HNS VISIE 2015 Reactie Actemium 5W s van de HNS Visie 2015 Wim van Breugel van Actemium was een van de externe deelnemers aan de dag. Wim: "Ik vond het heel leuk en zinvol. Actemium verzorgt op de brouwerij een deel van de industriële automatisering. De dag ging over veiligheid van de concrete taken, maar vooral ook over onderlinge communicatie. In de oefeningen werd goed duidelijk dat het zo belangrijk is hoe je elkaar benadert. Niet de schuld bij een ander leggen, dan gaan alleen maar de hakken in het zand. Kijk vooral watje zelf kunt doen. Als contractor was de dag voor ons heel erg zinvol, Actemium loopt hier met behoorlijk wat mensen rond. De regels voor veiligheid zijn heel duidelijk, je moet ze vooral ook goed toepassen." W1 Trots Wij zijn er trots op, inter nationaal hét voorbeeld te zijn voor collega-brouwerijen binnen HEINEKEN. Met Nederland als bakermat van het concern, lopen wij voorop op het gebied van veiligheid, TPM, kwaliteit, productiviteit, innovatie, logistiek, planning en customer service. W2 Economisch klimaat Om in het huidige eco nomische klimaat de winstgevendheid van onze organisatie en die van onze klanten op peil te houden, introduceren wij steeds nieuwe producten en bieden wij een aantrekkelijke prijs door een continue focus op kosten. Film over ongeval In het eerste deel van de bijeenkomst werd een korte film vertoond die bij veel aanwezigen behoorlijk 'binnenkwam'. De film ging over Ken Woodward, mede werker van Coca-Cola, en zijn collega's. Het verhaal ging over leuk werk en over zomaar een werkdag die eindigde met 'nog even snel de lijn schoonmaken'. Na constatering dat het reinigingsmiddel op was, werd besloten zelf nieuwe aan te maken. Ken had dit niet eerder gedaan. Gevolg was dat er een chemische reactie ontstond waardoor een bijtende vloeistof in het rond werd gespoten. Ken, die tot overmaat van ramp ook geen veiligheidsbril droeg, kreeg het zuur in zijn ogen en werd op slag aan beide ogen blind. Een drama met grote gevolgen voor Ken, zijn gezin én zijn collega's die met grote vragen en twijfels zaten. Wat als we... Hadden we meer kunnen doen of misschien wel moeten doen? Bewuster worden Lucien: "Het verhaal van Ken was aangrijpend en tegelijk zo herkenbaar. De meeste ongevallen komen voort uit 'snel iets willen doen' of 'dat doe ik zo wel'. Waar we als brouwerij nog een stap moeten maken, is dat we met zijn allen nog bewuster worden van veiligheid en daar meer gedisciplineerd mee om moeten gaan. Dat kun je alleen bereiken door met elkaar het gesprek aan te gaan. Na de film over Ken Woodward hebben we 24 team leaders gevraagd met hun team 4 workshops te gaan volgen. Ieder team was aangevuld met uitzendkrachten en contractors, die we nadrukkelijk bij ons veiligheidsbeleid wilden betrekken." Workshop thema's De 4 workshops hadden ieder een eigen thema en werkvorm. Work shop l ging over hoe belangrijk het is om als team samen tijd en aandacht te besteden aan veiligheid. Lucien: "Mensen denken vaak, al dat gepraat kost tijd. Maar in deze workshop lieten we mensen ervaren hoe veel tijd het Tevreden De projectgroep kijkt tevreden terug op de Veiligheidsdag. Pieter van der Meulen: "De tijd die we voor Veiligheid hebben genomen, betaalt zich uit. Als je nu ons brouwerijterrein oploopt, zie je op het informatiebord staan; 3 ongevallen met verzuim. Dat zijn er 3 teveel. In 2014 moet het bord op 0 blijven staan. Daar moeten we met zijn allen iedere dag heel bewust mee bezig zijn. Dit houdt in dat je eerst nadenkt en eventueel overlegt met je collega's voordat je werkzaamheden uitvoert. Je bent zelf medeverantwoordelijk voor je eigen veiligheid en hebt invloed op de veiligheid van je collega's. Door STOP audits, door bijna-ongevallen te rapporteren, door binnen de loop- lijnen te blijven, door je beschermings middelen te dragen. Die 0 ongevallen halen we alleen als iedereen meedoet." juist oplevert als je dingen met elkaar bespreekt." Workshop 2 ging over elkaar aanspreken. In een rollenspel oefenden de teamleden hoe je zaken bespreekbaar maakt. Wat zeg je? Hoe zegje iets? De 3e workshop was een quiz waarin 2 teams het tegen elkaar opnamen. In Workshop 4 werden collega's aan de hand van een 'over de streep' activiteit geconfronteerd met inhoudelijke stellingen, waarbij met elkaar zeer aangrijpende ervaringen op het gebied van veiligheid werden uitgewisseld. W3 Globalisering HEINEKEN Binnen het wereldwijd groeiende HEINEKEN concern is HNS een aantrekkelijke leverancier van bier. Wij moeten altijd competitief zijn op het gebied van kwaliteit, service level en kostprijs. W4 Duurzaamheid Wij onderscheiden ons op het gebied van duurzame ontwikke ling. Door onze brouwerijen en ketens verder te verduurzamen, blijven wij onze positie binnen en buiten het HEINEKEN concern versterken en dragen wij bij aan de maatschappij van de toekomst. W5 Virtueuze cirkel Wij dagen onszelf uit om mee te blijven spelen in de top van HEINEKEN. Daarbij draait het om een virtueuze cirkel met een opwaartse beweging, waarmee wij onze concur rentiepositie steeds verder ver sterken. Een interessante kost prijs leidt tot nieuwe volumes. En door die nieuwe opdrachten kunnen we onze kostprijs nog weer interessanter maken. HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 7