Chauffeur Simon Loos verbrijzelt vingertoppen Ieder zijn eigen slot pranfa VEILIGHEID WERKEN "Het was gewoon puur pech," is de reactie van de chauffeur van Simon Loos op het ongeval dat afgelopen oktober bij CS&L plaatsvond. "Het sluipt er gewoon in, nog even snel iets doen. De volgende keer zal ik waakzamer zijn, er is maar weinig voor nodig om het mis te laten gaan." Het Leercentrum van de Bossche brouwerij organiseert in november en december vrijwel dagelijks een inlooptraining LOTO. LOTO staat voor Lock Out Tag Out. Operators, monteurs, allrounders en elektriciens leren hier hoe ze veilig kunnen werken aan goederenliften. De chauffeur van Simon Loos werkt al vanaf 2008 met HEINEKEN samen. Over het ongeval vertelt hij: "Ik stond te laden met een flextrailer van Simon Loos. Het luistert heel nauw om die goed voor de baan te krijgen, ik geloof dat de trailer een halve centimeter teveel naar rechts stond. De pallets liepen wel gewoon de auto in, maar één krat in de pallet stond niet goed. Toen ik snel probeerde die weer recht te zetten, gleed mijn hand weg over het gladde plastic van de krat en kwam mijn hand precies tussen de auto en de pallet terecht. Het gebeurde in een fractie van een seconde." "Mijn vingers kregen een druk te verwerken van twee pallets naast elkaar, ongeveer 1.100 kilo," vervolgt de chauffeur. "De topjes van mijn ring- en middelvinger werden geplet. De druk was zo groot dat mijn vingers open sprongen en ik mijn nagels kwijt raakte. De ambulance was snel op het brouwerijterrein. Het ambulance personeel verbond mijn vinger, maar ik moest wel op eigen gelegenheid naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. De ambulance nam mij niet mee omdat het volgens hen niet acuut was. In overleg met de Bewaking is afgesproken dat een collega van Simon Loos mij naar de Eerste Hulp zou brengen. Achteraf bleken de vingertopjes gebroken te zijn. De vingers zijn gehecht, maar er hoefde geen gips omheen. Na zes weken ben ik weer aan het werk gegaan. In principe gaat het goed, ik kan alles weer doen. De bloedvaten en de pezen waren gelukkig niet beschadigd. Ik heb nog wel fysiotherapie en moet zelf continu mijn vingers masseren om geen pijnlijke plekken te krijgen." "Als ik terugkijk op het ongeval dan had ik de band stil moeten zetten voordat ik het krat probeerde recht te zetten," zegt de chauffeur. "Dat deed ik niet omdat ik dacht: 'zo lukt het ook wel'. Niet dus. De volgende keer zal ik waakzamer zijn en dat raad ik mijn collega's ook aan. Er is maar weinig voor nodig om het mis te laten gaan." Bram Smits, Manager Inbound Domestic Logistics: "Er waren voor dit ongeval al maat regelen ingevoerd om het risico op ongelukken te beperken. Onder andere plaatsing van een hek, een instructie voor de bediening en een waar schuwingsbord. De komende tijd gaan we samen met de transporteur en met onze eigen technische en operationele mensen om tafel zitten om te bespreken hoe we de flextrailers op een veilige manier - en zonder schade te veroorzaken aan de baan kunnen inzetten. We bekijken of dit afdoende is, of dat er eventueel meer maatregelen moeten worden genomen." 'S-HERTOGENBOSCH. Goederenliften, de Bossche brouwerij telt er vele. Afgelopen jaar ging het op een Spaanse brouwerij enorm mis toen een operator in een liftschacht aan het werk was en bekneld raakte onder de lift die tijdens het werk naar beneden kwam. De operator kwam te overlijden. Instructeur Gerard Brockötter: "Dit soort ongevallen willen én kunnen we voorkomen. In de training geven we een helder beeld over hoe je veilig moet werken aan een lift of in een liftschacht. Die training geven we aan ieder een die daar mee te maken krijgt; de operators, de mecanicien (monteurs), de elektricien en allrounder. Kern is dat je als je aan het werk gaat in de lift of in de liftschacht, je ervan verzekert dat de lift uit staat. Daar is de LOTO knop voor die bij iedere lift aanwezig is. Iedere functie heeft zijn eigen kleur slot. Als er een rood slot is bevestigd, weet je dat een operator aan het werk is. Zijn er een geel en een blauw slot, dan zijn de elektricien en eert allrounder aan het werk. Is de elektricien klaar met zijn werk, dan haalt hij zijn eigen slot weg. De allrounder kan nog steeds veilig werken, want zijn eigen slot hangt er nog. Van ieder slot is maar één sleutel." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 9