heineken nederlond bu Produktie IWr, - Overname van Drankenhandel Otten te Duiven. Deze werd geïntegreerd met Drankenhandel Uhm In Nijmegen. - Overname Drankenhandel Timmermans B.V. te Gennep. Daarbij werd overeenge komen dat het personeel per 1 januari 1983 in dienst zal treden bij Heineken Brouwerijen B.V. - Voltooiing van de samenvoeging van de drankenhandels te Leeuwarden en Joure binnen de nieuwe vestiging in Grouw. - Samenvoeging van de horecagebieden Overijssel/Veluwe en Arnhem/Nijmegen tot het nieuwe horecagebied Overijssel/ Gelderland. Het verkoopkantoor werd van Zwolle naar Arnhem overgeplaatst. De activiteiten van de Commercieel Technische Dienst werden in Apeldoorn georganiseerd. Steeds was er bij bovenstaande besluiten sprake van constructief overleg met de Centrale Ondernemingsraad. Later, vanaf mei 1982, was daar ook de toen ingestelde ondernemingsraad Horeca gebieden bij betrokken. Voorzover er gevolgen optraden voor het personeel werd overeenstemming bereikt over het van toepassing zijnde sociale plan. Daarin is, onder andere, een overplaat singsregeling en een reiskostenregeling op genomen. Horeca Tap Service (H T S.) In 1982 werd door het Centraal Brouwerij Kantoor het besluit genomen de C.V. Bier- wacht op te heffen. Daarop besloot onze onderneming de reini gingsactiviteiten van tapinstallaties zelf ter hand te nemen. Deze werden onderge bracht in de inmiddels opgerichte Horeca Tap Service. Daarbij gold als uitgangspunt dat de Hore ca Tap Service zoveel mogelijk met men sen uit eigen gelederen zou worden bezet. Het afgelopen jaar is met betrekking tot de H.T.S. veel werk verzet. Er moesten allerlei administratieve, technische en organisatori sche procedures en voorzieningen worden vastgesteld. Per Horeca-gebied werd het aantal benodigde medewerkers bepaald, waarna de interne werving kon starten. Inmiddels is besloten de totale bemanning voorlopig vast te stellen op 85 mensen. Van deze 85 arbeidsplaatsen is het grootste deel bezet door Heineken medewerkers. In het laatste kwartaal werden 15 externe sollicitanten, ex-Bierwachters, aangetrok ken. Per 1 januari 1983 wordt de Horeca Tap Service volledig operationeel. De opheffing van de C.V. Bierwacht en de daarop door ons ingestelde Horeca Tap Service heeft in de brouwerijwereld voor veel problemen gezorgd. Ook met de orga nisaties van horeca-ondernemers moest hierover uitgebreid gepraat worden. Met de nu bereikte oplossing verwachten wij onze horeca-afnemers een goede servi ce te kunnen bieden. Onderzoek volcontinudienst Den Bosch en Zoeterwoude In oktober 1981 werd na uitgebreid overleg met de ondernemingsraden en de werkne mersorganisaties besloten een wetenschap pelijk onderzoek te laten verrichten naar de volcontinudienst. Het onderzoek richtte zich op de bezwaren en ongemakken die aan het werken in deze dienst zijn verbonden. Het vond plaats in de vestigingen Den Bosch en Zoeterwoude. Het werd verricht door een team van de Vakgroep Arbeids- en Organisatiepsychologie van de Universi teit van Amsterdam en stond onder leiding van prof. dr. Thierry. Een begeleidingscommissie adviseerde de onderzoekers en trad op als contactinstan tie tussen het team en de medewerkers in volcontinudienst. De commissie werd gevormd door onder nemingsraadsleden, medewerkers uit vol continudienst, medewerkers van het onder zoeksteam en leden van de bedrijfsleiding. Onderzoek Het onderzoek viel in twee delen uiteen: een oriëntatiefase en een experimenteerfa se. Gedurende de oriëntatiefase, die ruim een half jaar duurde, is er met een uitgebreide enquête gewerkt. Er was grote belangstelling voor deze en quête. Dat bleek uit het grote aantal reac ties van de geënquêteerde groep. Tevens werd een enquête gehouden onder de echtgenoten en partners. Voor een demonstratieve actie op 5 maart, vroeg de Industriebond F.N.V. de bedrijfs leiding in Den Bosch opnieuw om facilitei ten. De directie wees dat verzoek af. In fe bruari waren voldoende mogelijkheden ge weest om te protesteren, zo onderbouwde de directie de beslissing. Desondanks bleef de Industriebond F.N.V. van mening dat deelname aan de demon stratieve actie gewenst was. Een aantal me dewerkers gaf gehoor aan de oproep en onderbrak het werk. VAN DER HELSTSTRAAT In het voorjaar is ter advisering aan de on dernemingsraad een voorstel ingediend om de organisatiestructuur van de brouwerij Van der Helststraat te wijzigen. Het advies van de ondernemingsraad werd nagevolgd. De wijziging van de organisatiestructuur was nodig in verband met de sluiting van de Mauritskade. De organisatiestructuur Nadat de resultaten met de betrokken me dewerkers waren besproken werd in sep tember 1982 door het onderzoeksteam een lijvig rapport uitgebracht. Daarmee was de oriëntatiefase afgerond. In het rapport worden aanbevelingen ge daan om te experimenteren met roosters waarbij sprake is van arbeidstijdverkorting in de volcontinudienst. Hiernaast zijn aan bevelingen gedaan ten aanzien van het ontwikkelen van een lange termijnbeleid. Het rapport is nu binnen de onderneming in studie en dient als discussiestuk bij de beslissing om eventueel over te gaan tot de experimenteerfase van het onderzoek. Op het moment van schrijven van dit verslag was hierover nog geen beslissing geno men. Korting ziekengeld Onder leiding van de bedrijfsledengroepen van de Industriebond F.N.V. hebben in fe bruari 1982 in Den Bosch en Zoeterwoude discussiebijeenkomsten plaatsgevonden. Het ging om de voorstellen van de regering om korting toe te passen op de ziekengeld uitkeringen. De onderneming heeft voor deze discussie faciliteiten verleend. Alleen diegene, wiens werk het toeliet zou deelne men. voor beide vestigingen was overbodig ge worden en wijziging had ten doel de orga nisatie voor de Van der Helststraat aan te passen aan de in principe eenvoudige op zet van deze brouwerij. Daar wordt namelijk maar één type bier in één soort verpakking gemaakt. De voorstellen betroffen wijzigingen in het management, de technische dienst, de energie- en storingsdienst en de bedrijfs- technologische dienst. Er wordt naar gestreefd om de nieuwe or ganisatiestructuur geleidelijk in te voeren. Zodoende hoeven geen gedwongen ontsla gen plaats te vinden en kan zoveel mogelijk een vervangende functie worden aangebo den. AFBOUW MAURITSKADE Bij de afbouw van de Mauritskade hoefde, overeenkomstig de opzet van het Sociaal Plan voor de vestiging, geen enkel ge dwongen ontslag plaats te vinden. Met de ingestelde begeleidingscommissie werd veelvuldig en constructief overleg ge pleegd. Met name individuele problemen konden in veel gevallen vroegtijdig worden onderkend en opgelost. Door de commissie werden tal van adviezen verstrekt die in be langrijke mate hebben bijgedragen aan het, in z'n algemeenheid, soepel verloop van het afbouwproces, Er werden medewerkers overgeplaatst, an deren konden gebruik maken van de wachtgeldregeling en voor de Spaanse werknemers werd een remigratieregeling ontworpen. De fasering van de afbouw van de Maurits kade werd versneld als gevolg van de in voering van een accijnsverhoging. In plaats van oktober 1982 werd de vestiging op 31 maart buiten bedrijf gesteld. Door deze stroomversnelling werd een ex tra beroep op begeleidingscommissie en alle betrokkenen gedaan. Achtereenvolgens konden op 1 februari Brouwhuis en Wortkoeling worden gesloten, op 15 februari de Gistkelder en op 1 maart de Ligkelder. Bottelerij en Intern Transport volgden eind maart. Afspraken Met de medewerkers van de overige afde lingen werden afspraken gemaakt omtrent de datum waarop de werkzaamheden kon den worden beëindigd. Zij hielden zich vooral bezig met de ontmanteling van de brouwerij. In totaal werden naar Zoeterwoude '171 me dewerkers overgeplaatst; naar de Van der Helststraat 85. 50 medewerkers werden in de Wachtgeld regeling opgenomen en 35 Spaanse perso neelsleden maakten van de remigratierege ling gebruik. De datum waarop een en ander van kracht zou worden bleef, ondanks de vervroegde sluiting, 31 december 1982. Met de overgeplaatste medewerkers zullen in het kader van de begeleiding vervolg gesprekken worden gehouden. Deze vin den onder verantwoordelijkheid van de Per soneelsdiensten plaats. Daarin kunnen eventuele problemen in ver band met de overplaatsing gesignaleerd worden. DEN BOSCH In het jaar 1982 zijn praktisch binnen alle afdelingen van de vestiging 's-Hertogen- bosch overleggroepen gevormd. Bij realise ring hiervan werd gekozen voor een pro cesmatige aanpak en niet voor een ge structureerd systeem. Binnen diverse afde lingen leefde al de wens om met elkaar te kunnen praten over bepaalde zaken en in formatie uit te kunnen wisselen. Afhankelijk van de situatie werd gekozen voor een be paalde vorm van overleg.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1982 | | pagina 12