Aan de slag met resultaten
"De komende tijd blijft
aandacht voor communicatie
erg belangrijk. We moeten
goed blijven uitleggen
waarom we dingen doen"
CLIMATE SURVEY
In februari werden de resultaten bekend gemaakt van de Climate Survey
2012. HNS Nieuws legde de drie brouwerijmanagers Godfried Meijer
(Zoeterwoude), Peter van Besouw (Wijlre) en Pieter van der Meulen
(Den Bosch) de volgende vragen voor: Wat vind je in grote lijnen van de
resultaten? Op welke punten wil je verbetering zien?
ZOETERWOUDE
idfried Meijer
Climate Survey
De communicatie tussen iedereen is daardoor enorm verbeterd; het
eigenaarschap van de machines en de processen is veel meer bij de
operators aan de lijn komen te liggen. Je ziet dat iedereen zich veel
meer herkent in de richting die we op willen en in de doelen die we
willen realiseren. Dat mensen betrokken zijn, vind ik persoonlijk heel
belangrijk. Belangrijk daarin zijn de bierkratsessies waarin we samen
terug- én vooruitblikken. Maar ook hecht ik erg aan mijn dagelijkse
rondje langs alle afdelingen en lijnen. De komende tijd blijft aandacht
voor communicatie erg belangrijk. We moeten goed blijven uitleggen
waarom we dingen doen. Een punt waar we ook nog stappen kunnen
zetten, is persoonlijke ontwikkeling. Daar zijn onze mensen nog niet
super tevreden over. De komende tijd gaan we verder met het Functie
huis Verpakken waardoor we medewerkers op dit punt echt meer te
bieden hebben. Een specifiek punt voor Zoeterwoude is verder nog de
werkdruk, die door veel mensen als erg hoog wordt ervaren. Dat heeft
soms ook te maken met dat we als leiding misschien iets vaker onze
waardering moeten uitspreken voor alle zaken die 'gewoon' goed gaan.
Dat advies neem ik zeker ter harte."
Op alle dimensies verbetering ten opzichte van 2010. Grootste
verbetering op: Richting en doelen (+9), Samenwerking en team
work (+12) en Klantoriëntatie (+18).
Vragen met de sterkste verbetering ten opzichte van 2010: 'Ik
vind dat de organisatie effectief reageert op veranderingen in de
buitenwereld' (+28), 'De bedrijfsstrategie en doelstellingen zijn
voor mij duidelijk' (+27) en 'Er is een goede samenwerking tussen
afdelingen' (+25).
Godfried Meijer was blij met de resultaten voor Zoeterwoude: "We
hebben ons op veel punten verbeterd ten opzichte van 2010, zeker op
de drie kernthema's klantoriëntatie, samenwerking tussen afdelingen
en leiderschap. De sleutel tot die betere scores zit volgens mij in het
feit dat we ons met zijn allen erg hebben ingespannen om de Bronze
Award te behalen. In dat proces keer je als brouwerij terug naar je
basiscondities om van daaruit weer nieuwe verbeterslagen te maken.
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY