Nieuwe registratiemethode Ziektecijfers 1979 Produktiesector Amsterdam I Amsterdam II Bunnik 's-Hertogenbosch Zoeterwoude Gedistilleerd Wijn Ziekte percentages gemiddelde duur per ziektegeval aantal ziekmel dingen per jaar per 100 man 13,9 (15,5) (13,3) 9,1) 13,9 (13,1) (10,7) (11,3) 13,3 (16^) (yi,7) 12; f( 8, (10,; 16,8 (12 14,5 (13,2). (12,7) 7,2) 2,0) (13,9) 5,4) (18,0) 4,9) (12 8)|2,1)(1/3) (12,8) 03,3) ƒ2,5) 244 (291(262) (329) (233) (209) 271 (272TS236) (217) 209 (214) (\)9) (224) 215.(191) (184) (185) (242) (2(13) (209) 22 234 Totaal Ziektecijfers 1979 Niet-produktiesectoren Totaal Drankenhandels Totaal Totaal Heineken Landelijk Ziekte percentages (13,4) (13,6)1(13,2) gemiddelde duur per ziektegeval 18) (222) aantaLriekmel- dinaén per jaar r 100 man Horeca bier 5,8 (6,6) 10,2 (9,8) 147 89) Overige commercie bier 3,9 (4,8) 7,7 (7,8) 130 (160) EFI 4,4 (6,7) 6,8 (7,5) 170 (175) Frisdranken 5,0 (5,8) 7,1 (8,2) 184 (181) Gedistilleerd Wijn 5,4 (4,8) 11,2 (9,4) 125 (166) Amsterdam/Wet 6,2 (5,5) 8,7 (6,7) 188 (212) Zoeterwoude 4,3 (3,1) 7,9 (5,0) 142 (161) 5.0 5,4) (4,8) (5,4) 8,2(7,5) 9.1 12,1 158(169) 197 6,0 9,7 9,8) (9,0) (9,0) 10,0 (10,0) (9,5) (9,2) N B. Tussen haakjes zijn de vergelijkbare cijfers van respectievelijk de jaren 1978, 1977 en 1976 geplaatst. In de vestiging Bunnik zijn de afgelopen jaren in het kader van deziekteverzuimbestrijding verschillende activiteiten ontwikkeld. Als uitvloeisel van de resultaten van het in 1977 ingestelde onderzoek naar de oorzaken van het ziekteverzuim is destijds onder meer een actieprogramma opgesteld. Dit omvatte een aantal maatregelen zowel ter verbetering van de werkomstandigheden en de werksfeer, als op het gebied van de introductie van nieuwe medewerkers, de opleiding en de communicatie. Verder werd in de OR-vergadering van 18 augustus 1978 besloten een commissie absenteïsme in te stellen. Deze commissie, waarin de ondernemingsraad en de bedrijfsleiding elk met drie leden vertegenwoordigd zijn, kreeg als opdracht het opzetten van een registratiesysteem aan de hand waarvan een goed inzicht in het verzuimpatroon kon worden verkregen. Aan de commissie werd een externe deskundige toegevoegd. Voor het opzetten van een dergelijk systeem speelden twee overwegingen een belangrijke rol. In de eerste plaats kan aan de hand van de vastgestelde gegevens een beter inzicht verkregen worden in het verzuimpatroon van de vestiging, waarna -in een tweede fase- een onderzoek kan worden ingesteld naar de oorzaken van het kort en lang verzuim. Tevens maakt het verkregen cijfermateriaal een vergelijking met de situatie in andere bedrijven mogelijk. In de tweede plaats dient de uitkomst van de gegevens te leiden tot het vaststellen van een te aanvaarden norm voor het verzuim en daarna tot het volgens een vastomlijnd plan terugdringen van het ziekteverzuim. Voor het opzetten van dit nieuwe systeem heeft men in Bunnik gebruik gemaakt van de beschikbare cijfers van de afgelopen twee jaar. Door deze werkwijze werd binnen de kortst mogelijke termijn een overzicht over een periode van twee jaar verkregen, uit welke gegevens vervolgens analyses gemaakt en conclusies getrokken kunnen worden. Ook landelijk gezien bestaat er bij Heineken een grote behoefte aan een periodieke verslaggeving, via welke informatie over het ziekteverzuim en de verschillende facetten ervan kan worden verkregenDaartoe is er een werkgroep ingesteld van automatiseringsdeskundigen en personeelfunctionarissen, die als opdracht kreeg het nieuwe verzuimregistratiesysteem van de vestiging Bunnik geschikt te maken voor verwerking via de computer. Deze werkgroep zal daarna, aan de hand van de ervaringen die in de vestiging Bunnik zijn opgedaan en de wensen van de leiding van de andere vestigingen in Nederland, met een voorstel komen voor een via de computer werkend verslaggevingssysteem dat binnen de gehele organisatie van Heineken in Nederland gebruikt kan worden. 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1978 | | pagina 20