prarctH
Ongeval
met hete lijm
VEILIG WERKEN
WERKEN
Tijdens de nachtdienst van 1 juli werd de Bossche brouwerij
opgeschrikt door een ongeval met verzuim. Twee uitzendkrachten
liepen bij het verwisselen van een hete lijm-nozzle op een dozen-
opzetter brandwonden op aan hun armen.
Hoe?
Waarom?
'S-HERTOGENBOSCH. Mike Jong
Along Asan (58) en Naftali Tanasale
(35) zijn twee uitzendkrachten die al
geruime tijd op de Bossche brouwerij
werkzaam zijn. Ze kennen de orga
nisatie en de werkprocessen goed.
Eén van de medewerkers had het
verwisselen van de betreffende lijm
nozzle meerdere malen uitgevoerd,
terwijl de tweede collega minder
ervaren was.
Rond 3 uur 's nachts liet de lijmunit
van de dozenopzetter op Colonne
16A het afweten. Mike: "Ik was met
enkele collega's aan het werk bij de
dozenopzetter toen we opeens geen
lijm meer hadden om de dozen mee
vast te plakken. Normaal haalt de
Specialist Operator dan het mecha
nisme los en kijkt de boel na. Die had
het op dat moment echter te druk, hij
nam aan dat wij het zelf ook konden
repareren. Naftali schoot ons te hulp.
In plaats van de nozzle los te draaien,
draaide hij per ongeluk de opsluit
ring los, waardoor hete lijm onder
druk naar buiten begon te spuiten.
Zomaar ineens kregen we allebei de
gloeiend hete lijm over onze kleding
en armen. Ik ben snel naar de kraan
gerend, maar de lijm was al in de
huid gebrand. Onze teamleider en de
BH V'er hielpen ons met het koelen.
Voordat we het wisten, werden we
vervolgens naar het Jeroen Bosch
Ziekenhuis gebracht. Hier werden
onze armen verschoond, met zalf
ingesmeerd en verbonden. Inmiddels
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY
ben ik al een aantal keren naar het
ziekenhuis geweest om de wond
iedere keer weer schoon te laten
maken en te laten behandelen. Ik ben
ondanks alles blij dat het niet in mijn
gezicht is gespoten. De grootste fout
die we gemaakt hebben, is dat we de
machine niet helemaal veilig gesteld
hebben, dat wil zeggen stroom eraf
én luchtdruk eraf. Als we dat gedaan
hadden, had er geen druk op de lijm
nozzle gestaan. Het kost wel even tijd
om de machine weer op te starten,
maar dat moet dan maar. Veiligheid
staat tenslotte voorop."
Ondanks dat de wonden nog niet
volledig genezen zijn, zijn Mike en
Naftali inmiddels weer aan het werk.
Bij een ongeval is het belangrijk om
goed te analyseren wat er misging,
voorafgaand en tijdens het voorval.
Veiligheidskundige Lucien Stabel
was vanaf het begin bij die analyse
betrokken. Lucien: "Het was ons
meteen duidelijk dat dit een serieus
incident is en dat het allemaal nog
veel slechter had afkunnen lopen.
Lijm in de ogen of op het gezicht, je
moet er niet aan denken. Onze eerste
zorg is de mensen die het betreft. We
zoeken meteen persoonlijk contact
met alle betrokkenen. Niemand
wil dit soort ongelukken, je hoort
primair stil te staan bij de gezond
heid van iedereen die betrokken is.
De operators die de lijm over zich
heen gekregen hebben, maar ook de
collega's die erbij waren, die het heb
ben zien gebeuren en die zich mis
schien schuldig voelen of boos zijn.
Mensen moeten hun emoties kwijt
kunnen. Vervolgens ga je op zoek
naar de oorzaak van het ongeval.
Middels gerichte, corrigerende acties
wordt er daarna voor gezorgd dat
herhaling nooit meer mogelijk is. Wij
gebruiken bij die analyse de 5xWhy-
methodiek. Bijvoorbeeld: waarom
zijn de veiligheidsvoorschriften in
dit geval niet gevolgd? Door met
zijn allen de betreffende vragen te
stellen en te beantwoorden, kom je
bij de kern van de oorzaak. Want het
gaat erom hoe het een volgende keer
beter kan. Hoe voorkomen we dat
een collega hetzelfde overkomt? We
hebben echt een hele lijst leerpunten.
Heel belangrijk is dat alle mensen,
dus ook uitzendkrachten, altijd en
op alle aspecten van hun werkgebied
goed getraind worden. Als er een
storing aan een machine optreedt,
moet deze altijd eerst veiliggesteld
worden. Oftewel, de machine moet
100% worden stopgezet, luchtdruk
en stroom moeten er vanaf. De goede
materialen moeten klaarliggen en
mensen moeten de juiste kleding
en beschermingsmiddelen dragen.
En iedereen moet geïnstrueerd en
getraind zijn voor de activiteiten
die bij het betreffende werkgebied
behoren."
Mike Jong-Along Ason en Teamleider Mark Goorden
op de plaats van het ongeval.