J ACTUEEL 0 Welke kennis en vaardigheden hebben medewerkers nodig op een werkplek, wat weten en kunnen zij nu al, en wat missen zij nog? Met het Skill Management Systeem wordt dit per onderdeel van een machine en per medewerker minutieus in kaart gebracht. Nieuwe vaardigheden worden praktijk gericht door ervaren collega's weggeleerd. Medewerkers reageren positief: 'Eindelijk écht wat geleerd!' ZOETERWOUDE. "Eén van de voorwaarden om de HNS Visie 2015 te behalen, is goed opgeleide mensen," aldus HR Adviseur Wouter Kleppe. "Daarvoor moet je eerst in kaart brengen welke skills (vaardig heden) medewerkers nodig hebben. Zoeterwoude heeft hiervoor een eigen methode ontwikkeld. In deze methode zijn de originele tekeningen van de verschillende machines het startpunt. Middels een zogenoemd systeemteam brengen we met diverse groepen specialisten in kaart wat mensen moeten kennen en kunnen per specifieke machine." Masterplan Marcel van Spaandonck, Teamleider Techniek: "We hebben in de brouwerij een Masterplan opgesteld om in een aantal jaar alle skills in kaart te brengen die mensen moeten heb ben wanneer zij met een bepaalde machine werken. Verstoringen op ma chines ontstaan namelijk regelmatig omdat een medewerker in de praktijk bepaalde vaardigheden mist. Aan de hand van machinetekeningen bren gen we nu in kaart wat er aan kennis en vaardigheden nodig is. Deze leggen we vast in skill checklisten die worden opgenomen in de skillmatrix. Zo weten we precies welke medewer ker welke kennis heeft of nodig heeft van een bepaalde machine. Als dat helder is, is het mogelijk om vast te stellen of er sprake is van een skill gap en of we medewerkers verder moeten trainen in het werken met bepaalde machines." Wouter Kleppe: "Het ontwikkelen van trainingsmateriaal gaat vaak volgens het principe 'door collega's, voor collega's'. Onze medewerkers zorgen zelf voor de inhoudelijke kennis, het trainingsmateriaal en het overbren gen van hun kennis aan de collega's. Op dit moment zijn Onderhouds- technici Rob van der Starre en Gerbe Gelderblom bezig met het uitrollen van een zelf ontwikkelde training bij deCPL machines." Specialisme "Onze functie bij de Onderhouds- groep is in de loop van de jaren veranderd omdat operators de meer routinematige taken als smeren en inspectie zelf zijn gaan uitvoeren," zegt Rob van der Starre. "We heb ben nu meer tijd en ruimte om ons specialisme verder uit te bouwen, on derhoudsplannen te optimaliseren en ons bezig te houden met het wegleren van onze kennis. Gerbe en ik hebben de vaardigheden voor de instel ling van de CPL machines in kaart gebracht en middels een CGR team (Competention Gap Reduction) be paald welke praktijkvaardigheden de operators nog missen. Na het volgen van een Train De Trainer opleiding, hebben we zelf opleidingsmateriaal gemaakt voor een praktijkgerichte training." Enthousiast Gerbe Gelderblom: "Momenteel trai nen we een groep van zestig operators die met CPL machines werken. De trainingen zijn gericht op verlies en bevatten maar een klein deel theorie. De operators zijn heel enthousiast over de praktijkgerichte aanpak in de trainingen. Ze kunnen het geleerde direct als team toepassen op de lijn. Het motiveert hen omdat er meer eigenaarschap ontstaat. Eén van de reacties op de training was: 'Eindelijk echt wat geleerd!'. Kijk, daar word ik nou blij van. Belangrijk is dat we onze collega's geen nieuw trucje willen leren, we willen hen leren analyseren welke stappen zij moeten onderne men om een probleem op te lossen." [ïöl HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2013 | | pagina 10