eelheid aan factoren
oorzaak ongeval met
heftruck
VEILIG WERKEN
Ze werken al jaren samen bij HEINEKEN: Logistiek Medewerker CS&L, Chris Wolf,
en Ron van de Water, chauffeur bij Hartog Bikker. Afgelopen zomer waren zij
betrokken bij een ongeval met een heftruck bij CS&L. Ron raakte daarbij gewond.
WERKEN
Taxi
ZOETERWOUDE. Chris Wolf: "Ik was aan de
rechterkant een buiskar aan het lossen met de
heftruck. Voor die buiskar stond een trekker met
oplegger. Een collega was die chauffeur aan de
linkerkant aan het laden, ik was rechts bezig.
Toen hij klaar was aan de linkerkant, ging hij
naar rechts toe met de heftruck. Ik dacht toen
gelijk: ik ga naar links, dan rijden we elkaar niet
in de weg. We doen dat eigenlijk altijd zo. De pal
lets die geladen worden staan aan de rechterkant,
want dan heb je vrije ruimte en hoef je de ander
niet in de gaten te houden. Anders rij je de hele
tijd om elkaar heen."
"Ik pakte een steek van de buiskar," vervolgt
Chris. "Die moest ik 300 meter verderop neerzet
ten. Dat had ik gedaan en ik had niets meer op
mijn vorken staan. Vervolgens reed ik vooruit
weer terug. Ik keek aan tegen de oplegger met
trekker, Ron stond op de kop. Ik kon hem zien
staan achter de oplegger, die twee a drie meter
breed is. Hij stapte naar achteren en opeens
stond hij voor mijn vorken. Omdat ik elektrische
heftruck reed, hoorde hij mij niet. Een diesel
truck die er tegelijkertijd reed, maakte ook veel
lawaai. Op dat moment kon ik geen kant op, links
stond zijn auto, rechts stonden allemaal pallets.
Ik reed hem toen van achteren aan met mijn
heftruck."
Elektrische heftruck
Ron van de Water over de aanloop naar het
ongeval: "Na gelost te hebben op het buikterrein
was ik naar de overkant gegaan, naar het pallet
terrein. Daar stond een auto van een buitenland
se chauffeur. De auto was al helemaal klaar, maar
stond daar nog. Om de snelheid erin te houden
heb ik mijn eigen auto voor die auto neergezet.
Het gebeurt wel vaker dat buitenlandse chauf
feurs daar gewoon blijven staan, ik heb dat al een
[T] HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY
voor me gebeld, iemand van HEINEKEN ging
met me mee. Het uitdrukkelijke verzoek was dat
ik direct naar de huisartsenpost zou gaan. In de
taxi voelde ik al dat er meer mis was. Er zat zoveel
adrenaline in mijn bloed, ik had dat daarvoor
echt niet gevoeld. Uiteindelijk bleek dat ik een ge
broken elleboog en stuitje had en een uitwendige
wond aan mijn enkel. Ik heb zes weken in het
paar keer aangegeven. Vaak spreken
ze geen Nederlands, Engels of Duits en
moet je dingen met gebaren duidelijk
maken. Je hoort plaats te maken voor
een ander als je klaar bent. Waar ik mijn
auto had neergezet, was de ruimte smal
ler tussen het gebouw en de pallets in.
Ook door de pallets die buiten de vakken
stonden, had ik minder ruimte. De hef
truckchauffeur met de dieseltruck ging
mij vervolgens laden. Chris was pallets
aan het wegzetten die bij de buiskar voor
mijn auto stonden. Wij hadden niets
met elkaar van doen op dat moment. De
dieseltruck was aan de linkerkant van
mijn auto bezig en om van het gevaar
weg te lopen, ben ik naar de rechterkant
van de auto gegaan. Ik liep een meter,
anderhalve meter naast mijn auto toen
Chris ervan achteren kwam. Hij reed
electro en ik hoorde hem niet, ook niet
door de herrie van de dieseltruck. Chris
raakte mij van achter met zijn heftruck.
Hij zag mij niet door een smalle opening,
hij kon er niets aan doen."
Chris: "Ik schrok ontzettend. Ik liet mijn
truck staan en liep direct naar hem toe.
Op mijn vraag hoe het ging, zei hij dat
hij pijn had, maar hij wilde wel direct
opstaan. Je moet blijven liggen!, zei ik
en ik rende naar binnen om 1000 te bellen."
"Ik was even helemaal van de wereld toen het
was gebeurd," zegt Ron. Toen ik bijkwam, wilde
ik gewoon overeind komen. Ik had wel wat pijn
en mijn enkel lag open, maar ik dacht dat het wel
meeviel en probeerde op te staan. Chris was het
daar niet mee eens en er ontstond een discussie.
De hulpverleners hebben uiteindelijk een taxi