Change Management
programma nieuwe
dimensie voor TPM
HNS VISIE 2015
Vlnr: Theo van der Steen (Den Bosch),
)an Willem Haitsma (Zoeterwoude),
Leo van Hugten (HEINEKEN Supply
Chain), Peter Jellema (Vrumona), Wim
Arkensteijn (Zoeterwoude), Edwin
Molin (Wijlre). Niet op de foto staan:
Haico Bloemen en Gerard Barnhoorn
(HEINEKEN Supply Chain), Martin
Nijziel (Zoeterwoude).
training hebben ontwikkeld én gege
ven. ledereen gaat er nu op eenzelfde
manier mee aan de slag."
Edwin Molin, Specialist Pa/PI: "Een
onderwerp waar we ook recent over
gesproken hebben, is de frequentiere
gelaar van de Krones machines. Een
heel specialistisch onderwerp maar
wij kunnen daar met passie gemak
kelijk een half uur over doorpraten en
discussiëren. Hoe werkt ie? Wat als dit.
hoe te handelen als dat...? Ook kijken
we samen hoe we door fine tuning van
machines en instrumenten energie
kunnen besparen. Een leek zou den
ken dat hij met een stelletje vakidioten
te maken heeft. Nou, dat is ook zo. we
zijn allemaal gek van techniek."
Kostenreductie
Leo van Hugten, Consultant Power
Generation and Distribution van
HEINEKEN Global Supply Chain, ziet
meerdere sterke links met de HNS
Visie 2015. Leo: "We herkennen ons he
lemaal in die visie. Een cruciaal thema
voor ons is veiligheid. Ons werk draagt
er aan bij dat er op de brouwerijen
veilig gewerkt kan worden door ons
constante hameren op de machinevei
ligheid. kwaliteit en leverbetrouwbaar
heid. Een tweede punt waar we door
onze focus op energiebesparing zeker
aan bijdragen, is lagere kosten per
hectoliter. Ons groepje heeft weliswaar
geen formele status binnen HNS. maar
we hebben wel invloed. We zijn al
lemaal elektrotechnisch specialisten,
met samen een schat aan ervaring. Dat
maakt dat onze aanbevelingen ook
echt in de organisatie 'landen'. Recent
nog zijn onze ideeën over de interven
tieschakelaar toegepast. De Bossche
brouwerij heeft onze adviezen over
de implementatie van de safety plc's
nagenoeg helemaal overgenomen."
De start van het Change Management programma in 2012, heeft TPM in Zoeter
woude een nieuwe dimensie gegeven. Het programma ondersteunt het management
om vaardigheden te ontwikkelen die gericht zijn op het betrekken en stimuleren van
collega's. TPM is één van de belangrijke pijlers om de HNS Visie 2015 te bereiken, op
deze manier kunnen we dat in goede samenwerking realiseren.
ZOETERWOUDE. Eén van de belangrijkste elementen van een visie, proces of TPM programma is dat
iedereen meedoet. Daarom is het belangrijk dat wij als management beter worden in het betrekken en
motiveren van collega's. Het programma bestaat uit een set van methodes die ontwikkeld/verzameld zijn door
de externe adviseur die ook aan de basis staat van het TPM programma. Diverse brouwerijen in Centraal en
Oost Europa zijn ons al voorgegaan in het gebruik van dit Change Management Programma.
Acht stappen van Kotter
De theorie (8 stappen) van Kotter is de basis van het programma (zie beeld). Gedurende een tweetal workshops
zijn de tools getraind en in tussentijdse coachingsessies is het management gecoacht op de toepassing van de
tools. De resultaten van het eerste jaar Change Management zijn in Zoeterwoude zichtbaar in de afdelingsdoel
stellingen en hebben onder andere geleid tot het behalen van de Bronze Award in februari van dit jaar.
Uitrol
Het Change Management programma blijft de komende jaren een onderdeel van het TPM programma en zal als
een olievlek verder verspreid worden in de organisatie. Zo kan iedereen deze methodes inzetten om samen de
HNS Visie 2015 te realiseren. In Den Bosch is men afgelopen januari met het Change Management programma
gestart. Meer hierover in één van de volgende publicaties van HNS Nieuws.
Fons Jacobs, TPM coördinator
8) Make it stick
4) Communicate for Buy in
3) Get vision right
5) Enable action
7) Don't let up
6) Create short term wins
1Increase urgency
2) Build guiding team
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY [T]