nwerken
in de keten
Peter van Besouw,
Brouwerijmanager Brand Bierbrouwerij
F Op deze plaats besteed ik bij voorkeur aandacht aan het thema veiligheid
binnen de brouwerij. Dat thema ligt me na aan het hart. Ik vind ook dat
het te allen tijde de hoogste prioriteit heeft! Toch maak ik in deze column
een uitstapje naar een ander belangrijk thema: samenwerken in de keten.
Het begrip samenwerken gebruiken we meer en meer. In dit verhaal ga ik
specifiek in op onze rol richting de consument.
Onze mooie brouwerij hier midden in het Limburgse heuvelland is onlos
makelijk verbonden met het merk Brand. De reden dat de brouwerij hier al
zo lang en nog steeds actief is, heeft natuurlijk te maken met de geschie
denis en de positie van het merk, en van de brouwerij in de Limburgse
gemeenschap. Het gaat om veel meer dan om een brouwerij die alleen
maar bier brouwt. De brouwerij speelt de afgelopen jaren meer en meer
de rol van hotspot voor het merk. Een voorbeeld daarvan is de investering
in het prachtige museum met meer dan 10.000 betalende bezoekers per
jaar! Ook het jaarlijkse 'beerjsteake' is een unieke happening geworden,
L waaraan meer dan 40 carnavalsverenigingen en meer dan 1.000 mensen
deelnemen. De ontvangst van honderden horecaklanten op de brouwe-
rij zelf, in plaats van op de unit Heerlen, is een voorbeeld van diezelfde
ontwikkeling.
De samenwerking van onze brouwerij met commercie en vooral marke-
ting kunnen we met een gerust hart intensief noemen. Op het moment
dat ik deze column schrijf, zitten we middenin de tweede editie van
de Brand Bierbrouwwedstrijd. Die wedstrijd stelt niets voor als we niet
samenwerken, in dit geval met PINT, de vereniging van hobbybrouwers
én natuurlijk met de winkelketens. De winkels mogen het winnende bier
verkopen. Een prachtig voorbeeld dus van puike samenwerking. De finale
van de wedstrijd is dit jaar met opzet gehouden tijdens de 'Week van het
Nederlandse bier'. Ook is deze gekoppeld aan alweer een Open Dag van
de brouwerij, waar we meer dan 1.000 bezoekers verwachtten.
Ia, op onze brouwerij draait het om meer dan om KPI's, TPM en Bronze
Awards, gelukkig maar. Wat een machtig mooie plek om te werken
mensen!
|~2~| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY