Opleidingen 22 Beleidsontwikkeling Een jaar CTV Het beleid is erop gericht de mede werkers mogelijkheden te geven en hen te stimuleren in hun verdere ont wikkeling. Dit tot nut van zowel de onderneming als de personeelsle den. den en hoger leidinggevend ni veau) werden enkele aspecten toe gevoegd. Andere belangrijke opleidingsactivi teiten waren: - In verband met de gewijzigde be werking van de horecamarkt (de centraal, vanuit de nieuw gefor meerde horecagebieden) dienen de vertegenwoordigers goed op hun taak in de veranderde situatie te zijn voorbereid. Hierbij is zorg besteed aan de opleiding en bege leiding van deze medewerkers-in- het-veld. - Extra aandacht kreeg ook de oplei ding van de nieuwe vertegenwoor digers in de sector thuisverbruik. - Nieuw waren de cursussen met be trekking tot de onderwerpen cor rosie en administratieve organisa tie. - Voor de administratieve functies in de horecagebieden alsmede voor een aantal functies in de Physieke Distributie kwam een oplei dingsmodel gereed. - Naast dit alles vond de continue ring plaats van de activiteiten van de voorgaande jaren. Genoemd kunnen worden het bemiddelen bij het volgen van individuele cursus sen, de opleiding van vertegen woordigers die werkzaam zijn in de thuisverbruiksector en de functie gerichte opleidingen. Het door Heineken op dit ge bied ontwikkelde beleid zal zich over het volgende uitstrekken. De medewerkers zullen op de gesig naleerde ontwikkelingen en verande ringen worden voorbereid. Niet al leen door middel van cursussen, maar ook in de praktijk, waarbij in het bijzonder aandacht zal worden be steed aan begeleiding en nazorg. Het afgelopen jaar is het eerste volle jaar geweest dat de nieuwgevormde afdeling centrale training en (CTV) als zodanig gewerkt heeft. De doelstelling voor 1980 was om de bestaande activiteiten op het gebied van opleidingen zoveel mogelijk te continueren en nieu we activiteiten voor te bereiden. Om aan deze behoefte te kunnen vol doen, zijn door de afdeling CTV de volgende activiteiten ontwikkeld: - Er is een programma „manage menttraining voor lager leidingge vend kader" van de produktiebe- drijven gemaakt. Bunnik was de eerste vestiging waarvoor dit programma is uitge werkt. De cursus „goed functioneren op kantoor" werd voor een groot aan tal administratieve afdelingen ge houden. De in 1978/1979 gehouden, cen trale cursus, speciaal voor het ka der van de produktiebedrijven werd in het afgelopen jaar herhaald. bestaande programma van de zogeheten draaimolencursus werd enigszins aangepast, waardoor meer ruimte ontstond voor de deelnemers om kennis te maken met opleidingsmogelijkheden in sociale vaardigheden. - Ook aan de CHMC (Centrale Hei neken Management Cursus, be stemd voor funtionarissen op mid- Opleiding, training en vorming zijn om tweeërlei reden noodzakelijk. Enerzijds dienen deze activiteiten om de onderneming in staat te stellen nu en in detoekomstte beschikken over medewerkers, die voldoen aan de in veel gevallen veranderde functie- eisen welke de organisatie stelt. Anderzijds om individuele medewer kers zowel als groepen van mede werkers ruimte te geven zich binnen de onderneming te ontwikkelen. Heineken stelt zich op het standpunt dat de medewerker zelf verantwoor delijk is voor zijn ontwikkeling.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1980 | | pagina 23