m ^HEINEKEN HNS VISIE 2015 We kennen allemaal de 'rekenformule' van Willem de jonge, waarmee de doelstellingen van de HNS Visie 2015 worden weergegeven. Dit handige plaatje toont wat we willen bereiken, maar niet waaróm we ook alweer met de Visie aan de slag moesten gaan. Zoals Willem dit voorjaar in zijn DT Roadshow-presentatie al heeft laten zien, draait het om 5 redenen. 5x Waarom van de HNS Visie 2015, afgekort de 5 W's. De 5 W's van de HNS Visie 2015 Waarom hebben we de Visie 2015 nodig? De 5 W's op een rij: m W1 I Trots: Nederland is de bakermat van HEINEKEN. Onze geschiede nis begint in 1864 met brou werij De Hooiberg; de Bossche brouwerij stamt uit I958; en de brouwerij Zoeterwoude is in I973 gebouwd. Inmid dels is HEINEKEN NV een wereldwijd concern, maar de wortels van HEINEKEN liggen in Nederland. Dat schept een verplichting om voorop te lo pen op gebieden als veiligheid, TPM, kwaliteit, productiviteit, innovatie, logistiek, planning en customer service. Daarmee kunnen we een leidende positie innemen binnen HEINEKEN. En internatio naal het voorbeeld zijn voor de collega-brouwerijen van HEINEKEN. W2 I Economisch klimaat: Het huidige economische klimaat onderstreept dat het belang van een lage kostprijs en het introduceren van nieuwe producten zeer groot is voor onze klanten. Het maakt het voor onze klanten moeilijk om prijsverhogingen door te voeren in hun markten. Om de winstgevendheid van onze HNS-organisatie op peil te houden, zijn continue focus op kosten en het vergroten van de omzet uit nieuwe producten cruciaal. W3 I Globalisering Heineken: We exporteren bier naar 150 landen. Markten plaatsen graag hun bestellingen bij HNS, maar de interne concurrentie is toegenomen. Door recente overnames (S&N, Femsa, APB) is het aantal locaties in de wereld waar binnen HEINEKEN bier kan worden besteld, flink toegenomen. Dit stelt de onderneming in staat op zoek te gaan naar de financieel meest aantrekkelijk locatie voor de productie van bier voor de diverse markten. Willen we als HNS in dit internationale spel een belangrijke rol blijven spelen, dan moeten we ervoor zorgen dat onze kwaliteit, service level en kostprijs te allen tijde competitief zijn. W4 I Duurzaamheid: Waar duurzaamheid een aantal jaren geleden nog een strategie kon zijn waar organisaties zich mee konden onderscheiden, zal dit naar de toekomst verschuiven naar een license to operate'. Met andere woorden, het wordt een randvoorwaarde om überhaupt aan het economische proces deel te kunnen nemen. Voor HNS betekent dit dat we ons zullen moeten blijven onderscheiden op onze duurzaamheidsgebieden, hernieuwbare energie als de ontwikkeling van een windmolenpark, hergebruik van water, reduceren van onze energieconsumptie, et cetera. W5 I Virtueuze cirkel: Niet te verwarren met een vicieuze cirkel c.q. een neerwaartse spiraal, want bij HNS draait het om een op waartse beweging. Volume is een zeer belangrijke aanjager voor het succes van HNS. Met de ambitie de trotse, leidende brouwerij te zijn binnen HEINEKEN, dagen we onszelf uit om op hoogste niveau mee te blijven spelen. Het resultaat hiervan is onder andere een interessante kostprijs, waarmee HNS in staat is om nieuwe volumes naar zich toe te halen zoals recent met Desperados en SOL. Nieuwe volumes maken onze kostprijs nog interessanter, wat kan leiden tot een nog betere concurrentiepositie binnen de groep en tot meer nieuw volume. En tot slot helpt het enorm dat wij zijn gevestigd vlakbij een zeer belangrijke internationale zeehaven (Rotterdam Harbour). Wij kunnen snel vanuit zowel 's-Hertogenbosch als Zoeterwoude ons bier in containers de wereld over transporteren tegen een concurrerende vervoersprijs. HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [5]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 5