ft S. HNS VISIE 2015 5W's van de HNS Visie 2015 W1 Trots Wij zijn er trots op, inter nationaal hét voorbeeld te zijn voor collega-brouwerijen binnen HEINEKEN. Met Nederland als bakermat van het concern, lopen wij voorop op het gebied van veiligheid, TPM, kwaliteit, productiviteit, innovatie, logistiek, planning en customer service. W2 Economisch klimaat Om in het huidige eco nomische klimaat de winstgevendheid van onze organisatie en die van onze klanten op peil te houden, introduceren wij steeds nieuwe producten en bieden wij een aantrekkelijke prijs door een continue focus op kosten. W3 Globalisering HEINEKEN Binnen het wereldwijd groeiende HEINEKEN concern is HNS een aantrekkelijke leverancier van bier. Wij moeten altijd competitief zijn op het gebied van kwaliteit, service level en kostprijs. W4 Duurzaamheid Wij onderscheiden ons op het gebied van duurzame ontwikke ling. Door onze brouwerijen en ketens verder te verduurzamen, blijven wij onze positie binnen en buiten het HEINEKEN concern versterken en dragen wij bij aan de maatschappij van de toekomst. v y«kïv 7 W5 Virtueuze cirkel Wij dagen onszelf uit om mee te blijven spelen in de top van HEINEKEN. Daarbij draait het om een virtueuze cirkel met een opwaartse beweging, waarmee wij onze concur rentiepositie steeds verder ver sterken. Een interessante kost prijs leidt tot nieuwe volumes. En door die nieuwe opdrachten kunnen we onze kostprijs nog weer interessanter maken. Inge Schrama, teamtrekker en Rayon ma nager Verpakken: "De AGV's bij CS&L gaven door volloop en leegloop verlies op de OPI's van Colonne 11 en 12. Bij volloop loopt de lijn vol omdat er pallets met gereed product blijven staan, die niet op tijd door de AGV's worden opgehaald. Bij leegloop brengen de AGV's niet op tijd pallets met kratten met lege flessen naar de lijn. Als er niet voldoende buffercapaciteit is op de verpak- kingslijn, kan dit effect hebben op de OPI. Op 13 augustus is een multidisciplinair AGV Kaizen Team gestart met een analyse naar de oorzaken. In dit team waren zowel medewerkers van CS&L vertegenwoordigd als van Verpakken, TPM, PAP1 (Proces Automatisering Proces Informatisering) en Techniek. In totaal tien man. Het doel was de volloop en leegloop op Colonne 11 en 12 met tenminste 50% terug te brengen. In eerste instantie wilden we als team goed begrijpen waar de vertragingen mee te maken hadden. In onze analyse naar oorzaken, keken we zowel naar mens methode als naar systemen. Uiteindelijk bleken er zowel technische oorzaken te zijn als oorzaken die te maken hadden met mensen en processen. Kijken we naar de laatste weken dat allebei de lijnen draaien, dan hebben we de 50% reductie zeker gehaald. De leegloop is teruggegaan van 80 naar 30 minuten per dag, de volloop van 70 naar 20 minuten per dag." Samenwerken Liesbeth Bommer, TPM Facilitator bij CS&L: "Samenwerken stond in ons Kaizen Team centraal. In eerste instantie was er miscommunicatie, medewerkers van de verschillende afdelingen hadden verschil lende belevingen bij dezelfde situaties. Door met elkaar te praten ontstond er begrip voor eikaars positie en hoe het aan beide kanten werd beleefd, ledereen realiseerde zich natuurlijk ook goed dat er veel druk stond op de OPI's in verband met Amstel Radier. Er was duidelijk een sense of urgency en dat leidde tot een enorme betrokkenheid, zowel binnen afdelingen als over afdelingen heen. Het uiteindelijke resultaat wordt dan ook breed gedragen." "Vanaf het begin was er inderdaad veel commitment bij alle team leden," vult Inge Schrama aan. "Bij bijeenkomsten was de opkomst hoog, altijd minstens acht mensen. Ook werden acties op tijd uitge voerd, was er veel daadkracht en voelde iedereen zich betrokken bij het team en bij het resultaat. In het verleden waren er wel teams mee bezig geweest, maar nooit multidisciplinaire teams. Dat bleek een groot verschil. Een beetje zoals de Loesje- spreuk zegt: Waarom moeilijk doen als het samen kan?" Van een andere kant bekijken "Wat mij betreft is de samenwerking met Verpakken altijd heel goed geweest," zegt Rob Clay, Technisch Operator CS&L. "Het is wel zo dat de samenwerking tussen ver schillende ploegen kon worden verbeterd. In dit team zijn we echt dichter bij elkaar gekomen door dingen van een andere kant te bekijken en te beseffen welke verre gaande gevolgen onze handelingen soms hebben op een andere afdeling. Geen loze kreten meer als: 'De AGV's doen het niet' of 'De banen lopen niet goed door', maar sa men onderzoeken wat de oorzaak is en tot structurele oplossingen komen. Als je naar elkaar wijst, los je niets op en sta je stil." "Wat Rob zegt, geldt ook voor mij," reageert teamlid Ed van Dorp, Teamleider Verpak ken. "Ik vond de samenwerking al jaren goed, er was alleen wel eens discussie bij escalaties. Zeker als de lijnen een lage prio hadden, kon dit leiden tot extra wachttij den bij storingen aan de AGV's. De storings analyse door de operator was mijns inziens nog niet geborgd en de kennis lag maar bij een aantal specialisten. Het team heeft een escalatieschema opgeleverd en storingen worden nu met de TPM methodiek gevolgd. Ook zien we veel nieuw opgeleide opera tors. De operators binnen de afdelingen zoeken elkaar makkelijk op en zijn goed bereikbaar. Samen moeten we het succes van het team zien vast te houden!" Naar elkaar wijzen Richard Hogewerf, Teamleider Logistiek bij CS&L: "Dit traject heb ik als zeer positief ervaren. Ik was al betrokken bij eerdere verbetertrajecten rondom de AGV's en kon daardoor de belangrijkste learnings inbrengen. Volgens mij is dit het eerste initiatief dat zo multidisciplinair is opge zet. Er werd natuurlijk wel samengewerkt door afdelingen, maar nooit zo gestructu reerd. Dankzij de aanpak met TPM en de specifieke voorbeelden die we uitzochten, maakte het wijzen naar elkaar plaats voor samen werken aan oplossingen. Door de samenstelling van het team zaten de juiste mensen om tafel die direct konden acteren bij het uitzetten van acties. Daardoor konden we een goed resultaat neerzetten. Maar we zijn er nog niet, onze doelstelling is teruggaan naar 0." "Op 22 oktober werd het traject afgerond met een audit door Willem de Jonge, Koos Tromp en Pauwel van Nieuwenhove," zegt Liesbeth Bommer. "We hebben het met dit team goed ingezet, nu is het zaak om het resultaat vast te houden. Door de opzet van een WPO bij de AGV's, blijven we er gezamenlijk structureel aan werken. Iedere maandag is er een weekevaluatie bij het bord. Het samenwerken op deze manier moeten we vasthouden, het is de basis van ons resultaat." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 7