Chauffeur Simon Loos
verbrijzelt vingertoppen
Ieder zijn eigen slot
pranfa
VEILIGHEID
WERKEN
"Het was gewoon puur pech," is de reactie van de chauffeur van Simon Loos op
het ongeval dat afgelopen oktober bij CS&L plaatsvond. "Het sluipt er gewoon in,
nog even snel iets doen. De volgende keer zal ik waakzamer zijn, er is maar weinig
voor nodig om het mis te laten gaan."
Het Leercentrum van de Bossche brouwerij organiseert in november
en december vrijwel dagelijks een inlooptraining LOTO. LOTO staat
voor Lock Out Tag Out. Operators, monteurs, allrounders en elektriciens
leren hier hoe ze veilig kunnen werken aan goederenliften.
De chauffeur van Simon Loos werkt al vanaf 2008
met HEINEKEN samen. Over het ongeval vertelt
hij: "Ik stond te laden met een flextrailer van Simon
Loos. Het luistert heel nauw om die goed voor de
baan te krijgen, ik geloof dat de trailer een halve
centimeter teveel naar rechts stond. De pallets
liepen wel gewoon de auto in, maar één krat in de
pallet stond niet goed. Toen ik snel probeerde die
weer recht te zetten, gleed mijn hand weg over
het gladde plastic van de krat en kwam mijn hand
precies tussen de auto en de pallet terecht. Het
gebeurde in een fractie van een seconde."
"Mijn vingers kregen een druk te verwerken
van twee pallets naast elkaar, ongeveer 1.100
kilo," vervolgt de chauffeur. "De topjes van mijn
ring- en middelvinger werden geplet. De druk
was zo groot dat mijn vingers open sprongen en
ik mijn nagels kwijt raakte. De ambulance was
snel op het brouwerijterrein. Het ambulance
personeel verbond mijn vinger, maar ik moest wel
op eigen gelegenheid naar het ziekenhuis voor
verder onderzoek. De ambulance nam mij niet
mee omdat het volgens hen niet acuut was. In
overleg met de Bewaking is afgesproken dat een
collega van Simon Loos mij naar de Eerste Hulp
zou brengen. Achteraf bleken de vingertopjes
gebroken te zijn. De vingers zijn gehecht, maar
er hoefde geen gips omheen. Na zes weken ben
ik weer aan het werk gegaan. In principe gaat het
goed, ik kan alles weer doen. De bloedvaten en
de pezen waren gelukkig niet beschadigd. Ik heb
nog wel fysiotherapie en moet zelf continu mijn
vingers masseren om geen pijnlijke plekken te
krijgen."
"Als ik terugkijk op het ongeval dan had ik de band
stil moeten zetten voordat ik het krat probeerde
recht te zetten," zegt de chauffeur. "Dat deed ik
niet omdat ik dacht: 'zo lukt het ook wel'. Niet dus.
De volgende keer zal ik waakzamer zijn en dat
raad ik mijn collega's ook aan. Er is maar weinig
voor nodig om het mis te laten gaan."
Bram Smits, Manager Inbound Domestic
Logistics: "Er waren voor dit ongeval al maat
regelen ingevoerd om het risico op ongelukken
te beperken. Onder andere plaatsing van een hek,
een instructie voor de bediening en een waar
schuwingsbord. De komende tijd gaan we samen
met de transporteur en met onze eigen technische
en operationele mensen om tafel zitten om te
bespreken hoe we de flextrailers op een veilige
manier - en zonder schade te veroorzaken aan
de baan kunnen inzetten. We bekijken of dit
afdoende is, of dat er eventueel meer maatregelen
moeten worden genomen."
'S-HERTOGENBOSCH. Goederenliften, de Bossche
brouwerij telt er vele. Afgelopen jaar ging het op een
Spaanse brouwerij enorm mis toen een operator in
een liftschacht aan het werk was en bekneld raakte
onder de lift die tijdens het werk naar beneden kwam.
De operator kwam te overlijden. Instructeur Gerard
Brockötter: "Dit soort ongevallen willen én kunnen
we voorkomen. In de training geven we een helder
beeld over hoe je veilig moet werken aan een lift of in
een liftschacht. Die training geven we aan ieder
een die daar mee te maken krijgt; de operators, de
mecanicien (monteurs), de elektricien en allrounder.
Kern is dat je als je aan het werk gaat in de lift of in
de liftschacht, je ervan verzekert dat de lift uit staat.
Daar is de LOTO knop voor die bij iedere lift aanwezig
is. Iedere functie heeft zijn eigen kleur slot. Als er een
rood slot is bevestigd, weet je dat een operator aan
het werk is. Zijn er een geel en een blauw slot, dan zijn
de elektricien en eert allrounder aan het werk. Is de
elektricien klaar met zijn werk, dan haalt hij zijn eigen
slot weg. De allrounder kan nog steeds veilig werken,
want zijn eigen slot hangt er nog. Van ieder slot is
maar één sleutel."
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY