l WE WISTEN WEL S DAT HET LEKKER WAS HNS VISIE 2015 "We kwamen dagelijks bij elkaar om de voortgang te volgen en oplossingen te vinden om toch aan de hoge vraag te kunnen voldoen." MAARZO LEKKER! DUBBEL VERFKI5SEND Am«ïJR»»e A ewictoorcUindwKcnOMri^wiiUofcapiertitn. hierdoor lun het bjr> dat Amsel Udlef ad tn toe minder goed «erin>]ghaar .s n*» kunnen lupermarkten f 1' cafet en mUtrznts nlett aan doen Weet dat onreAnHtd bronnen er ale» aan doen AMSTEL m dat Amstel Itadler to snel moge%k neer overal verkrijgbaar K. Excuses voor het ongemak. AMSTEL r^'.m Heel veel afdelingen binnen HEINEKEN Nederland hebben voor en tijdens de zomer keihard gewerkt om de zomerintroducties tot een succes te maken. Over de resultaten spreken we met enkele 'schakels' in die keten. Willem van den Wijngaart, Category Development Manager Retail, Productie Coör dinator Verpakken Mark Verschuren en Martin Berghout. Market Demand Manager. Assortiment Willem zit als Category Development Manager Retail enorm dicht op de klanten van met name supermarkten. Willem: "Een heel belangrijke factor bij een dergelijke introductie is of je bij voldoende supermarkten in het schap staat. Bijna 90% van de supermarkten nam Amstel Radier al heel snel op in het assortiment. Dan weet je dat het snel kan gaan. Een tweede factor is of de consument het product ook in zijn winkelkarretje stopt. Marketing zorgde voor een aansprekende commercial en wij van Retail hebben echt alles uit de kast getrokken om Radier in de winkels te promoten, met grote dis plays en sample acties. Resultaat is dat consumen ten Amstel Radier omarmen. Per winkel worden er wekelijks al 14 sixpacks verkocht. Dat ging iedere verwachting te boven. Verwachtingen Als de verwachtingen zodanig worden overtroffen, krijg je elders in de interne keten uiteraard druk. Die druk kwam vooral bij de mensen van Verpak ken en CS&L te liggen. Mark Verschuren, Productie Coördinator Verpakken: "Tot begin juni hadden we de productie helemaal voor elkaar. Op de Bossche brouwerij draaiden we flesjes Radier op Colonne 15, blikjes Radier op Colonne 11business as usual zou je kunnen zeggen. Begin juni kregen we vanuit Retail al signalen dat het wel heel erg hard liep. Wat betreft Brouwen moesten we extra capaciteit inzet ten. Bij Verpakken kregen we al heel snel de bodem van de voorraad karton, labels, krimpfolie en blikjes in zicht. Ook kwam de productiecapaciteit onder druk te staan. Er moest simpelweg veel meer geproduceerd worden om aan de vraag naar Radier te kunnen voldoen. Ieder uur dat we extra konden draaien, is ook benut." Samenwerken Een team samengesteld uit meerdere afdelingen kwam vanaf dat moment dagelijks bij elkaar om de voortgang te volgen en oplossingen te vinden om toch aan de hoge vraag te kunnen voldoen. Martin Berghout, Market Demand Manager voor de Neder landse markt: "We hebben om te beginnen gezorgd dat de informatie-uitwisseling tussen Marketing, Verkoop, Brouwen, Verpakken en Logistiek op rolletjes liep. Samen zijn we gaan zoeken naar alle mogelijkheden om de vraag bij te benen. Marketing heeft een advertentie gemaakt met daarin voor consumenten de boodschap dat Radier tijdelijk wat lastiger te krijgen is. Brouwen heeft de capaciteit flink opgeschroefd. Vanuit Inkoop en Tactische Planning zijn we met leveranciers van onder meer karton en labels om tafel gaan zitten om ook bij hen de productie op te schroeven. Tactische Plan ning heeft alles uit de kast gehaald om te kijken hoe we onze totale productiecapaciteit net iets anders konden verdelen. Van andere producten zijn we minder in voorraad gaan nemen. Ook is met klanten overlegd of die andere producten iets later uitgeleverd mochten worden, zodat wij onze trucks vooral in konden zetten voor de uitlevering van Radier. Door de hoge verkopen ontstond ook een tekort aan displaykratten. Dit hebben we op weten te lossen door Amstel Radier te produceren in de gewone Amstel kratten, waarbij de flessen door een copacker worden voorzien van clus terclips. Voor Horeca hebben we Amstel Radier geproduceerd in nieuwe gele Amstel kratten. Veel medewerkers hebben extra werk moeten verzetten. Het mooie aan het succes van Amstel Radier vind ik dat iedereen er met veel plezier en enthousiasme aan heeft meegewerkt. Het is erg leuk om te werken aan een succesvol product!" Hoe groot de interne druk ook is geweest, Amstel Radier is vooral een succesverhaal. Willem: "Daarom gaan we ook zeker door met Radier. Ik merk in mijn contacten met de supermarkten dat ze heel erg blij zijn met innovaties als Radier, Desperados in blik en Jillz Red. Ze trekken nieuwe consumenten naar het bierschap en genereren nieuwe omzet." HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [7]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 7