Vernieuwing en besparing met Opportunity Assessment HEINEKEN HNS VISIE 2015 Om nog een stapje verder te gaan in het realiseren van kostenreductie, is ver dere vernieuwing nood zakelijk. En ook kan de samenwerking tussen de verschillende HNS-afdelin- gen, leveranciers en dienst verleners worden verbeterd. Om die reden organiseerde de afdeling Procurement HEINEKEN Nederland (PHNL) in de maanden juli en augustus workshop sessies voor verschillende afdelingen van HNS. r Opportunity Assessment Sourcing Contract Management Procurement HEINEKEN Nederland (PHNL) is altijd op zoek naar kansen onder het motto 'meer voor minder'. Maar dat kan PHNL niet alleen! In samenwerking met de afdelingen SCS, Planning, PCM en MDM zijn de afgelopen jaren al veel bespa ringen gerealiseerd. Zeker in deze tijden van econo mische tegenwind is elke vorm van vernieuwing en besparing mooi meegenomen! 1 n de workshop sessies kijken we samen met andere afdelingen kritisch naar de producten of diensten die we inkopen, maar ook naar onze eigen processen en de samenwerking met onze leveranciers. Aanvliegroute Het totale proces noemen we Opportunity Assessment. Eigenlijk is dit niets nieuws. Al langere tijd worden de mogelijkheden onderzocht om goedkoper in te kopen, processen efficiënter te maken en besparingen te realiseren. Besparingen binnen diverse afdelingen werden onderzocht, leveranciers werden benaderd om hun producten goedkoper aan te leveren en processen werden verbeterd om de kwaliteit te verhogen en door looptijden te verkorten. Wat is er dan anders dan in het verleden? De 'aanvliegroute' van het proces is anders dan voorheen, en hetzelfde geldt voor de schaalgrootte. Opportunity Assessment wordt namelijk niet alleen vanuit HNS, maar integraal in totaal 24 werkmaatschappijen, van West-, tot Centraal- en Oost-Europa, geïnitieerd en uitgerold door HEINEKEN Global Procurement (HGP). Binnen Opportunity Assessment worden alle mogelijkheden onderzocht en waar mogelijk benut voor het vinden van kostenbesparingen tot het The StC Process blijvend realiseren van kostenvoordelen. De prijs en de kosten worden onderzocht op vier vlakken: volume, beste prijsevaluatie, specificatieverbete ring en gezamenlijke procesverbeteringen. Analyse Na de volledige uitgaven van HNL ingedeeld te hebben in de vijf categorieën (grond- en hulp stoffen, verpakkingsmaterialen, Commercie, Business Services en Supply Chain) worden deze geanalyseerd op onder andere contractvoor waarden, looptijd van een contract, product beschikbaarheid, leveranciersrisico en productontwikkelingen. Ook wordt de markt geanalyseerd. De uitkomsten van deze analyse leiden tot vernieuwde inzichten, mogelijke kansen, verbeteringen en verlaging van kosten. Hieruit volgen nieuwe besparingsprojecten en (proces-) verbeteringsacties. Verbeteringslag Het Opportunity Assessment is een jaarlijks terugkerende cyclus die bijdraagt aan de continue verbeteringslag die HNS wil maken om de Visie te realiseren. Ben je enthousiast geworden en wil jij je eigen ideeën voor vernieuwing en kostenbesparing aankaarten? Neem dan je eigen takenpakket, afdeling en organisatie eens goed onder de loep. We dagen jou uit om vanuit je eigen werkveld ideeën tot verbetering te melden binnen je eigen organisatie en te sturen naar PHNL (gijsolivier.vissers@heineken.com). Veel succes! Procurement HEINEKEN Nederland "Find the money" "Get the money" "Keep the money" |T| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 8