De organisatie van de Nederlandse werkmaatschapp ij 4 centrumbank Ook is het vaak noodzakel i jk een ont wikkeling te onderkennen, daarop in te spelen en het juiste antwoord daar op te vinden. Hiernazullen wij enkele van deze ont wikkelingen aangeven en de daarbij door ons in 1980 gegeven antwoor den. De belangrijkste zijn energie, milieu en het vraagstuk van het over matig alcoholgebruik. Binnen de onderneming wordt zeer bewust gestreefd naar besparing van energie en grondstoffen. Dit gebeurt door het verbeteren van produktie- methoden, het ontwikkelen van aan gepaste installaties en hetenergiebe- wust maken van het personeel. In het kader van de milieuproblema tiek mag zeker de afvalwaterzuive ringsinstallatie te Zoeterwoude wor- het verkeer, kan een negatieve recla me voor onze produkten tot gevolg hebben. Onze onderneming houdt zich mede daarom actief bezig met een juist gebruik van onze produk ten. Maatregelen als beperking van de verkrijgbaarheid, accijnsverho gingen en dergelijke, lossen naar ze mening het probleem niet Veeleer kan een positieve wer king uitgaan van een goede voorlichting op dit terrein. Heineken heeft dan ook de op richting van de „Stichting ver antwoord alcoholgebruik van de in dustrie voor alcoholhoudende d ken" daadwerkelijk gestimuleerd en gesteund. Deze stichting heeft tot doel effectieve voorlichtingsac tiviteiten, die met name op de jeugd zijn gericht, op te zetten. Eind december 1980 zijn voor stellen bekendgemaakt tot wij ziging van de organisatie van de Nederlandse werkmaatschappij. Tegelijkertijd werden plannen be kendgemaakt met betrekking tot een herbezinning op de taken en de plaats van de concern-stafdiensten HTBen HAG. den genoemd. Deze heeft thans een capaciteit van 240.000 inwoner equivalenten, dat wil zeggen, vol doende om het afvalwater van een stad van 240.000 inwoners te zuive ren. Een ander aspect op milieugebied is de nog steeds toenemende hoeveel heid afval. In dit verband wordt door de buitenwereld met name het grote aandeel van drankenverpakkingen in de afvalstroom genoemd. Voor bier en frisdranken is de retourfles nog steeds de meest voorkomende ver pakking. Het beleid in 1980 was er op gericht niet méér eenmalige verpak kingen op de markt te brengen dan strikt noodzakelijk was. Dit standpunt is ook in de organen, waarin wij vertegenwoordigd zijn, naar voren gebracht. De toenemende publiciteit, die het alcohol-misbruik krijgt, ook met be trekking tot de invloed op de jeugd en Veranderingen in de organisatie brengen altijd onzekerheid en in ze kere mate onrust teweeg. Een orga nisatie is echter geen star lichaam, maar een zich bewegend geheel in een zich veranderende wereld. Een organisatie dient zich aan te passen, bij voorkeur vloeiend, soms echter noodzakelijk schoksgewijs. Positieve medewerking van iedereen is daarbij gewenst, zelfs vereist om de onderneming effectief, doelbewust, en adequaat te laten functioneren in een wereld die daarom vraagt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1980 | | pagina 5