Tweede leven Ik ben me er zeer goed van bewust dat het anders had kunnen aflopen" gips gezeten en moest twee weken plat liggen. Chris is nog thuis bij me langs geweest. Ik ben me er zeer goed van bewust dat het anders had kunnen aflopen." Leerpunten "Terugkijkend, had ik echt niets anders kunnen doen," concludeert Chris. Waar ik al vaak iets over heb gezegd is dat er zo veel spullen buiten de daarvoor bestemde vakken staan. Pallets, gereed product. Die horen in de vakken, daar zijn ze voor, dat is veilig. Vaak wordt het daar neergezet uit ruimtegebrek, maar dat gaat niet samen met veilig werken. Het gaat namelijk ten koste van onze rijruimte. Ik zeg weieens: je kunt er op wachten dat het een keer goed mis gaat. De werkdruk is hoog en mensen staan onder druk, daardoor zijn ze niet altijd even scherp. Onder druk worden er soms ook teveel pallets op een vork genomen. Aan de communicatie valt ook veel te verbeteren. Wij worden niet altijd op de hoogte gehouden van veranderingen. Persoonlijk vind ik dat ze wat meer naar de mensen op de werkvloer kunnen luisteren, wij werken tenslotte met het mate riaal. Als veiligheid echt op nummer 1 staat, moeten we er naar mijn mening ook alles aan doen om het veilig te maken." Ron voegt toe: "Wat de communicatie betreft, vind ik echt dat er iets moet gebeuren waar door we beter kunnen communiceren met de buitenlandse chauffeurs. HEINEKEN hamert op veiligheid, maar dat gaat niet zo. Ook met de pallets die buiten de lijnen staan, moet iets gebeuren. Sinds het ongeval is er wel van alles veranderd. Ik word volop betrokken bij de gesprekken daarover. Binnen nu en een paar weken komt er een ander systeem van laden en lossen." Nieuwe werkwijze Jacco Schreuder, Teamleider CS&L Zoeterwoude: "Nadat we dit ongeval hebben geanalyseerd met Chris en Ron, zijn we een Kaizen Team gestart om goed te achterhalen wat de grondoorzaak is van het ongeval, en om structurele tegenmaatregelen te treffen. Daar is uitgekomen dat potentiële contact momenten tussen de chauffeur en de heftruck chauffeur moeten worden uitgesloten. Om duidelijkheid te scheppen voor beide partijen, komt er voor de vrachtwagenchauffeur een vak waarin hij zich bevindt als de heftruck chauffeur laad- of losactiviteiten uitvoert aan zijn vrachtwagen. De vrachtwagenchauffeur mag alleen het vak uit om zijn werkzaamhe den uit te voeren, als de heftruckchauffeur stil staat en een seintje geeft. Bij de uitvoering van deze werkzaamheden bevindt de vracht wagenchauffeur zich in een belijnd gebied om de wagen. Daarna keert de vrachtwagenchauf feur weer terug in het vak en kan de heftruck chauffeur doorgaan met laden of lossen. De communicatie tussen vrachtwagen en heftruckchauffeur is hierbij cruciaal. Dit hele proces laten we op film vastleggen, in deze film laten we alle betrokken partijen zien wat de werkwijze is en wat hun rol daarin is, zodat duidelijk is wat er wordt verwacht. Omdat de film zichtbaar maakt hoe partijen moeten handelen in een bepaalde situatie, verwachten we dat taal een minder groot probleem zal vormen." Ron van de Water: P:PA«yt':< Paul van Dijk stapte onlangs over van Zoeterwoude naar het Leercentrum op de Bossche brouwerij. Hij nam een schat aan ervaring mee, maar ook een hele mouterij. 'S-HERTOGENBOSCH. Paul van Dijk begon afgelopen maart als TPM Ondersteuner bij het Leercentrum op de Bossche brouwerij. Paul: "In de kern moeten wij collega's van alle afdeling in staat stellen om hun kennis te vernieuwen. Ons aanbod bestaat altijd uit een stuk theorie gekoppeld aan heel praktische trainingen. Die trainingen geven we dan op locatie maar ook hier in het Leercentrum zelf. Samen met collega's Gerard Brockötter en Ad Stolzenbach zijn we ook voortdurend bezig om onze methodieken te verfrissen. Nieuw is dat we gaan werken met open leeropstellingen voor alle mogelijke machines en technieken. Ondanks dat ons budget heel beperkt is, willen we graag dat de leeropstellingen er puik uit zien. Toevallig wist ik dat mijn collega's van de Proefbrouwerij in Zoeterwoude van plan waren hun oude mouterij te ontmantelen. Die mouterij kende ik goed, ik wist dat er nog heel goede en bruikbare spullen bij zaten, zoals regelkleppen, ventielen en elektromotoren met vertragings- kasten. Die onderdelen wilden wij heel graag een tweede leven geven. Met Gerard Brockötter, monteur Geu Jeeninga, brouwer Paulus van der Linden en operator Rob Pelders ben ik met een vrachtwagen naar Zoeterwoude gereden. We hebben alle bruikbare spullen van de mouterij losgekoppeld en meegenomen. Na wat kleine aanpassingen is het voor ons uitstekend les materiaal. Mensen kunnen hier nu al de hele week terecht om, met behulp van een praktijkopdracht, de werking van die kleppen zelf uit te testen." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [5]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 5