie alle gevolgen van zo'n overeenkomst wensen. Een overeenkomst als deze leidt gemakke lijk tot verstarring bij het toepassen van de In de passage over het werk van de C.O.R. kwam de Arbo-wet al even ter sprake. De Directie van Heineken Nederlands Beheer BV (H.N.B.) heeft begin 1982 een Stuur groep Arbo ingesteld. Deze stuurgroep kreeg de opdracht aan de - Verfijning regeling functieclassificatie. - Aanpassing faciliteitenregeling. - Studie omtrent volledige ploegentoeslag in pensioengrondslag. - Uitbreiding roostervrije dagen voor me dewerkers in volcontinudienst tot 10 da gen. Het is gewenst om aan dit punt enige extra aandacht te geven. Ongeveer anderhalf jaar geleden diende de Vereniging voor Middelbaar en Hoger Per soneel Heineken voorstellen in om te ko men tot het afsluiten van een collectieve ar beidsovereenkomst. Deze is bedoeld voor middelbaar en hoger personeel en wordt ook wel aangeduid als KAVO. Er is in 1982 veel over dit onderwerp ge dacht, geschreven, gesproken en verga derd. Op het moment van schrijven van dit ver slag is de onderneming nog niet bereid over deze overeenkomst onderhandelingen te beginnen. De aarzeling van de onderneming is in vele gesprekken met de Vereniging aan de orde geweest. Daarbij moet terdege in aanmerking worden genomen, dat de traditionele werk nemersorganisaties al jarenlang bij de CAO-onderhandelingen de uitbreiding van arbeidsvoorwaarden op de individuele me dewerkers. Niet omkeerbaar Van de andere kant is de onderneming zich er van bewust, dat deze groep medewer kers niet door middel van een organisatie in het overleg over het arbeidsvoorwaar denbeleid met werknemersorganisaties is vertegenwoordigd. Voorts is het duidelijk dat een besluit om zo'n overeenkomst af te sluiten niet omkeer baar is. Dat wil zeggen, de overeenkomst zal tot in lengte van jaren het arbeidsvoorwaarden beleid en de toepassing ervan voor de me dewerkers in de loongroepen 16 en hoger blijven beheersen. Flexibiliteit in beloning zal moeilijk zijn vast te leggen. En dat, terwijl in de literatuur, in opinie- en vakbladen en op congressen het 'belonen naar prestatie' opnieuw - in positieve zin - in discussie is. Al met al is het een moeilijk vraagstuk, waarover het laatste woord nog niet is ge zegd. Overigens wordt de opstelling van de Ver eniging voor Middelbaar en Hoger Perso neel Heineken in deze moeilijke problema tiek als uiterst positief en constructief erva ren. Directie H.N.B. aanbevelingen te doen ten behoeve van het werken met deze wet. De Arbo-wet zal trapsgewijze, over een perio de van acht jaar, worden ingevoerd. Inventarisatie Toen de Stuurgroep werd ingesteld was nog niet precies bekend welke delen van de wet zouden worden ingevoerd. Vandaar dat besloten werd het Heineken- beleid op het gebied van veiligheid, ge zondheid en welzijn in zijn geheel te inven tariseren. Vervolgens diende dat beleid ver geleken te worden met de eisen die de Arbo-wet aan de onderneming stelt. De commissie die deze inventarisatie verricht te, bestond uit een aantal leden van de Stuurgroep en de veiligheidsfunctionarissen van de vestigingen. Zij kon medio septem ber de activiteiten toespitsen. Toen namelijk werd bekend welke delen van de wet in 1983 van kracht zouden worden. De inhoud van de artikelen die in 1983 van kracht worden en die van toepassing zijn voor onze onderneming, wordt hieronder samengevat. We beperken ons daarbij tot die artikelen waarvoor inmiddels beleid is ontwikkeld of activiteiten zijn gestart. - Richtlijnen ten aanzien van de beleids voering op het gebied van veiligheid, ge zondheid en welzijn (artikel 4). De Direc tie H.N.B. draagt de verantwoordelijkheid voor de eenduidigheid van het te voeren beleid. Besloten is op centraal niveau een coördinerende veiligheidsfunctionaris te benoemen. Verplichting tot het geven van voorlich ting en onderricht over veiligheid, ge zondheid en welzijn bij de arbeid (artikel 6). Dit gebeurt o.a. door middel van functie gerichte opleidingen. Melding en Registratie van ongevallen en beroepsziekten (artikel 9). De inventarisatie van de wijze waarop een en ander per vestiging wordt gemeld en geregistreerd is afgerond. Besloten is tot het ontwerpen van een meldingsformulier dat op alle vestigingen kan worden gebruikt. Verder zullen op centraal niveau uniforme richtlijnen worden geformuleerd. Aanwijzingen over de inhoud van het jaarverslag (artikel 10). Besloten is dat in de toekomst de hoofdelementen mede zullen worden opgenomen in het Sociaal Jaarverslag. Verplichting tot het nemen van maatrege len ter voorkoming van gevaar voor an dere dan de eigen medewerkers (artikel 11). De inventarisatie over de maatregelen, zoals die nu per vestiging gelden, is ge start maar nog niet geheel afgerond. Verplichting tot samenwerking tussen werkgever en de (vertegenwoordiging van) werknemers (artikel 13). Een eerste aanzet tot die samenwerking is gegeven door een delegatie uit de Stuurgroep Arbo als gesprekspartner te laten funge ren voor de Commissie Arbeidsomstan digheden van de C.O.R. Rechten en bevoegdheden O.R. (artike len 15 en 14, lid 10). Aan het Veiligheidsinstituut is advies ge vraagd hoe deze artikelen geconcreti seerd kunnen worden. De Onderne mingsraden zijn er in de loop van 1982 toe overgegaan Arbo-commissies in te stellen. W 2T,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1982 | | pagina 6