Tweede leven
Ik ben me er zeer goed
van bewust dat het
anders had kunnen
aflopen"
gips gezeten en moest twee weken plat liggen.
Chris is nog thuis bij me langs geweest. Ik ben
me er zeer goed van bewust dat het anders had
kunnen aflopen."
Leerpunten
"Terugkijkend, had ik echt niets anders kunnen
doen," concludeert Chris. Waar ik al vaak iets
over heb gezegd is dat er zo veel spullen buiten
de daarvoor bestemde vakken staan. Pallets,
gereed product. Die horen in de vakken, daar
zijn ze voor, dat is veilig. Vaak wordt het daar
neergezet uit ruimtegebrek, maar dat gaat niet
samen met veilig werken. Het gaat namelijk
ten koste van onze rijruimte. Ik zeg weieens:
je kunt er op wachten dat het een keer goed
mis gaat. De werkdruk is hoog en mensen
staan onder druk, daardoor zijn ze niet altijd
even scherp. Onder druk worden er soms ook
teveel pallets op een vork genomen. Aan de
communicatie valt ook veel te verbeteren. Wij
worden niet altijd op de hoogte gehouden van
veranderingen. Persoonlijk vind ik dat ze wat
meer naar de mensen op de werkvloer kunnen
luisteren, wij werken tenslotte met het mate
riaal. Als veiligheid echt op nummer 1 staat,
moeten we er naar mijn mening ook alles aan
doen om het veilig te maken."
Ron voegt toe: "Wat de communicatie betreft,
vind ik echt dat er iets moet gebeuren waar
door we beter kunnen communiceren met de
buitenlandse chauffeurs. HEINEKEN hamert
op veiligheid, maar dat gaat niet zo. Ook met
de pallets die buiten de lijnen staan, moet iets
gebeuren. Sinds het ongeval is er wel van alles
veranderd. Ik word volop betrokken bij de
gesprekken daarover. Binnen nu en een paar
weken komt er een ander systeem van laden
en lossen."
Nieuwe werkwijze
Jacco Schreuder, Teamleider CS&L
Zoeterwoude: "Nadat we dit ongeval hebben
geanalyseerd met Chris en Ron, zijn we een
Kaizen Team gestart om goed te achterhalen
wat de grondoorzaak is van het ongeval, en
om structurele tegenmaatregelen te treffen.
Daar is uitgekomen dat potentiële contact
momenten tussen de chauffeur en de heftruck
chauffeur moeten worden uitgesloten. Om
duidelijkheid te scheppen voor beide partijen,
komt er voor de vrachtwagenchauffeur een
vak waarin hij zich bevindt als de heftruck
chauffeur laad- of losactiviteiten uitvoert aan
zijn vrachtwagen. De vrachtwagenchauffeur
mag alleen het vak uit om zijn werkzaamhe
den uit te voeren, als de heftruckchauffeur
stil staat en een seintje geeft. Bij de uitvoering
van deze werkzaamheden bevindt de vracht
wagenchauffeur zich in een belijnd gebied om
de wagen. Daarna keert de vrachtwagenchauf
feur weer terug in het vak en kan de heftruck
chauffeur doorgaan met laden of lossen.
De communicatie tussen vrachtwagen en
heftruckchauffeur is hierbij cruciaal. Dit hele
proces laten we op film vastleggen, in deze
film laten we alle betrokken partijen zien wat
de werkwijze is en wat hun rol daarin is, zodat
duidelijk is wat er wordt verwacht. Omdat de
film zichtbaar maakt hoe partijen moeten
handelen in een bepaalde situatie, verwachten
we dat taal een minder groot probleem zal
vormen."
Ron van de Water:
P:PA«yt':<
Paul van Dijk stapte onlangs over van
Zoeterwoude naar het Leercentrum op de
Bossche brouwerij. Hij nam een schat aan
ervaring mee, maar ook een hele mouterij.
'S-HERTOGENBOSCH. Paul van Dijk begon
afgelopen maart als TPM Ondersteuner bij het
Leercentrum op de Bossche brouwerij. Paul: "In
de kern moeten wij collega's van alle afdeling
in staat stellen om hun kennis te vernieuwen.
Ons aanbod bestaat altijd uit een stuk theorie
gekoppeld aan heel praktische trainingen. Die
trainingen geven we dan op locatie maar ook
hier in het Leercentrum zelf. Samen met collega's
Gerard Brockötter en Ad Stolzenbach zijn we
ook voortdurend bezig om onze methodieken te
verfrissen. Nieuw is dat we gaan werken met open
leeropstellingen voor alle mogelijke machines en
technieken. Ondanks dat ons budget heel beperkt
is, willen we graag dat de leeropstellingen er puik
uit zien. Toevallig wist ik dat mijn collega's van de
Proefbrouwerij in Zoeterwoude van plan waren
hun oude mouterij te ontmantelen. Die mouterij
kende ik goed, ik wist dat er nog heel goede en
bruikbare spullen bij zaten, zoals regelkleppen,
ventielen en elektromotoren met vertragings-
kasten. Die onderdelen wilden wij heel graag
een tweede leven geven. Met Gerard Brockötter,
monteur Geu Jeeninga, brouwer Paulus van der
Linden en operator Rob Pelders ben ik met een
vrachtwagen naar Zoeterwoude gereden. We
hebben alle bruikbare spullen van de mouterij
losgekoppeld en meegenomen. Na wat kleine
aanpassingen is het voor ons uitstekend les
materiaal. Mensen kunnen hier nu al de hele week
terecht om, met behulp van een praktijkopdracht,
de werking van die kleppen zelf uit te testen."
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [5]