eelheid aan factoren oorzaak ongeval met heftruck VEILIG WERKEN Ze werken al jaren samen bij HEINEKEN: Logistiek Medewerker CS&L, Chris Wolf, en Ron van de Water, chauffeur bij Hartog Bikker. Afgelopen zomer waren zij betrokken bij een ongeval met een heftruck bij CS&L. Ron raakte daarbij gewond. WERKEN Taxi ZOETERWOUDE. Chris Wolf: "Ik was aan de rechterkant een buiskar aan het lossen met de heftruck. Voor die buiskar stond een trekker met oplegger. Een collega was die chauffeur aan de linkerkant aan het laden, ik was rechts bezig. Toen hij klaar was aan de linkerkant, ging hij naar rechts toe met de heftruck. Ik dacht toen gelijk: ik ga naar links, dan rijden we elkaar niet in de weg. We doen dat eigenlijk altijd zo. De pal lets die geladen worden staan aan de rechterkant, want dan heb je vrije ruimte en hoef je de ander niet in de gaten te houden. Anders rij je de hele tijd om elkaar heen." "Ik pakte een steek van de buiskar," vervolgt Chris. "Die moest ik 300 meter verderop neerzet ten. Dat had ik gedaan en ik had niets meer op mijn vorken staan. Vervolgens reed ik vooruit weer terug. Ik keek aan tegen de oplegger met trekker, Ron stond op de kop. Ik kon hem zien staan achter de oplegger, die twee a drie meter breed is. Hij stapte naar achteren en opeens stond hij voor mijn vorken. Omdat ik elektrische heftruck reed, hoorde hij mij niet. Een diesel truck die er tegelijkertijd reed, maakte ook veel lawaai. Op dat moment kon ik geen kant op, links stond zijn auto, rechts stonden allemaal pallets. Ik reed hem toen van achteren aan met mijn heftruck." Elektrische heftruck Ron van de Water over de aanloop naar het ongeval: "Na gelost te hebben op het buikterrein was ik naar de overkant gegaan, naar het pallet terrein. Daar stond een auto van een buitenland se chauffeur. De auto was al helemaal klaar, maar stond daar nog. Om de snelheid erin te houden heb ik mijn eigen auto voor die auto neergezet. Het gebeurt wel vaker dat buitenlandse chauf feurs daar gewoon blijven staan, ik heb dat al een [T] HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY voor me gebeld, iemand van HEINEKEN ging met me mee. Het uitdrukkelijke verzoek was dat ik direct naar de huisartsenpost zou gaan. In de taxi voelde ik al dat er meer mis was. Er zat zoveel adrenaline in mijn bloed, ik had dat daarvoor echt niet gevoeld. Uiteindelijk bleek dat ik een ge broken elleboog en stuitje had en een uitwendige wond aan mijn enkel. Ik heb zes weken in het paar keer aangegeven. Vaak spreken ze geen Nederlands, Engels of Duits en moet je dingen met gebaren duidelijk maken. Je hoort plaats te maken voor een ander als je klaar bent. Waar ik mijn auto had neergezet, was de ruimte smal ler tussen het gebouw en de pallets in. Ook door de pallets die buiten de vakken stonden, had ik minder ruimte. De hef truckchauffeur met de dieseltruck ging mij vervolgens laden. Chris was pallets aan het wegzetten die bij de buiskar voor mijn auto stonden. Wij hadden niets met elkaar van doen op dat moment. De dieseltruck was aan de linkerkant van mijn auto bezig en om van het gevaar weg te lopen, ben ik naar de rechterkant van de auto gegaan. Ik liep een meter, anderhalve meter naast mijn auto toen Chris ervan achteren kwam. Hij reed electro en ik hoorde hem niet, ook niet door de herrie van de dieseltruck. Chris raakte mij van achter met zijn heftruck. Hij zag mij niet door een smalle opening, hij kon er niets aan doen." Chris: "Ik schrok ontzettend. Ik liet mijn truck staan en liep direct naar hem toe. Op mijn vraag hoe het ging, zei hij dat hij pijn had, maar hij wilde wel direct opstaan. Je moet blijven liggen!, zei ik en ik rende naar binnen om 1000 te bellen." "Ik was even helemaal van de wereld toen het was gebeurd," zegt Ron. Toen ik bijkwam, wilde ik gewoon overeind komen. Ik had wel wat pijn en mijn enkel lag open, maar ik dacht dat het wel meeviel en probeerde op te staan. Chris was het daar niet mee eens en er ontstond een discussie. De hulpverleners hebben uiteindelijk een taxi

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 4