prarctH Ongeval met hete lijm VEILIG WERKEN WERKEN Tijdens de nachtdienst van 1 juli werd de Bossche brouwerij opgeschrikt door een ongeval met verzuim. Twee uitzendkrachten liepen bij het verwisselen van een hete lijm-nozzle op een dozen- opzetter brandwonden op aan hun armen. Hoe? Waarom? 'S-HERTOGENBOSCH. Mike Jong Along Asan (58) en Naftali Tanasale (35) zijn twee uitzendkrachten die al geruime tijd op de Bossche brouwerij werkzaam zijn. Ze kennen de orga nisatie en de werkprocessen goed. Eén van de medewerkers had het verwisselen van de betreffende lijm nozzle meerdere malen uitgevoerd, terwijl de tweede collega minder ervaren was. Rond 3 uur 's nachts liet de lijmunit van de dozenopzetter op Colonne 16A het afweten. Mike: "Ik was met enkele collega's aan het werk bij de dozenopzetter toen we opeens geen lijm meer hadden om de dozen mee vast te plakken. Normaal haalt de Specialist Operator dan het mecha nisme los en kijkt de boel na. Die had het op dat moment echter te druk, hij nam aan dat wij het zelf ook konden repareren. Naftali schoot ons te hulp. In plaats van de nozzle los te draaien, draaide hij per ongeluk de opsluit ring los, waardoor hete lijm onder druk naar buiten begon te spuiten. Zomaar ineens kregen we allebei de gloeiend hete lijm over onze kleding en armen. Ik ben snel naar de kraan gerend, maar de lijm was al in de huid gebrand. Onze teamleider en de BH V'er hielpen ons met het koelen. Voordat we het wisten, werden we vervolgens naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis gebracht. Hier werden onze armen verschoond, met zalf ingesmeerd en verbonden. Inmiddels HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY ben ik al een aantal keren naar het ziekenhuis geweest om de wond iedere keer weer schoon te laten maken en te laten behandelen. Ik ben ondanks alles blij dat het niet in mijn gezicht is gespoten. De grootste fout die we gemaakt hebben, is dat we de machine niet helemaal veilig gesteld hebben, dat wil zeggen stroom eraf én luchtdruk eraf. Als we dat gedaan hadden, had er geen druk op de lijm nozzle gestaan. Het kost wel even tijd om de machine weer op te starten, maar dat moet dan maar. Veiligheid staat tenslotte voorop." Ondanks dat de wonden nog niet volledig genezen zijn, zijn Mike en Naftali inmiddels weer aan het werk. Bij een ongeval is het belangrijk om goed te analyseren wat er misging, voorafgaand en tijdens het voorval. Veiligheidskundige Lucien Stabel was vanaf het begin bij die analyse betrokken. Lucien: "Het was ons meteen duidelijk dat dit een serieus incident is en dat het allemaal nog veel slechter had afkunnen lopen. Lijm in de ogen of op het gezicht, je moet er niet aan denken. Onze eerste zorg is de mensen die het betreft. We zoeken meteen persoonlijk contact met alle betrokkenen. Niemand wil dit soort ongelukken, je hoort primair stil te staan bij de gezond heid van iedereen die betrokken is. De operators die de lijm over zich heen gekregen hebben, maar ook de collega's die erbij waren, die het heb ben zien gebeuren en die zich mis schien schuldig voelen of boos zijn. Mensen moeten hun emoties kwijt kunnen. Vervolgens ga je op zoek naar de oorzaak van het ongeval. Middels gerichte, corrigerende acties wordt er daarna voor gezorgd dat herhaling nooit meer mogelijk is. Wij gebruiken bij die analyse de 5xWhy- methodiek. Bijvoorbeeld: waarom zijn de veiligheidsvoorschriften in dit geval niet gevolgd? Door met zijn allen de betreffende vragen te stellen en te beantwoorden, kom je bij de kern van de oorzaak. Want het gaat erom hoe het een volgende keer beter kan. Hoe voorkomen we dat een collega hetzelfde overkomt? We hebben echt een hele lijst leerpunten. Heel belangrijk is dat alle mensen, dus ook uitzendkrachten, altijd en op alle aspecten van hun werkgebied goed getraind worden. Als er een storing aan een machine optreedt, moet deze altijd eerst veiliggesteld worden. Oftewel, de machine moet 100% worden stopgezet, luchtdruk en stroom moeten er vanaf. De goede materialen moeten klaarliggen en mensen moeten de juiste kleding en beschermingsmiddelen dragen. En iedereen moet geïnstrueerd en getraind zijn voor de activiteiten die bij het betreffende werkgebied behoren." Mike Jong-Along Ason en Teamleider Mark Goorden op de plaats van het ongeval.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 4